Nosgrimma som typ klämmer...?

Pussmule

Trådstartare
Hej! (japp nu ska jag tjata om träns igen... men det är ju så kul! :D )
Nu är det så att för några månader sen så köpte jag aurora dressyrtränset (h**ks) och tyckte att det satt bra och var fint, så jag behöll det.
Men man lär sig ju nya grejer hela tiden (jag är väldigt intresserad av hästens anatomi och vad som är bäst för hästen osv), och har nu upptäckt att där nosgrimman slutar (alltså på sidorna) så tycker jag att det på något sätt trycker mot kinderna.
Eftersom nosgrimman är "formad" som en båge så blir det precis som att den "ska fortsätta runt" hästens huvud men att det "tar stopp" för att kinderna kommer där. Hahah hoppas någon förstår vad jag menar? :o
Jag spänner nosgrimman normalt, alltså så att det får plats två fingrar mellan nosgrimma och nosrygg, spänner alltså inte nosgrimman hårt på något sätt och vet hur en nosgrimma ska sitta. Men även om jag spänner lösare så blir inte trycket mindre vid kinderna. Det sitter inte stenhårt men jag hade önskat att det "slöt om mer" vid kinderna istället.
Så jag tänkte, är det någon mer som har varit med om detta? Nosgrimman är ju mjuk så min häst tar absolut ingen skada på något sätt, men eftersom jag tänker på det så skulle jag nog varit gladare om det inte tryckte så... Kan det vara pga pullbacken? Har hört att vissa är strängt emot pullback...

Så någon som har varit med om detta eller har någon allmän åsikt? :)
 
Sv: Nosgrimma som typ klämmer...?

Jag gissar att du menar att nosgrimman trycker över kindtänderna på hästen? Dessvärre är det närmast det värsta ställe en nosgrimma kan trycka på. Eftersom det är en ny pullback kan det vara väldigt svårt att få den att sitta ordentligt och inte trycka hur försiktigt du än spänner. De enda pullbacknosgrimmor jag personligen tolererar är riktigt gamla och mjuka.

Du kan försöka lösa problemet genom att putsa nosgrimman med vatten och lädertvål så den blir riktigt mjuk och fuktig och sen spänna den hårt runt tex en sadelhängare och låta den sitta där tills den torkat. Om man spänner ut den så bågen över nosryggen och under hakan blir kraftigare och sidorna slätare brukar de passa hästens huvud mycket bättre.
 
Sv: Nosgrimma som typ klämmer...?

okej tack för svaret! :)
ska kanske testa det du skrev... annars får jag helt enkelt köpa ett nytt ;)

ingen mer som varit med om det här ? :)
 
Sv: Nosgrimma som typ klämmer...?

Jag har mött fenomenet någon gång på billiga, stela träns. Just därför köper jag inte träns med pullback (som jag annars tycker om rent estetiskt) utan att ha kunnat klämma på det och se att det är mjukt nog för att inte ge det problemet.

Men du är inte ensam och med största sannolikhet beror det heller inte på att din häst är vanskapt ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 012
Senast: SiZo
·
Utrustning De marknadsförs som rena mirakelträns, men är de verkligen så mycket bättre för hästen än ett vanligt träns av bra kvalitet? Behövs...
Svar
15
· Visningar
4 152
Senast: mily
·
Utrustning Jag har ett nytt kandar i huntermodell, dvs med helt släta, ofodrade remmar i hela huvudlaget. Det är skitsnyggt på min häst och jag var...
Svar
6
· Visningar
1 267
Senast: mily
·
Utrustning har ett full-cheekbett på min häst som hon går super bra med, har haft en pullar nosgrimma till det i 2 år och hästen har gått bra med...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 619
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp