Bukefalos 28 år!

BornAgain

Trådstartare
Nu grinar jag. Plötsligt har Prinsessan (schäfer, 11 år plus) börjat blöda nosblod. Det är mycket blod och skvätter och droppar överallt. Jag har ringt till djursjukhuset - de tyckte inte att jag behövde åka in. Lugn, huvudet högt och höra av mig igen om det inte gav med sig. Nosblodet gav med sig, men började igen när min dementa sammanboende insisterade på att gå ut med hunden.

Jag har aldrig sett något liknande - jag har sett människor blöda näsblod och överansträngda hästar, men aldrig några andra djur. Det rinner ur båda näsborrarna. Vad kan det vara? Med tanke på hundens ålder ringer jag naturligtvis vetten igen imorgon.
 
Nu grinar jag. Plötsligt har Prinsessan (schäfer, 11 år plus) börjat blöda nosblod. Det är mycket blod och skvätter och droppar överallt. Jag har ringt till djursjukhuset - de tyckte inte att jag behövde åka in. Lugn, huvudet högt och höra av mig igen om det inte gav med sig. Nosblodet gav med sig, men började igen när min dementa sammanboende insisterade på att gå ut med hunden.

Jag har aldrig sett något liknande - jag har sett människor blöda näsblod och överansträngda hästar, men aldrig några andra djur. Det rinner ur båda näsborrarna. Vad kan det vara? Med tanke på hundens ålder ringer jag naturligtvis vetten igen imorgon.
Det kan vara allt möjligt, allt ifrån att hunden nyst frakftigt så blodkärlen spruckit till tumörer, att det sitter något i näsan som upprepat får det att blöda, högt blodtryck, ruttna tandfästen, parasiter i näsan osv osv. Så det är i princip omöjligt att säga vad det beror på.

Det du kan göra är att torka ur näsan ordentligt och sen använda en lampa för att lysa in och kolla i näsborrarna om det syns något som verkar onormalt.
 
Det kan vara allt möjligt, allt ifrån att hunden nyst frakftigt så blodkärlen spruckit till tumörer, att det sitter något i näsan som upprepat får det att blöda, högt blodtryck, ruttna tandfästen, parasiter i näsan osv osv. Så det är i princip omöjligt att säga vad det beror på.

Det du kan göra är att torka ur näsan ordentligt och sen använda en lampa för att lysa in och kolla i näsborrarna om det syns något som verkar onormalt.
Och hon är i farozonen för ganska mycket - hon har haft juvertumörer och har kass tandstatus (det kan vara skit att bli gammal). Nu sover hon här bredvid mig. Jag ska ringa och beställa tid för att få det kollat imorgon.
 
Uppdatering
Vi har varit inne. Blödning ur två näsborrar = sannolikt inte tumör eller tänder (inflammation). Ingen feber. OK blodvärden. Läkarvetenskapen och hundägare ställer sig frågande. Nästa steg är en datortomografi. Då hunden ansågs pigg i övrigt gavs rådet att avvakta - hon älskar att böka runt med gräsklipp vilket ansågs som mest sannolika förklaring. Hon blödde igen på kvällen och då tävlade hon och token om att torka upp - inget bra att leka dammsugare när man blöder nosblod :( Idag var det en liten apa som skulle ut på morgonpromenad. Lite drygt ett dygn i stillhet = massor av överskottsenergi.
 
Vår som blödde visade sig ha autoimmun sjukdom, fler symptom kom senare. Han var dock betydligt yngre än din.
 
Min gamling fick blodöra istället. Veterinären förklarade att gamla hundar lättare blöder då kärlen blir skörare.
 
Min gamling fick blodöra istället. Veterinären förklarade att gamla hundar lättare blöder då kärlen blir skörare.
Det kan nog ligga något i det. Så jag ska nog sätta detta som ett till minus i "bli gammal"-kolumnen. Måtte jag bara inte missa om minusen blir fler eller större än plusen.
 
Inte roligt alls, men en schäfer på 11+ är gammal. Tyvärr lever inte hundar av stora raser så mycket längre som du säkert vet. Så länge hon mår bra i övrigt, ta det lugnt och njut av den tid ni har kvar tillsammans.
 
Inte roligt alls, men en schäfer på 11+ är gammal. Tyvärr lever inte hundar av stora raser så mycket längre som du säkert vet. Så länge hon mår bra i övrigt, ta det lugnt och njut av den tid ni har kvar tillsammans.
Jag vet det - men jag är samtidigt väldigt beroende av henne. Hon tar hand om min demente släkting - är hens PT och ger hen syfte, kontaktytor och ett sällskap som hittar hem. Den som gör så mycket nytta som min hund ska ha det bra eller inte alls - samtidigt som det ibland är svårt att kombinera psykiskt sjuka människor och hundvälfärd vilket innebär att det inte är helt självklart att skaffa en ersättare (jag har dock en plan - forwarned is forarmed).

(Prinsessan har en livlina i att vi ibland lämnar henne på hundhotell och att de har stränga order om att prata med mig om hennes välfärd, hon träffar också vet ganska ofta (hon har spondylos och den och tänderna måste följas upp regelbundet) - jag har alltså bollplank och folk att ta mig i örat om jag missar och hon far illa. Samtidigt har jag en hund som fortfarande blir en apa om sysselsättningsnivån sjunker...)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 508
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 967
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 366
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp