Bukefalos 28 år!

Nose work kurs

pluppen123

Trådstartare
Hej
En liten fundering. Ni som har gått nybörjarkurs i NW, hur mycket/ lite fick ni göra varje tillfälle?
 
Vår kurs var 2 timmar, med en paus i mitten på 5-10 min. Vi var 6 ekipage, och gjorde runt 4-6 övningar vid varje tillfälle. Vissa övningar upprepade vi två varv, vissa ett varv.
 
Vår kurs var 2 timmar, med en paus i mitten på 5-10 min. Vi var 6 ekipage, och gjorde runt 4-6 övningar vid varje tillfälle. Vissa övningar upprepade vi två varv, vissa ett varv.
Det lät superbra 🙂
Vi är 6 st och hinner knappt göra 2 övningar på 1 1/2 timme
 
Kursen jag går nu är på 1.5 h, vi är 4 ekipage (skulle varit 5 men det blev ett sent återbud). Vi har bara haft ett kurstillfälle hittills, då hade vi teori till att börja med samt presentation och därefter gjorde vi 5 eller om det var 6 olika övningar där alla ekipage fick köra två varv på varje.

Jag har gått kurs för samma instruktör tidigare (med annan hund) och jag vet att vi kommer att få göra betydligt fler övningar per gång framöver, nu tog det lite tid eftersom vi även hade teori och presentation, så blir det ju alltid första gången.
 
Kursen jag går nu är på 1.5 h, vi är 4 ekipage (skulle varit 5 men det blev ett sent återbud). Vi har bara haft ett kurstillfälle hittills, då hade vi teori till att börja med samt presentation och därefter gjorde vi 5 eller om det var 6 olika övningar där alla ekipage fick köra två varv på varje.

Jag har gått kurs för samma instruktör tidigare (med annan hund) och jag vet att vi kommer att få göra betydligt fler övningar per gång framöver, nu tog det lite tid eftersom vi även hade teori och presentation, så blir det ju alltid första gången.
Det låter som ni åtminstone får valuta för pengarna. Vi har haft 2 tillfällen och hinner nästan inte med 2 övningar 😪
 
Är man 6 ekipage och är inne 5 minuter × 2 tillfällen är det en timme.
Sen ska man ha samling och avslut, och så dyker det alltid upp någon diskussion emellan.

Så det kanske är rimligt ändå?
 
Det låter som ni åtminstone får valuta för pengarna. Vi har haft 2 tillfällen och hinner nästan inte med 2 övningar 😪
Är alla redo att gå in med sin hund när det är deras tur, eller ska de ut och hämta sin hund?
Tycker det ofta är där det stjäls tid, men även att instruktören inte bromsar diskussioner och tar den när alla är med i slutet.
 
Vi är i vår inomhushall och alla ekipagen är inne i hallen samtidigt, så det flyter på bra, vi kör övningarna i ström och det tar oftast inte mer än kanske 30 sekunder per hund för de enklaste övningarna, sen kan det ta lite längre tid vartefter det blir svårare. Också kul att man hinner se alla andra ekipage när de jobbar.

När vi är utomhus är hela gruppen fortfarande samlad, med lite lagom avstånd till sökområdena så även där rullar det på bra. Söker vi i någon annan byggnad, tex i det lilla vandrarhemmet, tar det lite längre tid per hund men då får man ju också jobba mer med sin egen hund. Ibland har vi istället varit i en stugby i samhället och då har instruktören gjort iordning sökområden som vi kan jobba med under tiden vi väntar på vår tur att tex söka i en stuga, så man slipper stå och vänta alltför länge utan att göra något.

Jag är helnöjd med instruktören och går kurs för henne med varje ny hund - även om jag har full koll på hur man lär in NW numera så tycker jag att själva kurssituationen är så nyttig, speciellt nu när jag har en hund som är lite försiktig med andra hundar. Blir allt för ofta att jag tränar själv här hemma eftersom jag har så bra möjligheter till det, speciellt höst/vinter när det är mörkt och kallt så tar det emot att åka till klubben och träna ute när jag kan träna inne här hemma, så det är väldigt nyttigt att gå kurs ibland.
 
Det är ju inte jättebra.
Då hade jag också varit besviken.
Jag tycker de tio minuterna man får annars är i minsta laget.
Är det mycket mellansnack/ teori såhär i början?
Inget är förberett när vi kommer, så det ska göras på vår träningstid, inte mycket snack mellan, förklarar under tiden. Känns bara fruktansvärt surt. Dyr kurs och lite träning
 
Inget är förberett när vi kommer, så det ska göras på vår träningstid, inte mycket snack mellan, förklarar under tiden. Känns bara fruktansvärt surt. Dyr kurs och lite träning
Låter ju jättetråkigt. På vår kurs hade instruktören förberett innan, ibland behövde hon dock "byta" grejer om det blev en annan övning, men då var tiden planerad så att hon gjorde det under tiden vi hade kisspaus ungefär mitt i kurstillfället. Vid ett tillfälle hade hon tre övningar klara direkt när vi kom, en med muggar hängandes i snöre, där doften skulle sitta i en av dom, sen en massa föremål utlagda på golvet där hon la två föremål med doften på innan vi började, samt ett "hinder" med dynor som hundarna skulle gå över för att nå doften på andra sidan. Dom två första gjordes 2 varv, den sista ett varv, sen byttes övningen ut till nått annat, har för mig att det då var att hitta en doft utlagd i två olika soffor.
Var i landet befinner du dig? Tänker om nån kanske kan rekommendera en annan kurs/instruktör?
 
Låter ju jättetråkigt. På vår kurs hade instruktören förberett innan, ibland behövde hon dock "byta" grejer om det blev en annan övning, men då var tiden planerad så att hon gjorde det under tiden vi hade kisspaus ungefär mitt i kurstillfället. Vid ett tillfälle hade hon tre övningar klara direkt när vi kom, en med muggar hängandes i snöre, där doften skulle sitta i en av dom, sen en massa föremål utlagda på golvet där hon la två föremål med doften på innan vi började, samt ett "hinder" med dynor som hundarna skulle gå över för att nå doften på andra sidan. Dom två första gjordes 2 varv, den sista ett varv, sen byttes övningen ut till nått annat, har för mig att det då var att hitta en doft utlagd i två olika soffor.
Var i landet befinner du dig? Tänker om nån kanske kan rekommendera en annan
 
Tänker ta instruktören i dag med mina frågor. Har fått tips på andra ställen, men man tycker att det ska vara förberett och klart när man kommer
 
Vi höll till inne i en liten hall. fyra ekipage. Alla var inne samtidigt och satt i varsitt hörn med hundarna.
Varje övning fick vi köra en gång. Ganska fritt på egen hand, under uppsikt.

Instruktören tyckte varken om mig eller min hund. Att sedan hunden var måttligt intresserad gjorde inte saken bättre. Jag fick en åthutning när jag sa åt hunden när den började ljuda.
Kort sagt kändes vi inte välkomna och det kändes som jag hade "fel sorts hund"
Labben och flatten fick helt annat bemötande.

Kort sagt kände jag inte att jag lärde mig nåt.
Gått kurser med en annan instruktör, i varadagslydnad och spår. Lärde mig massor och hunden älskade spårandet.
 
Vi höll till inne i en liten hall. fyra ekipage. Alla var inne samtidigt och satt i varsitt hörn med hundarna.
Varje övning fick vi köra en gång. Ganska fritt på egen hand, under uppsikt.

Instruktören tyckte varken om mig eller min hund. Att sedan hunden var måttligt intresserad gjorde inte saken bättre. Jag fick en åthutning när jag sa åt hunden när den började ljuda.
Kort sagt kändes vi inte välkomna och det kändes som jag hade "fel sorts hund"
Labben och flatten fick helt annat bemötande.

Kort sagt kände jag inte att jag lärde mig nåt.
Gått kurser med en annan instruktör, i varadagslydnad och spår. Lärde mig massor och hunden älskade spårandet.
Ja, det var dåligt bemötande mot dig 😪 Man måste tydligen ta reda på kursplan mm innan man bokar kurs. Vad har du för hund?
 
När vi gick kursen så var det otroligt segt första gångerna. Vi var sex st ekipage inomhus varje hund fick känna på doften första gången inte så mycket mer. Ingenting var förberett någon av gångerna. Var upptagen en av gångerna och skickade iväg mannen och hunden den gången. Mannen tvärvägrade att gå tillbaka efter det 😅. Värdelöst enligt honom.
Hade bättre instruktör på fortsättningskursen 😊
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: kamomillo
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
447
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
588
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej. Min precis fyllda 1-åriga golden retriever har de senaste veckorna fått en sån enorm jaktlust, innan har hon kunnat gå förbi...
Svar
14
· Visningar
1 032
Senast: Runan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp