Nosgrimma och bett

Inez03

Trådstartare
Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt?

Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett tredelat med lösa ringar samt aachennosgrimma men på senare tid har jag testat tredelat med fasta ringar, tredelat med fasta som låser sig samt salt med fasta ringar. Jag har även plockat bort snokremmen. Är sugen på att testa remont då jag läst och hört att den kan vara mildare än aachen/engelsk nosgrimma.

Bomba med era erfarenheter ang både bett och nosgrimmor. Min hjärna vill ha åsikter och fakta😅
 
För hästar som inte vill ta stöd hade jag:

1, kollat munnen på den med en BRA veterinär som är vidareutbildad på tänder/munhälsa.

2, testat även tvådelat och oledat.

3, bettlyftare (antagligen mha clips på micklem).

4, testat tyngre respektive lättare bett

och

5. Funderat över min egen ridning och bett min(a) tränare hålla ett extra öga på vad jag gör och om det är DET som är felet.
 
Rider numera utan nosgrimma , möjligen lite med nosgrimma löst sittande på unghästar. Rider helst på tvådelat D-bett eller Golden Eing men även ibland vanligt lite tunnare tvådelat
 
Rider numera utan nosgrimma , möjligen lite med nosgrimma löst sittande på unghästar. Rider helst på tvådelat D-bett eller Golden Eing men även ibland vanligt lite tunnare tvådelat
vad tycker du är den största skillnaden på två & tredelat? Om man kollar generellt sätt då.
För hästar som inte vill ta stöd hade jag:

1, kollat munnen på den med en BRA veterinär som är vidareutbildad på tänder/munhälsa.

2, testat även tvådelat och oledat.

3, bettlyftare (antagligen mha clips på micklem).

4, testat tyngre respektive lättare bett

och

5. Funderat över min egen ridning och bett min(a) tränare hålla ett extra öga på vad jag gör och om det är DET som är felet.
Rakt har testats men får leta upp något tvådelat i rätt storlek. Tror inte han har gått på tvådelat på snart ett år😅.

Bör tilläggas att detta är en ridskolehäst så han rids av en del andra också men nu försöker vi bara hitta det han trivs bäst på.
 
vad tycker du är den största skillnaden på två & tredelat? Om man kollar generellt sätt då.

Rakt har testats men får leta upp något tvådelat i rätt storlek. Tror inte han har gått på tvådelat på snart ett år😅.

Bör tilläggas att detta är en ridskolehäst så han rids av en del andra också men nu försöker vi bara hitta det han trivs bäst på.
Får inte lika bra känsla o kontakt med ett tredelat och en del hästar har fått sår på insidan av munnen.
 
Min unghäst har jag kommit fram till tycker riktig illa om tredelade bett - oavsett typ. Provat flera versioner och det är "Tack, men nej tack!". Hon föredrar antingen tvådelat med fasta ringar (Sprenger RS dynamic) eller Hööks kopian av ett Billy Allen bett. Hon hatar alla nosgrimmor passionerat, men jag vill ha det på henne då tränset blir så ostabilt annars så vi har kompromissat och är båda nöjda med en löst spänd engelsk nosgrimma (utan snokrem).
 
Tack så jätte mycket för alla svar. Kommit fram till att jag ska hitta ett tvådelat och testa det en period framöver😁. gillar han det inte så får jag hitta annan lösning
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vad använder ni för bett (om ni använder bett) samt nosgrimma på era unghästar? Använder oftast ett 3delat med fasta ringar och...
Svar
12
· Visningar
1 241
Senast: Cilva
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 082
Senast: Badger
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 799
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp