nosgrimma?

B

Bönan

Vad har nosgrimman egentligen för funktion? Det känns som en lite dum fråga, men jag kunde faktiskt inte själv komma på svaret... Achen nosgrimma är väl för att hästen inte ska kunna gapa och komma undan bettet (som den i så fall säkert har en anledning till att försöka med). Men vanlig nosgrimma då? :confused: Är det mest vana och prydnad?
 
menar du den engelska så är det just för att hästen inte skall gapa emot bettet har jag fått lära mig.
sedan kan visa hästar lyckas gapa ändå eller itne tycker om den och då finns det andra nosgrimmor att välja på.
 
Från början på 1300-talet - 1400-talet(rätta mig på årtalen om jag har fel) då nosgriman kom var den endast till för prydnad.Man utsmyckade den med fantsatiska läder arbeten eller med ädla metaller och ädelstenar.

Idag anväds tyvär nosgriman till att stänga igen snoken på hästarna. En rätt spänd nosgrima skall det va två-tre fingrar i mälan remarna och huvudet. Prova med att säta fingranna hårt tunt din käke och näsa och sen prova att andas och tugga så får du käna hur bekvämt det är.

OM hästn gapar är det fel på bättet och eller handen som håller i tygeln. DET enda sätet det kan åtgärdas på är att ta hjälp av en hästtandläkare och duktig insruktör som inte säger åt en att dra åt norgriman!Om intruktören säger åt en att dra åt nogriman skall man fråga instruktören, VARFÖR skall jag det? Svarar instuktören att det är för att hästen gappar så byt instruktör.

Om man har nosgrima på hästen skall den sitta löst som prydnad men oftast behövs ingen nosgrima alls.
 
:bow:

Tyvärr är det så att många instruktörer vill att mna ska dra åt. eller ha annat bett. ja kan bara rida min på raka bett då hon har bestelskador. Så red jag för min tränare och bettet åkte igenom lite i munnen, du måste sätta på bettplattor, nej sa ja då blir bettet för litet, men ett längre bett då..? det går ju inte eftersom hon har bestelskador, (som ska åtgärdas, det är inget allvarliga fel.)

Det är endast en av 30 (!) hästar som är helt probelmfri i munnen..
 
Det är endast en av 30 (!) hästar som är helt probelmfri i munnen..

Och det beror på att hästar egentligen inte ska ha bett i munnen och åtdragna nosgrimmor. Och att många inte sköter hästens tandvård ordentligt.

Många stoppar bara in ett (eller flera) bett i munnen på sin häst utan att reflektera om bettet egentligen passar hästen och om hästen sedan gapar pga obehag så drar dom åt med en snokrem så var det problemet löst och den stackars hästen får lida i onödan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 759
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 275
Senast: Habina
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 581
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp