Norsk hovslagare anmäld för djurmisshandel

Sv: Norsk hovslagare anmäld för djurmisshandel

Ska jag berätta vad Strassermetoden betytt för oss. Jag hävdar med en dåres envishet att jag har 5 stolta hästar med givetvis helt olika hovar (precis som våra fötter) som är barfota. Vi var ute och red i två timmar, jag och två kompisar till. Givetvis är de något ömma på grusväg men precis som oss behöver de tid och träning och gå på de underlag de mestadels ska gå på. Jag själv kom i kontakt med Strasser och Krulliga hästen (Cecilia var den ende SHP i Sverige då) för lite mer än ett år sedan, eftersom jag inte ville sko mina hästar. Jag läste Strassers "Ett sunt hästliv" som blev en bekräftelse på mina egna tankegångar, fortsatte med Basic seminariet och senare Trimming seminariet. Jag har hjälp av Ann-Sofie (Sveriges 2:a SHP) som är jätte duktig och är oerhört nogrann. Det som tilltalar mig är att dr Strasser är vetrinär och har under många år forskat och med hjälp av andra forskningsresultat i europa kommit fram till sin "metod". En holistisk syn på hästen börjar inte alltid vid hovarna, har ni inte möjlighet eller vill ha hästarna ute alltid, börja inte vid hovarna. Urin/avföring=försämrar hovkvalitén, därför började vi en gång i tiden att sko. Sunt frisk underlag, ytor att röra sig på är ett måste. // Christina
 
Sv: Norsk hovslagare anmäld för djurmisshandel

Hur många gånger ska det behövas sägas att INGEN hovslagare, så vitt jag vet, har sagt att hästar MÅSTE skos utan istället förespråkar barfotagång för alla hästar som inte behöver skos. Varför tror så många att detta är något nytt? MEN man måste se till varje individ! Och hur de används. Jag vill se till individens behov och då väljer jag en väl utbildad hovslagare. Och med väl utbildad menar jag en person med väl grundad utbildning på Hovslagarskolan med stor erfarenhet av hästar inom olika användningsområden.
 
Sv: Norsk hovslagare anmäld för djurmisshandel

Eftersom jag hade (o)turen att stöta på INGEN som sa att nu måste jag sko mina 2 åringar (framför allt en av dem som hade en mycket sämre hovkvalité). Jag är oerhört ödmjuk inför dem som har ett långt mer kunnande och utbildning än vad jag har inom området, det finns många sunda hovslagare med en gedigen utbildning, erfarenhet och "öga" för vad som är naturligt för hästen. Jag har stött på hovslagare som tycker att Strasser har rätt i många hänseenden och även vad det gäller verkning. Jag har inget motsatsförhållande till dem som utför sin profession korrekt. Det är avarterna som skapar rubriker.

JAG ifrågasätter att det bara skulle finnas den Svenska eller klassiska hovslagarskolan alenarådande, som sitter på all forskning, erfarenhet av hästar inom olika användningsområden och all kunskap (rörande hovvård). Vi är inne på olika "skolor" vad gäller hästarnas tänder, massage, kiropraktik mm, kunskap och forskning står högt och ska så vara. Jag personligen skulle inte se ner på eller kritisera ex.vis en välutbildad kiropraktor, eller en sjukgymnast som använder kiropraktik eller zonterapi i sin behandling (tror inte en läkare utbildad på "läkarhögskolan" skulle göra det heller).

Vi är många som månar om våra hästar och vi har alla olika förutsättningar, vad viktigt är att vara lyhörd, inte döma utan dela med sig och våga dela med sig av erfarenheter utan rädsla för att göra bort sig. Vi gemensamt är lärare med flera tusen års erfarenhet sammanräknad. // Christina
 
Sv: Norsk hovslagare anmäld för djurmisshandel

Människan domectiserade hästen långt innan vi ställde dem i boxar. Olika typ av skor, av olika material, har funnits under mycket lång tid. Det var inte pga alkalier (ex. urin) som gjorde att vi började sko hästen utan att man insåg att långa "resor" vid strider/erövringar, slet på hästarnas hovar och de ömmade. Man gjorde "tofflor" av skin, flätad hampa m.m.

För övrigt anser jag, som du, att vi ska dela med oss av vår erfarenhet. Och visst ska man vara lyhörd och öppen. Men jag oroar mej över alla dessa hästägare med liten eller ingen erfarenhet (och dom är fler än man vill tro) som blir utnyttjade av oseriösa "hovslagare", "massörer", "kiropraktorer", "hästpratare" etc. Jag vill bara att "nya" hästägare skaffar sig mer kunskap och gärna frågar efter referenser innan de anlitar någon till sin häst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dagen efter att hovslagaren varit där hade hästen ont och ville knappt stödja på bakbenen. Hästägaren ringde då en annan hovslagare som...
Svar
0
· Visningar
773
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hovslagare utan utbildning verkade och skodde flera hästar i Östersund på ett felaktigt sätt, vilket orsakade hästarna stor smärta...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Hallandsposten) En kvinna som skadades under sin praktik som djurskötare ska få ersättning för en skada som hon drabbades av för fem år...
Svar
0
· Visningar
788
Senast: Gunnar
·
S
Hästvård En kvinna i norge som verkat hästar enligt Strassermetoden är polisanmäld för djurmisshandel. Det är fan på tiden säger jag! Läs mer HÄR
7 8 9
Svar
171
· Visningar
11 751
Senast: A-a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp