Nosgrimmor - onödigt eller hjälpsamt?

kotten0.0

Trådstartare
Hej!
Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt om. Men jag bestämde mig ändå för att söka på internet ifall att jag hade fel och behövde ändra min åsikt, men jag har inte riktigt hittat något svar som jag känner mig helt nöjd med. Vad jag har fått fram är att det ska stabilisera upp bettet och att hästar (framförallt unghästar) inte ska kunna hålla på och röra runt så mycket, tex att lägga tungan över bettet. Det som jag tänker då är för det första, hur skulle det stabilisera upp bettet? Och för det andra, om hästen är obekväm med bettet kanske det bara är en vanesak eller kanske man ska fundera på att testa bettlöst? Jag har också hört att det är bra om man går omkull (tror jag det var, ej 100% säker) så ska hästens käke inte kunna skadas på något sett. Rätta mig gärna om jag har fel men det är vad jag hört iallafall!


Det jag tror många har uppfattat fel är att man ska stänga igen hästens mun för att kunna kontrollera den men självklart är ju det aldrig en lösning på problemet utan snarare att ryttaren är för hård i handen eller att hästen har ont någonstans.
Men vad är då egentligen meningen med nosgrimman?

Själv rider jag på ridskola och majoriteten av hästarna har remontnosgrimma, några har engelsk nosgrimma (aachen utan snokrem) och två stycken har utan. När hästen jag rider varje vecka hade tuggat sönder sin remont så fick jag rida utan, både dressyr och i skogen, och jag kände ärligt talat ingen skillnad över huvud taget. Nu spänner jag den förvisso aldrig hårt utan jag kan gått och väl få in två fingrar men även när någon ridit innan med lite hårdare spänt (just så man får in två fingrar) har jag inte känt någon skillnad.


Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde dela med er av era åsikter/tankar/fakta ni snappat upp på vägen. Det hade också varit kul att få höra vad ni rider med för nosgrimmor och varför, vilka har ni testat, vad de sägs ska fylla för funktion vs vad den egentligen gör osv.
 
Det finns många olika sorters nosgrimmor och de gör olika saker/fungerar på olika sätt. Men som mycket annat så gör de mer skada än nytta om de används på fel sätt/av fel anledning. Jag tror det finns ungefär lika många som använder dem av rätt som fel.

Förutom de nosgrimmor som du nämnt ovan finns även pullarnosgrimma och stolpnosgrimma, tex. Förutom specialvarianter som tex micklem och Lingus (mfl). Micklem med clips är typexempel på nosgrimma/träns som stabiliserar bettet extra. Även stolpnosgrimma stabiliserar bettet (eller rättare sagt, sidostyckena). Dessutom måste man se till hur de olika nosgrimmorna påverkar hästens lufttillförsel (detta kan även påverkas av felaktigt inpassade nosgrimmor.

Jag har på min egen häst 5 olika träns med 4 olika nosgrimmor (och bett). Anledningen till detta är att trycket från nosgrimmorna blir olika och för att undvika skador så använder jag olika för att trycket skall hamna olika. Tex har hon en pullarnosgrimma vid hoppning då hon vid tidigare tillfälle lagt käken på sne för att undkomma bettet medans jag hoppade in henne. En upphetsad oerfaren häst som drar mot hinder är inte kul, då tycker jag en nosgrimma är schysstare än att betsla upp (speciellt på en häst som är mkt känslig i munnen)
 
Min häst går på Micklem med clips och nedre remmen oknäppt för tömkörning. Vid hoppning har han clips och nedre remmen stängd. Clipsen stabiliserar bettet och fördelar lite bromsverkan på nosryggen så han slipper ta allt i munnen.

I dressyr har han ett Equitus delta. En tränsvariant med kombinerad nosgrimma och sidostycken vilket gör att hela tränset sitter stilla på huvudet. Helt utan nosgrimma blir lite för ostadigt och han blir kinkig i munnen.

Vid uteritt med sällskap blir han het och stark och går på sitt Micklem utan clips, med spänd nedre rem därför att jag får en väsentligt bättre bromsverkan då.

Så svaret är helt enkelt att det finns massor med olika nosgrimmor och ännu fler olika sätt att använda dem. Jag tror att många hästar mest bara går med en nosgrimma för att den är snygg eller "det ska vara så" utan att ryttaren funderat över det.

Jag vet också att många människor drar igen munnen på sina hästar med nosgrimman vilket jag anser kan likställas med djurplågeri.
 
Jag förstår att det finns olika nosgrimmor av olika anledningar men det jag aldrig tyckt att jag riktigt fått något rent svar på är vad den egentligen är till för. Hur stabiliserar det egentligen upp bettet? Som jag skrev över handlar det ju egentligen om att stänga igen munnen (även om man inte spänner den superhårt) så att hästen inte kan gapa vilket skapar vad jag skulle säga en falsk stabilitet. Jag får ofta bara höra "pullar nosgrimmor är till för starka hästar", "remontnosgrimmor har man på unghästar" osv. Eller "jag använder micklem i hoppningen och aachen i dressyr för att det funkar bäst så". Ibland kan det svaret nästan kännas lite som att säga att man sätter på ett pelham för att hästen gör som den ska då även om den kanske inte är helt bekväm och det är ju långt ifrån att lösa problemet.
Det hela med nosgrimmor känns bara väldigt konservativt.
 
Det finns många olika sorters nosgrimmor och de gör olika saker/fungerar på olika sätt. Men som mycket annat så gör de mer skada än nytta om de används på fel sätt/av fel anledning. Jag tror det finns ungefär lika många som använder dem av rätt som fel.

Förutom de nosgrimmor som du nämnt ovan finns även pullarnosgrimma och stolpnosgrimma, tex. Förutom specialvarianter som tex micklem och Lingus (mfl). Micklem med clips är typexempel på nosgrimma/träns som stabiliserar bettet extra. Även stolpnosgrimma stabiliserar bettet (eller rättare sagt, sidostyckena). Dessutom måste man se till hur de olika nosgrimmorna påverkar hästens lufttillförsel (detta kan även påverkas av felaktigt inpassade nosgrimmor.

Jag har på min egen häst 5 olika träns med 4 olika nosgrimmor (och bett). Anledningen till detta är att trycket från nosgrimmorna blir olika och för att undvika skador så använder jag olika för att trycket skall hamna olika. Tex har hon en pullarnosgrimma vid hoppning då hon vid tidigare tillfälle lagt käken på sne för att undkomma bettet medans jag hoppade in henne. En upphetsad oerfaren häst som drar mot hinder är inte kul, då tycker jag en nosgrimma är schysstare än att betsla upp (speciellt på en häst som är mkt känslig i munnen)
Vad är en stolpnosgrimma?
 
Jag kör mina hästar, bruksrelaterad körning, och börjar köra in hästarna när de är i 1-årsåldern.

Någon nosgrimma har jag aldrig använt till mina körhästar.

Det vanligaste är att hästarna går tredelat vanligt bett.

Jag misstänker att en del av användandet av nosgrimma, handlar om ett slags magiskt tänk.

Att eftersom "alla" har träns/huvudlag med nosgrimma, så kan det inte fungera utan.
 
Jag upplever att min blir mer fokuserad med nosgrimma, han får hjälp att fokusera på bettet och min inverkan. :)
 
Jag förstår inte heller. När jag red engelskt hette det att man måste ha nosgrimma för den stabiliserar bettet. Men jag förstår inte vad nosgrimman har för inverkan på bettet. Nosgrimman sitter ju oftast (närdet gäller aachen och remont iaf) i ett helt eget sidostycke nästintill oberoende av sidostycket som bettet sitter i. Nosgrimman verkar i mina ögon mest stänga hästens mun.

En häst jag red på ridskolan hade en gång ingen nosgrimma (minns inte varför) och jag märkte ingen skillnad alls.

Sen började jag rida western och där får man inte rida mednosgrimma. Där har man curbstrap istället och jag förstår bättre dess funktion då den faktiskt sitter ihop med bettet till skillnad från de vanligaste nosgrimmorna.
 
Varför andra har vet jag inte, jag har det för att sidosyket inte ska hamna i hästens mun när vi är oense om väg. Nu har jag inte använt bett på några år utan rider bettlöst på dom jag har nu.
 
Det är ju fritt fram att rida utan nosgrimma om man vill (på sin egen häst såklart).
Jag ser ingen poäng med att rida utan nosgrimma. Korrekt inpassad gör den knappast skada sålänge man rider bra.
Nosgrimmans främsta funktion är ju att hindra hästen från att gapa stort. Man ska ju inte spänna nosgrimmor hårt så hästen kan öppna munnen även med nosgrimma, men inte lika stort som annars. Eftersom hästen inte kan gapa eller greja med munnen så blir också bettet mer stabilt.

En vältränad häst behöver ju inte nosgrimman egentligen, men jag tycker det finns en poäng att unga hästar ska lära sig att ha munnen stängd vid ridning.
 
Varför andra har vet jag inte, jag har det för att sidosyket inte ska hamna i hästens mun när vi är oense om väg. Nu har jag inte använt bett på några år utan rider bettlöst på dom jag har nu.

Hur hindrar en nosgrimma som inte sitter i samma remmar som bettet det?
 
Det är ju fritt fram att rida utan nosgrimma om man vill (på sin egen häst såklart).
Jag ser ingen poäng med att rida utan nosgrimma. Korrekt inpassad gör den knappast skada sålänge man rider bra.
Nosgrimmans främsta funktion är ju att hindra hästen från att gapa stort. Man ska ju inte spänna nosgrimmor hårt så hästen kan öppna munnen även med nosgrimma, men inte lika stort som annars. Eftersom hästen inte kan gapa eller greja med munnen så blir också bettet mer stabilt.

En vältränad häst behöver ju inte nosgrimman egentligen, men jag tycker det finns en poäng att unga hästar ska lära sig att ha munnen stängd vid ridning.

Det argumentet håller inte. I wester är det inte tillåtet med nosgrimma. Fina mjuka händer ger en nöjd mun. Inte en nosgrimma.
 
Det argumentet håller inte. I wester är det inte tillåtet med nosgrimma. Fina mjuka händer ger en nöjd mun. Inte en nosgrimma.
Ja jag tycker såklart också att mjuka fina händer är viktigt.
Det går dock inte riktigt att jämför m western där ridstilen skiljer sig åt rejält. Man inverkar ju inte på samma sätt iom längre tyglar, andra bett och man har också andra mål på form osv.
 
Ja jag tycker såklart också att mjuka fina händer är viktigt.
Det går dock inte riktigt att jämför m western där ridstilen skiljer sig åt rejält. Man inverkar ju inte på samma sätt iom längre tyglar, andra bett och man har också andra mål på form osv.

Fast mjuka händer ger en fin och nöjd mun. Kan man inte rida utan att hästen går och gapar av obehag så måste man ändra på något så att hästen blir nöjd. Inte sätta på en nosgrimma så att hästen inte kan visa sitt obehag?
 
Vår store häst avskyr nosgrimmor. Han har varit extremt svårtränsad och vänt sig bort när vi kom med tränset. Sen tog vi bort nosgrimman och vips är han en mycket nöjdare och gladare häst som kastar sig över bettet :heart. Vi har testat olika nosgrimmor och de har aldrig varit särskilt spända, men han gillar dom ändå inte.

Min går bettlöst sådär behöver inte bettet stabiliseras.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 031
Senast: Fazeem
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp