Nosework-tråden

Hoppsan-hejsan, plötsligt gick reservlistan i rasande fart och vi fick oväntat plats på vår första NW2 i helgen! :nailbiting:

Totoro är icke redo, men det blir kul att få en liten träningscheck i alla fall. :up:
Tss, du har baissat honom innan varenda tävling hittills ... kanske för att psyka motståndarna? 😂
 
2 dofter och ev 2 gömmor i NW2. Vem tar du mig för, en amatör? 😤

Jag har redan slagit upp resultatlistan för helgen. 😈

(Baisse är motsatsen till hausse)

Två dofter + kombinationsdoft, 1-2 gömmor, men framförallt onåbara gömmor och svårare områden. :D
Men heja på du, man vet aldrig om vi kanske hittar en i alla fall. :laugh:

Tant var inte så cool som tant2 trodde tant försökte vara, men då har tant2 i alla fall lärt sig något nytt. :cool:
 
Just det fattar jag inte. Om det är 2 dofter + kombidoft (antar att det menas eucalyptus+lagerblad) hur kan det bara vara 1-2 gömmor? Borde la vara tre gömmor :rofl:
Det är vilka dofter som är möjliga att finnas i söken, man får inte veta vad som finns gömt i banan. :D

I klass 1 är det alltid 1 gömma/bana, och den är alltid eukalyptus. I klass 2 kan det vara 1 eller 2 gömmor/bana (man får veta hur många det är - men måste ändå tala om när man är färdig...), de kan vara eukalyptus, lagerblad eller euk+lag. Är där två gömmor kan båda vara samma eller vara två olika. I klass 3 är det 0-3 gömmor (förekommer alltså tomsök), tävlande vet inte hur många gömmor det finns, dofterna är eukaluptus, lagerblad, lavendel och kombinationer mellan dessa. Det är ju inte egentligen superviktigt vilken doft det är, hundarna ska ju kunna hitta oavsett, men hydrolaten beter sig lite olika i spridningen och det är också ganska vanligt att hundar hanterar onåbara gömmor olika beroende på vilket hydrolat det är.
 
Det är vilka dofter som är möjliga att finnas i söken, man får inte veta vad som finns gömt i banan. :D

I klass 1 är det alltid 1 gömma/bana, och den är alltid eukalyptus. I klass 2 kan det vara 1 eller 2 gömmor/bana (man får veta hur många det är - men måste ändå tala om när man är färdig...), de kan vara eukalyptus, lagerblad eller euk+lag. Är där två gömmor kan båda vara samma eller vara två olika. I klass 3 är det 0-3 gömmor (förekommer alltså tomsök), tävlande vet inte hur många gömmor det finns, dofterna är eukaluptus, lagerblad, lavendel och kombinationer mellan dessa. Det är ju inte egentligen superviktigt vilken doft det är, hundarna ska ju kunna hitta oavsett, men hydrolaten beter sig lite olika i spridningen och det är också ganska vanligt att hundar hanterar onåbara gömmor olika beroende på vilket hydrolat det är.
Jösses så svårt!

Låter som om det kan bli Totoroparty 🕺🏻
 
Jösses så svårt!

Låter som om det kan bli Totoroparty 🕺🏻

Det svåra för Totoro är inte i första hand de olika dofterna utan onåbara gömmor. Han har en låsning där som är lite komisk, när han inte kan ta sig fram till källan så sätter han sig och pekar på närmsta lampa. :laugh:

Det, och att sökområdena är flera snäpp svårare i utformningen, mycket mer störning för mr Kokosboll... Det kan säkert bli Totoroparty, men eftersom vi måste åka hemifrån vid 6-tiden så kanske det blir arbetsvägran istället. :laugh:
 
Det är vilka dofter som är möjliga att finnas i söken, man får inte veta vad som finns gömt i banan. :D

I klass 1 är det alltid 1 gömma/bana, och den är alltid eukalyptus. I klass 2 kan det vara 1 eller 2 gömmor/bana (man får veta hur många det är - men måste ändå tala om när man är färdig...), de kan vara eukalyptus, lagerblad eller euk+lag. Är där två gömmor kan båda vara samma eller vara två olika. I klass 3 är det 0-3 gömmor (förekommer alltså tomsök), tävlande vet inte hur många gömmor det finns, dofterna är eukaluptus, lagerblad, lavendel och kombinationer mellan dessa. Det är ju inte egentligen superviktigt vilken doft det är, hundarna ska ju kunna hitta oavsett, men hydrolaten beter sig lite olika i spridningen och det är också ganska vanligt att hundar hanterar onåbara gömmor olika beroende på vilket hydrolat det är.

Tack, nu fattar jag :D Gud så spännande!
 
Om man tänker tävling. Kan doftgömman sitta så hunden kan komma åt behållaren i exempelvis inomhuss., utomhuss. och fordonss.? Om vi då förutsätter att hunden inte aktivt kämpar som en idiot för att komma åt den.
 
Totoro :love::love::love:

Logga ut och sätt igång och träna då!
Kontorsjobb idag, varför tror du jag hänger här? Hatar bokföring...
Grannen har byggjobbare på tomten så Tot kan roa sig med att rusa runt och vråla INKRÄKTAREEEEEEEEEEEEEEE!!! när han har tråkigt. :cautious:

Totoros problem med onåbara gömmor tror jag inte vi löser innan lördag, hur mycket vi än skulle hinna träna. :laugh:
Eller så blir det som när vi skulle spurtträna inför doftprovet... :angel:
massaker.jpg
 
Om man tänker tävling. Kan doftgömman sitta så hunden kan komma åt behållaren i exempelvis inomhuss., utomhuss. och fordonss.? Om vi då förutsätter att hunden inte aktivt kämpar som en idiot för att komma åt den.

Nej, hunden ska inte kunna ta bäraren. Men det händer ju att de tex krafsar fram den, då får du felpoäng. (Eller bryts om hunden är alltför destruktiv, men den risken är nog liten med en så liten hund. :) )
 
Kontorsjobb idag, varför tror du jag hänger här? Hatar bokföring...
Grannen har byggjobbare på tomten så Tot kan roa sig med att rusa runt och vråla INKRÄKTAREEEEEEEEEEEEEEE!!! när han har tråkigt. :cautious:

Totoros problem med onåbara gömmor tror jag inte vi löser innan lördag, hur mycket vi än skulle hinna träna. :laugh:
Eller så blir det som när vi skulle spurtträna inför doftprovet... :angel:Visa bifogad fil 38790

Men ... tydlig markering är väl inget att gnälla över?


(doftprovet gick ju faktiskt BRA. I alla fall andra gången. Så jag har gott hopp inför helgen. 😊)
 
Men ... tydlig markering är väl inget att gnälla över?


(doftprovet gick ju faktiskt BRA. I alla fall andra gången. Så jag har gott hopp inför helgen. 😊)
Doftprovet gick bra första gången hörru! Det var när vi skulle göra doftprov för NW2 och NW3 på en klubb där han gått värsta partykursen (allmänlydnad O_o) och den instruktören var tidtagare som han gjorde sig skyldig till total kartongmassaker. :banghead::laugh:

Vad för tydlig markering? Han har ingen tydlig markering på onåbara gömmor?
 
Doftprovet gick bra första gången hörru! Det var när vi skulle göra doftprov för NW2 och NW3 på en klubb där han gått värsta partykursen (allmänlydnad O_o) och den instruktören var tidtagare som han gjorde sig skyldig till total kartongmassaker. :banghead::laugh:

Vad för tydlig markering? Han har ingen tydlig markering på onåbara gömmor?
Visst ja, det var så det var :D

Jag tycker att kartongerna på bilden ser väldigt välmarkerade ut. 😊
 
Nej, hunden ska inte kunna ta bäraren. Men det händer ju att de tex krafsar fram den, då får du felpoäng. (Eller bryts om hunden är alltför destruktiv, men den risken är nog liten med en så liten hund. :) )

Okej.
Betty är ju grön så in i helskotta, vi jobbar separat med markeringarna men upplever att sitter gömman dold så hon inte kan nå den men ändå komma nära doftkällan gör hon inget (som på filmen). Men sitter den dold där hon kan flytta på saker för att komma närmare källan är hon som en maskin. Hon ska till den. Sen kanske doften åker med i all iver :angel: ihärdigheten är bra men hon behöver inte försöka apportera behållaren (därför har vi backat, upptäckte detta av en slump).

Våran tränare säger att vi ska testa behållarsök nästa gång, vojne vojne.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 245
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 342
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 449
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp