Nosgrimma på unghäst

the_connemara

Trådstartare
Jag är generellt emot nosgrimmor åtdragna för att stänga munnen men börjar se ett mönster nu när ett ungsto rids. Hon är väldigt pigg och extremt känslig och tycker inte överdrivet mkt om bett i allmänhet. Tål inte silikonbett, får brännsår i mungipan och gå nu på tvådelat bett med fasta ringar, tror knappats tredelat få plats i hennes lilla mun (enl tandläkare till anna häst som gick på samma bett). Har en lös engelsk men överväger att byta till pullar. Har inga synliga fel på tänderna (vargtänder, vassa kanter, fäller tänder osv som vi kan se när vi öppnar munnen) men ska till tandläkare snart.

Grejen är den att när hon är lugn så går hon bra, stäng mun och fin i handen (hur man nu kan säga så men en så lite riden häst ;)) och lyssnar mkt bra på mig, extremt arbetsvillig. Men när hon börjar jaga upp sig för ngt så märks det direkt genom att hon börjar gapa och krångla med bettet och när man sedan måste bromsa henne med handen så blir hon arg på bettet och börjar småbocka. Detta känner jag direkt igen från hennes yngre år när hon visades för hand, inga problem med bettet när hon är lugn men när hon jagar upp sig så blir hon stressad över det och krånglar med det. Men iom visning så har hon ju ändå fått mkt betträning.

Har ridit henne med en tygel i en remontgrimma (spänd över bettet) som extratygel och det funkar ju bättre när hon börjar galna sig men nu tycker jag hon borde lära sig gå med bara bett.

Är det ngn annan som haft liknande problem och fått hjälp av en nosgrimma med rem under bettet? Hade självklart inte tänkt dra åt den, bara hindra henne att krångla så mkt att hon får tungan fel (vilket hon fått ngra gånger och jag vill inte höja bettet mer). Har nämligen satt remontgrimma (mkt lös) på en annan knepig unghäst innan och hon blev kolugn i munnen direkt och sedan gick hon att rida utan den igen utan problem. Verkade precis som att hon fick en aha-upplevelse och fattade att det är bekvämare att ha munnen stängd hela tiden för då störde ju inte bettet henne så mkt som när hon krånglade med det.

Funderingar?
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Men varför skulle hon inte få plats med ett tredelat, om hon får plats med ett tvådelat? Jag skulle nog vara lite försiktig med att sätta på en nosgrimma om jag inte var helt säker på att bettet inte går upp o gommen på henne.

Men passar bettet och allt är lugnt och så, så tycker jag inte att en nosgrimma skulle vara något problem. Den stör ju inte om hästen inte gapar. Jag skulle dock hellre satt på en remont än en pullar, just för att remonten är lite lättare att spänna lös utan att den glider runt.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Har ingen tillräckligt liten remont hemma, därav valet på pullar. Har dessutom en som går att spänna löööös ;) Har iaf gått hittills...

Av den anledningen att det är så smalt mellan lanerna (var det på den andra hästen alltså och kan tro att det är det på henne oxå vad man kan se). Pga smalt mellan lanerna ligger antingen en eller båda lederna på lanerna - inte bekvämt :crazy:
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Jag hade föredragit remontgrimman på en unghäst, speciellt bettkrånglare. Rider min vuxna häst med remontgrimma då och då för att han trivs bra på den. Kan bli orolig i munnen, pullar hjälper bara mkt korta stunder, en lös remont däremot gör att han slappnar av och koncentrerar sig.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

the_connemara skrev:
Ska tänka på det om det inte funkar :)
Varför en del unghästar "krånglar" har oftast sina naturliga förklaringar. De byter tänder vid 3 ½, 4½ och5½-års ålder. En Remontgrimma är att föredra då den ej nyper ihop käktänderna mot varandra. Som allting annat bör den sitta lagom hårt (2 fingrar). Inte för löst då den ej fyller någon funktion. Ej heller för hårt då den kan skapa problem som består hela hästens liv. En mjuk hand är också AoO.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Ursäkta men Alzheimers är smttsamt. Jag menar 2½-4½ års ålder
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Jo visst gör d men detta har varit ett "problem" sedan hon hade bett första gången och det var över ett år sedan nu så ngn gång borde ju tänderna vara ok ;) Men visst får man se upp lite extra med sådana små :)
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Innan jag skulle börja mixtra och byta och testa annat, så skulle jag låta en veterinär som kan eller en tanläkare titta i hästens mun. Jag vet inte hur snäll och trevlig hon är, men ingen av mina hästar låter mej öppna munnen och titta in som man behöver göra för att verkligen se hur det ser ut där inne.
Vargtänder brukar inte göra någon större skillnad ärligt talat, däremot kan hon ha extra "vanliga" tänder och de kan göra ont.

Innan man över huvud taget sätter ett bett på en häst som ska ridas, så ska den kontrolleras av en tandläkare. Man kan göra mycket skada om man inte vet hur det ser ut!!
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Varför inte helt enkelt kringgå hela problemet (som gärna blir lite infekterat) helt och sätta på en ridkapson eller ett hack? Det kan bryta gamla invanda mönster förutsatt att hästen accepterar betslingen.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Lovisaleonora_ skrev:
Varför inte helt enkelt kringgå hela problemet (som gärna blir lite infekterat) helt och sätta på en ridkapson eller ett hack? Det kan bryta gamla invanda mönster förutsatt att hästen accepterar betslingen.

Ett Hackamore är inte att rekommendera då käkarna verkligen trycks ihop vid förhållningar...om hästen har problem med sina tänder.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Jag skulle försöka hitta ett tre-delat som passar. Sen skulle jag också använda remont då det hjälper till att stabilisera bettet.

För att slippa ta i henne så mycket så skulle jag ta ett stigläder eller en styv halsring och hänga runt halsen på henne. När hon då går på så att man måste ta i henne så kan man bromsa med stiglädret/halsringen i stället för med tygeln. Det hjälper henne även att flytta vikten lite bakåt.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Har du provat ett rakt bett? Hon kanske inte alls gillar att bettet viker sig inne i munnen.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Det där låter klokt. Har hört att tvådelade bett viker sej och trycker på gommen men det kanske inte stämmer??
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Hästen ska till tandläkaren, så snart som möjligt. Ägaren har dock inte möjligt att ta hela stallet till tandläkaren på en gång ;) Men jag förstår vad du menar, mina egna hästar vill jag ta till tandläkaren innan man märker problem s.a.s.

De hästarna jag vill titta i munnen på (dvs de som rids) är snälla. Det man kan se är ju om de fäller framtänder och 1, kanske 2:dra längre bak, vargtänder, om de är irriterade på insidan av kinderna, tungar och gommen samt överbett och ev hakar. MEn visst ser man inte "finliret" och inget alls längre bak men jag tycker ändå det är skönt att ha ett hum om hur det ser ut och om ngt ändras. Haft hästar som på tvådelat fått tryck i gommen, syntes som små rodnader efter ridning och skav av dessa aachengrimmor (som nu hänger undangömda i en låda ;)) hittade man massor när man kom på att man faktiskt kan se/känna det själv :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Nosgrimma på unghäst

Jag kringgick problemet när hon ble helt tossig i början, dvs red med endast en remontgrimma men det är dags att hon inte tar "tokigheten" över bettet som en utväg är hon jagar upp sig. Red parallellt med tyglarna i nosgrimman och ett annat par tyglar i bett oxå.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Förutom allt som andra skrivit om tandvården så skulle jag också vilja rekomendera att du provar ett rakt bett utan leder. Vad jag erfarit med en del hästar är att dom föredragit rakt-bett, (eller ev tre-delat ibland) över vanligt delat tränsbett. Just för att rakt bett inte viker sig i munnen och inte upplevs lika krångligt för hästen.
Ang. nosgrimma så tycker jag att om hästen trivs bättre med det så är det bara att fortsätta.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Ska tänka på rakt bett även om jag inte har ngra goda erfarenheter alls av det så vet man ju aldrig om hon kanske gillar d ;) För närvarande ligger dock ridningen nere på henne...

Men tack för synpunkter o tips!! :bow:
(ni får gärna skriva mer om ni vill såklart ;))
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

the_connemara skrev:
Ska tänka på rakt bett även om jag inte har ngra goda erfarenheter alls av det så vet man ju aldrig om hon kanske gillar d ;)

Kanske inte hör till tråden (schasa bort mig i så fall...) men jag kommer precis tillbaka från en ridtur med min 4,5-åring.
Testade ett rakt bett för första gången idag.

Jag har aldrig ridit så okontrollerat, och galopperat så fort :crazy: , i hela mitt liv. Det gör jag inte om :angel: . Han gillade uppenbarligen inte bettet, drog ner huvudet ofta och försökte ta bettet och stökade massor.

Annars rider jag på tredelat eller sidepull, utan problem.
Så min häst hade antingen en riktigt dålig dag, elelr så funkar han inte alls på rakt bett. Säkert väldigt individuellt iofs.
 
Sv: Nosgrimma på unghäst

Typ så har de jag ridit på rakt reagerat oxå... Ena blev helt förskräckt, gick med huvudet rakt upp och ut, växlade mellan att vräka sig på bettet eller vara dörädd för kontakt. Typ samma reaktion på mammas (okänsliga) oxå, fast hon drog ner hvudet ännu mer än vanliogt och gick knappt att tränsa sedan (hugger annars första bästa rem ;)). En annan ponny gick ganska bra om man var extremt mjuk i handen, som tur va så gick hon att rida mkt med skänkel men det kändes hela tiden som att hon var lite rädd för bettet.

Så summa sumarum så på tre totalt olika hästar har jag inte fått en enda bra reaktion men denna hästen kan ju vara annorlunda. Funkar inget annat så sak jag testa ;)
 

Liknande trådar

Träning Vår ponny biter i bettet. Direkt när han fått det på sig börjar han bita. Tandläkaren har sagt att tänderna är en aning slitna pga...
Svar
15
· Visningar
993
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 041
Senast: tuaphua
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 938
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp