Nosblod och personlighetsförändring

K

Kajsabet

Jag och min sambo tog emot en kattunge (Isolde) via livlinan.be för snart 3 veckor sedan.
Kommer inte ihåg när, men det var bara efter någon dag, så hade en torkad sårskorpa vid nosen. Vi tog inte bort den för vi var rädda för att kanske dra upp ett litet sår. Denna sårskorpa försvann av sig självt efter lite mer än en vecka. Hon nös också någon gång ibland under denna tid, men det försvann också av sig självt. Veterinären tyckte att vi skulle avvakta och se eftersom hon hade aptit och var som normalt.

I söndags tog vi emot en till kattunge (Tristan) via Musses vänner (en förening i Uppsala) som samma dag fick en liten torkad sårskorpa vid nosen och började nysa lite. Sårskorpan var inte där när vi hämtade honom och han nyser fortfarande (Isolde nös ganska så länge hon med). Han har även ganska lös avföring (men inte alls lika rinnig som människo-diarré) som luktar pyton - kan det vara tandlossning?

I början accepterade inte Isolde Tristan utan morrade och fräste åt honom konstant i 2,5 dygn, när hon sedan accepterade honom har hon förändrat sin personlighet totalt. Hon drar sig undan om man klappar henne och böjer undan ryggen neråt när man rör hennes rygg. Hon vill bara ner när man lyfter upp henne och hon kräver ganska mycket jobb för att börja leka. Idag har hon mest bara sovit och varken lekt eller ätit (hon åt i morse men inte mer vad jag sett och så kan hon ha lekt med Tristan under dagen och kanske ätit torrfoder under dagen). Men 'dålig' aptit har hon dock bara haft idag.
Denna personlighetsförändring är ganska drastisk då hon tidigare var världens gosigaste katt och älskade all form av beröring. Hon var även kelig under de dagarna då hon morrade åt Tristan. Från att ha spunnit konstant så spinner hon högst en gång om dagen.

Idag upptäckte vi en till torkad sårskorpa vid hennes nos och hon har nyst ibland de senaste 3 dagarna.

Han är fullt vaccinerad och hon skall få sin första spruta på onsdag.
Båda är avmaskade och kring 4 månader.

Någon som kan förklara något av detta för mig eller komma med råd om hur jag skall göra?
Vet inte alls var nosblodet kommer ifrån eller varför hon blivit så förändrad i personligheten. Hittar inget om detta när jag googlar på internet och jag kan inte ringa veterinären nu. Är så sjukt orolig för henne. Har hela tiden trott att hon skall bli sig själv igen men det har gått 4 dagar nu och det är alldeles för lång tid för mig, blir sååå orolig. Och allt näsblod :(
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Jag förstår verkligen att du är orolig :( Har katterna feber?
Jag hade nog åkt in med dem i helgen faktiskt.. Åtminstånde senast måndag, men jag hade hon inte kunnat sova om jag inte åkte in med dem även fast det blir dyrt..
Lycka till.
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Vi vet inte riktigt hur vi skall ta temperaturen på henne. Vi har bara en muntermometer tlll oss :/
Finns det något sätt man kan känna om dem har feber? Om det finns något man kan jämföra med.

Varken jag eller min pojkvän har haft katt förut så vi är så oroliga. Men Tristan är så otroligt pigg att jag har svårt att tro att han är sjuk? Det är väl i så fall Isolde.. åh, ursch :(

Veterinären hade sagt att vi skulle hålla koll på dem och kolla att det inte var några andra symptom än nysningar och just lite lite blod vid näsan (vilket oroade henne). Och det har inte vart något problem med någon av dem förutom hennes personlighetsförändring sedan i tisdag. Men idag av vad vi har sett så har hon varit väldigt off och inte alls pigg :cry:.
Min pojkvän skall nog försöka komma till veterinären imorgon.

Men vore ändå tacksam om ni som vet vad man skall göra, eller vad detta är för något, kan hjälpa mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Och att det är dyrt spelar ingen roll. Vi har försäkring via Agria, men det är ju tyvärr 20 dagars karenstid för sjukdom. Så vi får inte ett jota om hon är sjuk.
Men som sagt, pengar är inte det vi oroar oss för nu. Hon är ju min bebis... och vi är så oroliga :crazy:
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Du kan använda muntermometern, men, köp en ny till er sen då ;)
Ta på lite glidslem, vaselin eller någon salva.

Om katten är allmänpåverkad hade jag ringt jourvetten en gång till tror jag. Har de dygnetrunt jour, vart bor du?

Är katten uttorkad? Du kan nypa lite i huden i nacken och då känns det ganska väl. Katters hud kan stanna "uppe" utan att de är uttorkade dock, om de har mycket hud men en uttorkad hud känns liksom "klistrig" och går tillbaka långsamt. Jag håller tummarna för er.
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Okay, vi får se om vi kan ta tempen på henne. Vi försökte tidigare att klippa hennes klor idag, men det gick inget bra. Hon stretar emot och bits så in i helvete. Vi hade en handduk som täckte henne för att hon inte skulle se och försökte klippa en klo i taget, men det gick inte så vi fick ge upp det. Därför tror jag inte att vi förmår ta tempen på henne. Vi har tyvärr ingen erfarenhet av katt :crazy: så vi skall verkligen till veterinären imorgon. Jag bor i Stockholm (Gärdet), har ingen aning om något nummer till en dygnet runt jour :(

Hon har ätit nu i alla fall, vi hade lite av hennes favoritmat som gick i ganska bra, hon åt inte lika mycket som hon brukade, men det var nog verkligen tillräckligt.

Vi skall kolla om hon är uttorkad, men annars känns det faktiskt som om hon är nedstämd. Tristan låter henne aldrig vara ifred och han busar(?) ganska vilt. Biter henne i halsen (jag blev så orolig att jag var särade dem gång på gång i morse) och hoppar på henne. Det ser inte helt okay, vi särar på dem och hon fräser ibland till (hänt två gånger idag) men vi tror ändå att det är bus. Herregud, är ju så förbannat orolig.

Men nu t.ex. så busar dem lite vid soffan, även om hon är ganska tillbakadragen.
Så hennes allmäntillstånd känns inte så akut... tror vi.
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Jag hoppas verkligen det går bra för er och katterna piggnar till. :)
Att han biter henne i halsen låter nästan som om han börjar bli könsmogen. Vissa hanar blir det väldigt tidigt och lilltjejen kanske tycker att det är jobbigt att han är lite påfrestande?
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Jag tycker att det låter som streptokocker, har de varit ute?
Eller träffat andra katter? tänker främst på katt nr 1 som ju började med symptomen.

Att hon är förändrad i sin personlighet tror jag beror på att hon inte är könsmogen medans han börjar bli könsmogen;)

Inte så kul med nån påflugen typ ju!

Kastrera dem båda så är problemet löst!
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Han är kastrerad sedan en vecka tillbaks och hon är det inte.

Båda katterna är innekatter hos oss, men har varit med andra katter innan då de är från kattföreningar (dvs. bott i jourhem inför omplacering).
Hon har bara umgåtts med sin mamma och sin bror innan hon kom till oss, och jag vet faktiskt inte om hon hr varit ute (har aldrig haft någon längtan ut i alla fall), medans han bodde med ca 10 katter i en stor villa på landet, men var innekatt där ändå.

Streptococcer, hmm.. vad är symptomen för det? Och hur smittsamt är det, med tanke på att han samma dag (inom någon timme) från att han kom tills oss visade samma symptom?

Och det där med könsmogenhet, ändras det direkt på en dag? För det var så snabb omväxlingen var, över en natt. Ena dagen kelig andra dagen inte det.

Nu har hon fått i sig ännu mer mat och är uppe och busar ännu mer än förut, vilket känns skönt. Men imorgon blir det samtal till veterinären när dme öppnar samt eventuellt besök beroende på vad dem anser.

Tack för all hjälp, nu måste jag sova.
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Förstår att du är orolig men jag håller tummarna här för att det är något lätt åtgärdat!
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Streptococker är väldigt smittsamt och på katter uppträder det ofta som just sår på nosen.

Vi hade en katt en gång som vi inte kunde förstå hur han hade skadat sig, vi trodde att han blivit biten av en råtta, det visade sig vara streptococker när vi kom till vet. han var aldrig särskilt sjuk eller påverkad mer än såret på nosen.
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Tack igen för all hjälp.

Eftersom jag jobbade 8-21 idag så fick min sambo första ringa till veterinären i morse och höra med dem. Dem trodde att hon kunde ha fått en klo i ryggen så han åkte in till dem.

Det visade sig att hon hade feber, men inget sår efter någon klo. Dem antog att hon kan ha fått något virus från honom, så vi fick ett recept på pencillin för att förhindra en till virus-smitta.

Dem gjorde en grundbesiktning (tror jag) också där dem kollade hjärta och lungor och hon var så frisk och kry i övrigt :D
Och så hade hon varit jättesnäll hos veterinären *stolt* min lilla bebis :)

Så nu skall vi bara vänta på att febern lägger sig, så bör hon bli sig självt till ganska stor del i alla fall.

Hela kalaset gick på 1400kr, 20 dagars karenstid på sjukdom så vi får inte ut något från försäkringen. Vi hade kunnat väntat till på måndag och då hade det blivit ca 800 billigare (extra avgift för helg) men nyblivna kattägare som vi är så var vi så oroliga och fruktade för hennes liv, så vi åkte in till veterinären för feber :D
Men ja, det var värt varenda öre för att få höra att det 'bara' var feber och att hon i övrigt är superbra.

Så nu ligger hon och sover ut febern på en datastol.
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

Ja just det, 'blodet' var visst brunt näsflöde. Vad det nu är..
Men om veterinären säger det så, jag är bara tacksam att det inte var nosblod :)
 
Sv: Nosblod och personlighetsförändring

skönt att ni fick svar på vad det var :) Hoppas den lilla kryar på sig snart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 157
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 548
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Vi upplever just nu ett mycket märkligt fenomen i vår stoflock och det skulle vara intressant att höra om någon annan varit med om något...
Svar
15
· Visningar
2 734
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp