Nosgrimmor - onödigt eller hjälpsamt?

Ok, fast man ska ju aldrig dra så hårt i tyglarna att det händer.
Tja ibland vill matte hem och inte rida in på små rådjursstigar som hästen vill eller att matte tycker det inte är någon bra idé att rida in på andras gårdar för att det står en hästkompis där som vi brukar rida ut med ibland eller hästen själv var uppstallad där vintern 04-05 eller matte tycker inte alls underlaget är något vidare för att hoppa stocken i skogen denna gången.

Ja mina hästar har åsikter och det tänker jag inte ta från dom även om det krockar ibland, tar du ett ledande tygeltag så behövs inte mycket för att bettet ska åka ingen.
 
Unga hästar som är ovana kan fippla med munnen utan att det har med ridningen eller obehag att göra.
Jag kan förstå det argumentet men jag är samtidigt väldigt kluven där. Hästen måste få inse att den inte behöver hålla på med bettet utan att det är skönare om det ligger stilla utan att man ska tvinga den till det. Sen om den aldrig skulle lära sig det kan man väl testa sätta på en nosgrimma, eller överväga om bettlöst skulle vara ett bättre alternativ.
Nu har jag inte jättestor erfarenhet av unghästar men dom jag varit i kontakt med har slutat efter ett tag så länge man rider med en mjuk men stadig kontakt till bettet
 
Jag kan förstå det argumentet men jag är samtidigt väldigt kluven där. Hästen måste få inse att den inte behöver hålla på med bettet utan att det är skönare om det ligger stilla utan att man ska tvinga den till det. Sen om den aldrig skulle lära sig det kan man väl testa sätta på en nosgrimma, eller överväga om bettlöst skulle vara ett bättre alternativ.
Nu har jag inte jättestor erfarenhet av unghästar men dom jag varit i kontakt med har slutat efter ett tag så länge man rider med en mjuk men stadig kontakt till bettet
Jag gillar att ge hästar goda förutsättningar och peka dem i rätt riktning. Ge hästen en ram att lära sig inom. En nosgrimma kan vara en sådan ram som hjälper den att förstå eller förstå snabbare.
 
Som med allt annat i hästvärlden gäller det att lyssna på individen.

Mitt sto rids utan nosgrimma, av den enkla anledning att hon ofta gäspar när hon börjar bli lösgjord och kan hon inte gäspa (med nosgrimma går det inte) blir hon frustrerad, spänner sig och blir definitivt inte lösgjord.

När hon var unghäst hade jag nosgrimma på henne och det var tydligt att hon tyckte det var ett onödigt ont.

Hennes son, som verkligen var en häst som krävde tydliga ramar, älskade sitt micklemträns, för det gav honom en ram med huvudet. Kanske hade vi nån gång kommit till att rida utan nosgrimma där med, men det får jag tyvärr aldrig veta.

Så lyssna på hästen är mitt tips. :)
 
Jag har kört hästar med både en lös nosgrimma och en nosgrimma som sitter fast i sidostycket. Jag föredrar den som är lös. Det är något jag inte gillar med den fasta nosgrimman. Hela konstruktionen blir mera oflexibel. Not my cup of tea.
 
Jag förstår att det finns olika nosgrimmor av olika anledningar men det jag aldrig tyckt att jag riktigt fått något rent svar på är vad den egentligen är till för. Hur stabiliserar det egentligen upp bettet? Som jag skrev över handlar det ju egentligen om att stänga igen munnen (även om man inte spänner den superhårt) så att hästen inte kan gapa vilket skapar vad jag skulle säga en falsk stabilitet. Jag får ofta bara höra "pullar nosgrimmor är till för starka hästar", "remontnosgrimmor har man på unghästar" osv. Eller "jag använder micklem i hoppningen och aachen i dressyr för att det funkar bäst så". Ibland kan det svaret nästan kännas lite som att säga att man sätter på ett pelham för att hästen gör som den ska då även om den kanske inte är helt bekväm och det är ju långt ifrån att lösa problemet.
Det hela med nosgrimmor känns bara väldigt konservativt.
Nej, det handlar INTE om att stänga igen hästens mun. Hur menar du att du gör det med t ex en aachennosgrimma?
 
Nej, det handlar INTE om att stänga igen hästens mun. Hur menar du att du gör det med t ex en aachennosgrimma?
Aachennosgrimman stänger igen munnen på det sättet att när hästen gapar tar det emot i remmen under bettet (snokremmen) så att hästen inte kan gapa. Hur kan du veta att det inte handlar om att stänga igen hästens mun om du inte ens vet hur en aachen fungerar?
Om du menar en engelsk nosgrimma så är ju det en aachen fast utan snokremmen och den kan också stänga igen hästens mun eftersom hästar har munnen ända upp över bettet men jag tror inte den stänger igen lika mycket
 
Min häst är en bettfipplare med mycket åsikter. När han blir stressad eller inte vill göra vad ryttaren ber om lägger han tungan över bettet. Där han kommer ifrån löstes problemet med en spänd aschen-nosgrimma så han inte kunde få över tungan.

Häst var fortfarande stressad och ovillig och jobbade inte korrekt med sin onda rygg varpå han, ifråntagen sin vanliga ventil, började kasta som en dåre med huvudet istället. Personerna som hade honom satte på en martingal för att inte bli knockade.

Behöver jag nämna att de hade svårt att komma vidare i träningen?

Rätt använd kan säkert en nosgrimma guida en häst till att hålla munnen stilla men efter den här hästen kommer jag nog aldrig att försöka använda den så.
 
Men vad är då egentligen meningen med nosgrimman?
Det hade också varit kul att få höra vad ni rider med för nosgrimmor och varför, vilka har ni testat, vad de sägs ska fylla för funktion vs vad den egentligen gör osv.

Jag tycker det är synd att nosgrimma vanligen slentrian-ingår i tränset. Det finns ofta ingen tanke bakom utan den ska bara vara där. Det ingår i princip alltid nosgrimma när du köper träns, och i engelsk ridning är vi så vana vid nosgrimmor att många t o m reagerar om ett träns inte har en.

Jag använde engelsk på min häst sist, på kandaret. Sedan hade han ett rida-ute-träns som inte hade någon nosgrimma mest för att jag ville att han skulle kunna gäspa, äta och röra munnen fritt då vi var ute långa turer. Det var praktiskt.

Det finns poänger med nosgrimma, jag är inte anti i alla situationer. Jag kan se värdet ex vid terränghoppning där hästen rör sig snabbt och det är små marginaler. Jag kan också se en poäng för hästar som utvecklat problembeteenden, kanske tidigare haft problem med bettet där de fysiska besvären är borta men beteendet är kvar. Då kan ex en remontgrimma vara bra.

Men just när vi ser hur vanligt det är med skador som direkt är relaterade till just nosgrimma så kan man ju fråga sig varför den inte ifrågasätts mer och att inte fler faktiskt testar att ta bort den. Om inte annat så för att se om det går lika bra utan.


1585384237793.png

https://www.equipage.se/nosgrimmans-vara-eller-icke-vara/

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/forskare-nosgrimmor-spanns-for-hart-kan.htm
 
Tja ibland vill matte hem och inte rida in på små rådjursstigar som hästen vill eller att matte tycker det inte är någon bra idé att rida in på andras gårdar för att det står en hästkompis där som vi brukar rida ut med ibland eller hästen själv var uppstallad där vintern 04-05 eller matte tycker inte alls underlaget är något vidare för att hoppa stocken i skogen denna gången.

Ja mina hästar har åsikter och det tänker jag inte ta från dom även om det krockar ibland, tar du ett ledande tygeltag så behövs inte mycket för att bettet ska åka ingen.
Har haft en sådan häst och det går att styra dom utan att för den delen ta såpass extremt i tyglarna. Det går att blockera/styra hästar väldigt bra genom sitsen och sätet. Ett ledande tygeltag ska inte användas på det sättet att man riskerar att dra bettet ur munnen på hästen.

Och nej det handlar inte om att hästen inte har åsikter utan det handlar om hur man hanterar dom åsikterna, måste man ta i tyglarna på det sättet för en sådan grej så är det en brist i grundridningen eller ens egen ridning.
 
Har haft en sådan häst och det går att styra dom utan att för den delen ta såpass extremt i tyglarna. Det går att blockera/styra hästar väldigt bra genom sitsen och sätet. Ett ledande tygeltag ska inte användas på det sättet att man riskerar att dra bettet ur munnen på hästen.

Och nej det handlar inte om att hästen inte har åsikter utan det handlar om hur man hanterar dom åsikterna, måste man ta i tyglarna på det sättet för en sådan grej så är det en brist i grundridningen eller ens egen ridning.
Nä mina hästar lyder inte alltid minsta vink från mig och självklart var redan att få tillbaka bogen misslyckats.

Mina är lång ifrån dom mest välridna
 
Ett bett behöver inte stabiliseras om ryttaren har en bra hand..

Lägger hästen tungan över bettet så finns de säkerligen en orsak bakom, som inte blir löst med å sätta remmar så att hästen inte kan gapa.
Men de kan finnas många orsaker, tandproblem elr munsår, fel storlek på bett, för starkt bett, obekvämt bett. Min gamla häst la tungan över bettet, tog ett tag för mig att inse att de var mitt fel, ja var hård i handen. Slutade med att ja tog bort nosgrimman helt och tog hjälp av en tränare som såg hästens bästa framför quick fix. Inge mer problem efter det. Sedan gick ja över till bettlöst =)

Ingen nosgrimma e snäll mot hästen, men däremot finns de nosgrimmor som e grymma mot hästen som låser käkarna, skapar spänningar, och även kan skapa andningsproblem hos hästen.

2 fingers regeln e bara ett påhitt :/




"forskare ifrågasätter nu om det ska vara tillåtet alls att begränsa hästens möjlighet att öppna munnen. " https://www.hippson.se/artikelarkiv...jpJfQg5Rr4AcUbRTx_TabB_muqagBEeZ5BAaIw12MYClw
 
Aachennosgrimman stänger igen munnen på det sättet att när hästen gapar tar det emot i remmen under bettet (snokremmen) så att hästen inte kan gapa. Hur kan du veta att det inte handlar om att stänga igen hästens mun om du inte ens vet hur en aachen fungerar?
Om du menar en engelsk nosgrimma så är ju det en aachen fast utan snokremmen och den kan också stänga igen hästens mun eftersom hästar har munnen ända upp över bettet men jag tror inte den stänger igen lika mycket
Men lägg ner! Jag vet mycket väl hur en aachennosgrimma fungerar, men du vet det uppenbarligen inte. Om hästen inte kan gapa så har du spänt aachenremmen alldeles för hårt.
 
Men lägg ner! Jag vet mycket väl hur en aachennosgrimma fungerar, men du vet det uppenbarligen inte. Om hästen inte kan gapa så har du spänt aachenremmen alldeles för hårt.

Med andra ord går det alldeles strålande att stänga igen hästens mun med en aachenrem. Du verkar ha missat diskussionerna som varit om att många spänner nosgrimman, speciellt snokremmen, alldeles för hårt?
 
Sedan gick ja över till bettlöst =)

Ingen nosgrimma e snäll mot hästen, men däremot finns de nosgrimmor som e grymma mot hästen som låser käkarna, skapar spänningar, och även kan skapa andningsproblem hos hästen.

2 fingers regeln e bara ett påhitt :/

Ja man kan ju undra vad för bettlöst du rider med, kan väl säga att bettlöst ofta trycker mer över nosryggen än en korrekt löst nosgrimma.

2 fingersregeln är otydlig, en del tolkar den som att bara man kan pressa in 2 fingrar så är det rätt, när man ska kunna lyfta nosgrimman och lägga 2 fingar utan press under eller då mellan nosrygg och nosgrimma.

Problem uppkommer såklart ändå om hästen har en lös nosgrimma men gapar som en krokodil så blir nosgrimman ändå spänd.
 
Ja man kan ju undra vad för bettlöst du rider med, kan väl säga att bettlöst ofta trycker mer över nosryggen än en korrekt löst nosgrimma.

2 fingersregeln är otydlig, en del tolkar den som att bara man kan pressa in 2 fingrar så är det rätt, när man ska kunna lyfta nosgrimman och lägga 2 fingar utan press under eller då mellan nosrygg och nosgrimma.

Problem uppkommer såklart ändå om hästen har en lös nosgrimma men gapar som en krokodil så blir nosgrimman ändå spänd.


Självklart kan ett bettlöst träns trycka! =) en ryttare med hård hand som rider bettlöst skapar sj'lvklart mer tryck på nosryggen än med bett å nosgrimma. Men tittar man på de skador som sker med bett tillsammans med nosgrimma, så skulle jag välja bettlöst alla dagar i veckan. :D Sen Rida bettlöst ska inte vem som helst göra. Sen ska man ju helst inte rida med tyglarna/händerna, kanske mest för å ge hästen ett stöd. Viktigt å lära sig rida med sitt bäcken ^^,

ja, 2 finger regeln e otydlig, den borde tas bort helt =) ett barn har ju inte lika stora fingrar som en stor man xD
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 209
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp