Blueberry

Trådstartare
Jag har aldrig sett norrsken, men jag har alltid velat göra det.
Och eftersom norrskenet inte verkar vilja komma till mig, så får väl jag komma till det.

Men... var?
Och när?
Och är det så vanligt att det nästan går att garantera att jag får se det?

Jag förstår att det är vintertid som gäller, så klart. Och om jag ändå ska åka aslångt norrut under en kall helg, finns det något mer jag borde passa på att göra då?

Jag är öppen för det mesta :)

(Googlade förresten norrskenssafari och hittade Camp Adventure i Kiruna, nära ishotellet. Kan det vara något, tro?)

(Och en parantes till. Jag tycker verkligen inte om när det är kallt. Ironin i detta...)
 
Jag tror jag är lite i chock, hur kan man bo i Sverige och aldrig lyckats sett norrsken? :P Men till frågan, du behöver inte fara jätte långt norr ut och det behöver inte vara iskallt men visst kan det hjälpa dig på traven :p (Bor i jämtland och ser norrsken oräkneliga gånger vaje vinter :) )

Det finns en app iaf som ger rapporter för när och var man kan se norrsken (i stil med väderapparna så det handlar ju bara om några dagars varsel men om du planerar att fara uppöver så kan den vara till hjälp) men då ska man ju komma ihåg vad den där appen heter också. googla, hittar du inte kan jag luska vidare till dig. :)
Lycka till med norrskens sökandet :D
 
Ovanför polcirkeln eller nära polcirkeln är väl störst chans att få se norrsken. Sker oftast i Januari-februari, när det är som kallast här uppe. En garanti är det aldrig, som tex den här vintern, tror det var norrsken 1 eller två gånger för att det var så varm vinter. Finns många stackars studenter som aldrig sett norrsken innan de kom hit till norrbotten och sen blir alldeles lyriska när skådespelet startar :)
 
Jag trillade en gång över en annons från något företag i Finland tror jag att det var. Man kunde hyra ett rum i marken där man kunde ligga i sängen och kolla på norrsken genom glaskupan i taket. Hela taket var alltså i glas. Såg fräckt ut och jag skulle definitivt kunna tänka mig att åka dit, men jag har glömt vad stället hette. Men man kan säkert hitta det om man googlar:)
 
Bästa tipsen är att hålla koll via norrskensapp, den jag har heter Aurora Forecast. Den visar på hur stor aktivitet det varit på solen, en kort tid efteråt uppstår norrskenet här på jorden. Dessutom så ligger norrskensbågen och svajar, ibland ligger den mer mot nordamerika och ibland tippar den över här i europa. Så hög aktivitet och samtidigt bra läge på bågen är en bra kombo! Kan vara rätt så stora skillnader från dag till dag.

Steg två är att bege sig ut från städerna, dit där du inte har någon "light pollution" utan ser himlen utan störande ljuskällor. Ett norrsken kommer och går, ibland kan det explodera en kort stund för att i nästa blekna bort. Så en bekväm plats där du har utsikt över himlen. Och så måste du förstås invänta mörka kvällar - den här tiden på året finns det lika mycket norrsken som på vintern men vi kan inte se dem för himlen är ljus dygnet om. Det behöver inte vara i mörkaste vintern dock. Den här bilden till exempel, vet jag är tagen i Luleå en mörknande augustikväll:
Nthlights-GraemeRichardson28.jpg


http://www.auroraskystation.se/ så finns en livekamera som är rätt spännande vintertid! :)
 
Åk hundspann, övernatta i vildmarken, besök ishotellet!

Jag var i Kiruna i mars för några år sen, det var den bästa semestern nånsin. Och jag hatar att frysa.

Såg tyvärr inget norrsken, så mars är kanske dåligt, eller så hade vi otur.
 
Sambon och jag var efter tips från @Anna på späckhuggarsafari i nord-Norge för några år sedan. Det var hur roligt som helst. Själva turistcentret var kanske inte mycket att hurra för, men båtturerna och all seightseeing var superfint. Och kvällarna var fyllda av norrsken. Så mycket att vi inte ens iddes gå ut de sista kvällarna för att titta på det.

Vi åkte till Tysfjord i början på januari för några år sedan.
 
Ni har jättebra tips! :bow:

Januari kan nog vara en bra månad, alltså? Jag ska kolla upp det där med späckhuggarsafari också, men tänk om det går att se narvalar? I så fall blir det ju rena rama fantastiresan, norrsken och narvalar på samma gång = kommer att ha uppfyllt alla önskningar i mitt liv. *svimmar typ av blotta tanken*
 
@Ramona Kommer du ihåg vad det kostade på ett ungefär? :)
Jag kommer inte riktigt ihåg, men det var ganska så dyrt. Flygbiljetter, boende, mat och båtturer gick nog sammanlagt på 20.000:- för två personer. Men vi var där i flera dagar också. Alla priser står på hemsidan. Tysfjord Turistsenter.
 
Jag trillade en gång över en annons från något företag i Finland tror jag att det var. Man kunde hyra ett rum i marken där man kunde ligga i sängen och kolla på norrsken genom glaskupan i taket. Hela taket var alltså i glas. Såg fräckt ut och jag skulle definitivt kunna tänka mig att åka dit, men jag har glömt vad stället hette. Men man kan säkert hitta det om man googlar:)

Levi Igloos, ligger i närheten av Finlands största skidsportcenter Levi.
http://www.leviniglut.net/en/
 
Levi Igloos, ligger i närheten av Finlands största skidsportcenter Levi.
http://www.leviniglut.net/en/
Ser helt otroligt vackert ut.

Jag konstaterar dock, återigen, att man måste ha en hel del att lägga på en semester för att kunna åka. Vi ville göra en norrskensminisemester i norr i vintras och fick avstå för att alla alternativ var för dyra.
 
@niphredil Jo, resande tenderar ofta att bli dyrt, trots att man reser i hemlandet (eller grannlandet). Men om du syftade på igloona så är de kanske inte i första hand riktade till "vanligt folk", utan diverse VIP-gäster eller sådana som vi lägga pengar på en riktigt speciell upplevelse (typ bröllopsresa eller liknande)
 
@niphredil Jo, resande tenderar ofta att bli dyrt, trots att man reser i hemlandet (eller grannlandet). Men om du syftade på igloona så är de kanske inte i första hand riktade till "vanligt folk", utan diverse VIP-gäster eller sådana som vi lägga pengar på en riktigt speciell upplevelse (typ bröllopsresa eller liknande)
Aha, menade rent generellt men även igloosarna. Men då förstår jag :)
 
:):):)
Jag har aldrig sett norrsken, men jag har alltid velat göra det.
Och eftersom norrskenet inte verkar vilja komma till mig, så får väl jag komma till det.

Men... var?
Och när?
Och är det så vanligt att det nästan går att garantera att jag får se det?

Jag förstår att det är vintertid som gäller, så klart. Och om jag ändå ska åka aslångt norrut under en kall helg, finns det något mer jag borde passa på att göra då?

Jag är öppen för det mesta :)

(Googlade förresten norrskenssafari och hittade Camp Adventure i Kiruna, nära ishotellet. Kan det vara något, tro?)

(Och en parantes till. Jag tycker verkligen inte om när det är kallt. Ironin i detta...)
Bor inte du strax väster om Karlstad? Själv håller jag hus i de trakterna och här såg vi ett hyfsat starkt norrsken i vintras, gäller bara att ha turen att vara ute då... :)
 
:):):)
Bor inte du strax väster om Karlstad? Själv håller jag hus i de trakterna och här såg vi ett hyfsat starkt norrsken i vintras, gäller bara att ha turen att vara ute då... :)

Jo det gör jag.
Så typiskt mig att missa!

Får ladda ner den där appen och ge det en chans under vintern, annars blir det en tripp norröver så småningom.

Så bra med all tips i den här tråden :bow:
 
Rapport från polcirkelland nu då.

Skulle säga att hösten är en finfin tid att titta på norrsken. Stjärnklara nätter kring oktober-november brukar det spraka rejält på himlen. Visst, det är fint i januari och februari om man har lust att stå och spana i 43 ljuva minusgrader. Konstigt nog så har jag sett mer och kraftigare norrsken i finland kring Rovaniemi och uppåt än vad jag gjort på svenska sidan.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 664
Senast: Enya
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 768
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp