Nosgrimmor

Problematisk

Trådstartare
Ursäkta alla trådstartar :o
Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än om nån tränare rekommenderat att prova en viss modell. Och ibland struntade jag i det ändå ;)
Det jag mest använt är engelsk, remont och pullar. Och så micklem. Använde aachen en del för länge sedan, men tycker det är svårt att hitta nån som sitter bra och de har inga fördelar jämfört med pullar som jag ser det.
Men sen finns det ju en uppsjö till av nosgrimmor!

Bygelnosgrimma och kineton t.ex. är väl korrigeringsnosgrimmor och de är ju rätt tydliga hur de är tänkta att fungera och ge för effekt.

Men alla de andra! Den modellen som t.ex. PS high jump har, och även hööks har nån billigare variant på, som är en rem/platta över nosryggen och så som upp och nedvända U:n. Vad är grejen med den? Ska den fungera på samma sätt som en pullar men med mer frihet för bettet, eller är det nåt mer?
Dyon (med flera) har en dubbel nosgrimma, som en engelsk och en remont. Är det "bara" det som är grejen - att det är som två nosgrimmor - eller har den nån annan funktion som jag missar?
Sen har vi repnosgrimman, som en engelsk men ett rep över nosryggen. Tydligen används (Användes? Känns inte som den är så inne nu som för några år sedan) den på heta hästar, kan en nosgrimma verkligen göra nån större skillnad där?
Hööks har även kommit med ett nytt träns (Alton) som har en rak rem över nosryggen och sen som ett "V" på sidorna till remmar under hakan. Ser ut som nån slags blandning av aachen, pullar och high jump, typ, jättesvårt att förklara. Nån som har nån aning om hur den fungerar?
Hittade nu även vad som antagligen är förebilden för höökstränset: Fairfax Performance. Finns visst olika nosgrimmor, googlar man på "fairfax performance drop noseband" så är första bilden den tränset)

Vore supersnällt om nån ville rätta mig om jag har fel i hur jag tänker att de fungerar, eller om ni har nåt att tillägga eller förklara om nån av dem :)

Egentligen behöver jag inget nytt träns/ny nosgrimma, och skulle jag vara på jakt skulle jag inte behöva en speciell modell. Märker i ärlighetens namn ingen större skillnad på hästen oavsett vad jag har för nosgrimma (eller helt utan), så mina frågor är helt och hållet nyfikna och utseendefixerade :D (Och nej, jag tycker inte alla de jag nämnt är fina - vissa är hiskeligt fula!)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning ...När den samtidigt är den mest skadliga för munnen och tänderna? Funderade på det i.o.m. H.Hs "nyfunna" tandproblem. Remont är ju det...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 224
Senast: Grazing
·
Utrustning En av mina hästar är en het och lite prillig typ. Jag skulle därför vilja se vad han tycker om att ridas på någon form av hackamore. Ett...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: spinxx
·
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 564
Senast: Piaff
·
Utrustning Finns det några andra nosgrimmor som ger samma fördelat som PS high jump? Det jag vill åt är att om möjligt slippa trycket rakt över...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp