Bukefalos 28 år!

Nosgrimmor

Sjuan

Trådstartare
Hej alla glada,

Vi lever ju i ett hav av nosgrimmor till våra hästar. :d Har två frågor som jag är tacksam för svar på. :)

Första; min pålle kliar sig jätte mycke vid bettet mot benet. Vet inte om de är för att det kliar på benet eller i munnen men känns som att klådan sitter i munnen. Men detta är bara när jag har bett i munnen på honom. Har prövat tredelat, rakt och tvådelat och samma reaktion på alla alltså att det kliar. Har kollat tänderna på honom och dom är fina. Men kan det ha med nosgrimman att göra? För det är min nästa fråga,

Han lägger gärna tungan över bettet om jag ber honom att arbeta om jag rider utan nosgrimma, vilket väldigt sällan händer. Men undrar om det finns någon snällar nosgrimma( än aachennosgrimma, som jag rider på,) känns så hård mot hästen. Kan denna nosgrimma ha något med Kilander på benet eller?
 
Sv: Nosgrimmor

Rider mest på aachen, och varierar mellan några olika. Hade vid inridning remont, och använder den ibland fortfarande. Har du provat något gummibett? Har en häst med känslig mun och hon älskar novabettet.
 
Sv: Nosgrimmor

Kliar han även när du rider utan nosgrimma? Kan det bero på nickelallergi? Om det skulle vara allergi kan ett mässingsbett fungera.
Annars kan ju remont el pullar vara något att prova, de är schyssta nosgrimmor som är stabila utan att man behöver känna att man "tvingar" igen munnen.
 
Sv: Nosgrimmor

Rider mest på tredelat "äppelbett" men har aldrig provat varken remont eller novabett. Men har hört att novabett lätt går sönder?
 
Sv: Nosgrimmor

Ja det kliar så fort han har bett i munnen. Okey får prova det. Men pullar... Hjälper set verkligen mot att han lägger tungan över bettet? Ser ut som att den sitter för långt upp? Eller har jag helt fel.? :)
 
Sv: Nosgrimmor

Lägger han tungan över bettet och håller på att klia så är det nog så att bettet du rider på är för starkt för honom.
 
Sv: Nosgrimmor

okey. men vad ska jag då använda för bett? rider mest på tredelan "äppel"bett och de funkar han bäst på, har provat två delat och rakt, men funkar inte lika bra tkr jag.
 
Sv: Nosgrimmor

Min häst hade lite problem med det där med bett/nosgrimma i början, och jag har testat lite allt möjligt. Det som gick allra bäst var ett tvådelat gummibett (happy mouth, vilket jag förmodar är det du redan har om du har ett som smakar äpple), och aachennosgrimma. Efter ett tag plockade jag bort snokremmen, och det var inga problem alls. Jag var lite skeptisk eftersom hennes syster hade som ovana att alltid få tungan på fel sida bettet, och var rädd att hon skulle bli likadan, men med det bettet har det inte hänt en enda gång, peppar, peppar.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 146
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
908
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 379
Senast: Badger
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 681
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp