nosgrimmor

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag var och hämtade ny häst häromdagen och insåg att jag nog vill köpa ett nytt träns till honom. 🤪 Men jag blir alldeles förvirrad av alla nya modeller på träns och framförallt nosgrimmor som kommit de senaste åren. Jag har i princip inte köpt några nya träns på närmare 15 år (halv lögn, eftersom welshponnyn fick ett nytt träns i somras :p, ett engelskt, med engelsk nosgrimma, som jag fick leta länge för att hitta - på ebay) och då var det fortfarande huvudsakligen remontgrimmor, engelska nosgrimmor, aachengrimmor och pullargrimmor som fanns att välja mellan.
Så nu har jag följande två frågor:

1. Finns det någonstans där man kan läsa om alla dessa nosgrimmemodeller och dess funktioner? Eller någon som vill berätta här?

2. Jag föredrar numera engelsk nosgrimma eller liknande. Vilka nosgrimmor, utöver den vanliga engelska, har liknande funktion?
 
Menar du de olika anatomiska nosgrimmorna? Som micklem etc?
De ska generellt undvika tryck på känsliga punkter på hästens huvud. En del är också extra stadiga eftersom nosgrimman och sidostycket sitter ihop vilket gör att bettet inte rör sig lika mycket i munnen.

Många anatomiska nosgrimmor har en nedre rem, är det den du inte vill ha?
 
Finns en del aachenträns där man helt kan ta bort ”öglan” till aachenremmen, men jag har sett vanliga engelska nosgrimmor hos flera märken också 😊
 
Menar du de olika anatomiska nosgrimmorna? Som micklem etc?
De ska generellt undvika tryck på känsliga punkter på hästens huvud. En del är också extra stadiga eftersom nosgrimman och sidostycket sitter ihop vilket gör att bettet inte rör sig lika mycket i munnen.
Ja, det är det förmodligen. Jag vet inte om de är anatomiska eller om det är utseendemässigt hittepå. Bara att det är annat än de traditionella nosgrimmor jag nämnde ovan.
Många anatomiska nosgrimmor har en nedre rem, är det den du inte vill ha?
ungefär så, ja
 
Jag har testat några nya modeller men återkom ofta till pullar eller engelska ev löst spänd aachen. :) föredrar enkelheten i längden :)
 
Jag var och hämtade ny häst häromdagen och insåg att jag nog vill köpa ett nytt träns till honom. 🤪 Men jag blir alldeles förvirrad av alla nya modeller på träns och framförallt nosgrimmor som kommit de senaste åren. Jag har i princip inte köpt några nya träns på närmare 15 år (halv lögn, eftersom welshponnyn fick ett nytt träns i somras :p, ett engelskt, med engelsk nosgrimma, som jag fick leta länge för att hitta - på ebay) och då var det fortfarande huvudsakligen remontgrimmor, engelska nosgrimmor, aachengrimmor och pullargrimmor som fanns att välja mellan.
Så nu har jag följande två frågor:

1. Finns det någonstans där man kan läsa om alla dessa nosgrimmemodeller och dess funktioner? Eller någon som vill berätta här?

2. Jag föredrar numera engelsk nosgrimma eller liknande. Vilka nosgrimmor, utöver den vanliga engelska, har liknande funktion?
Jag föredrar Micklem.
Sitter bra på de hästar jag prövat det på och enkel att använda.
Jag vänder dock nackstycket åt andra hållet så öronen får gott om plats. Tycker tänset sitter bättre också.
Det enda jag inte är nöjd med är pannbandet (för kort på de hästar jag prövat den på). Nu rider jag utan pannband, men har ett längre jag kan sätta på vid behov.
 
Jag föredrar Micklem.
Sitter bra på de hästar jag prövat det på och enkel att använda.
Jag vänder dock nackstycket åt andra hållet så öronen får gott om plats. Tycker tänset sitter bättre också.
Det enda jag inte är nöjd med är pannbandet (för kort på de hästar jag prövat den på). Nu rider jag utan pannband, men har ett längre jag kan sätta på vid behov.
Är inte Micklem ganska långa och smala rent generallt?
Hälsningar
/Hon som har häst med typ ponny i sidstycken (går med Cob på innersta om bettringarna är små) och full i pannband :crazy:
 
Jag föredrar Micklem.
Sitter bra på de hästar jag prövat det på och enkel att använda.
Jag vänder dock nackstycket åt andra hållet så öronen får gott om plats. Tycker tänset sitter bättre också.
Det enda jag inte är nöjd med är pannbandet (för kort på de hästar jag prövat den på). Nu rider jag utan pannband, men har ett längre jag kan sätta på vid behov.
Jag har bytt ut både pannband och remmarna till bettet för att få bra passform👍
 
Ja, det är det förmodligen. Jag vet inte om de är anatomiska eller om det är utseendemässigt hittepå. Bara att det är annat än de traditionella nosgrimmor jag nämnde ovan.

ungefär så, ja
De har iaf inte tryck över kindtänderna som aachen och engelsk, och nosdelen är högre än på remont 😊
Just de stabila varianterna som micklem och kopior tycker jag är jättebra. Många hästar gillar att bettet ligger mer stadigt 😊

PS har någon variant som ser ut som engelsk men som ändå frigör vid kindtänderna. Hööks har varianter som liknar micklem men som inte har någon låg nosrem 😊
 
Jag har bytt ut både pannband och remmarna till bettet för att få bra passform👍
Åtminstone när jag köpte (4 år sedan drygt) så följde det med två uppsättningar remmar. Jättebra så man kan anpassa efter storlek på bettringar osv.
Däremot håller jag helt med om pannbandet, men ett längre var (som tur är) inte jättedyrt att köpa.
 
Åtminstone när jag köpte (4 år sedan drygt) så följde det med två uppsättningar remmar. Jättebra så man kan anpassa efter storlek på bettringar osv.
Däremot håller jag helt med om pannbandet, men ett längre var (som tur är) inte jättedyrt att köpa.
Ja det gör det fortfarande, men min häst behöver ännu längre remmar så jag har köpt lösa aachenremmar och klippt av i lämplig längd 😊

Jag byter nästan alltid pannband på nya träns, inte alltid det som ingår är så roligt eller har tillräckligt mycket bling😉
 
Är inte Micklem ganska långa och smala rent generallt?
Hälsningar
/Hon som har häst med typ ponny i sidstycken (går med Cob på innersta om bettringarna är små) och full i pannband :crazy:
Jag tycker att de är väldigt anpassningsbara. Jag har bytt ut alla våra hästars träns mot micklem för att jag tycker om att de inte trycker plus att de sitter bra på de flesta hästar tack vare de två uppsättningarna remmar som följer med. Vi har ganska olika huvuden på våra hästar, från grov connemara till SWB med långt Cardentohuvud och olika nättare varianter där emellan. :D Jag byter också ut pannbanden eftersom de är tråkiga och sitter ganska tight. Det enda jag har haft problem med är utseendet. :angel: Tyckte att de var skitfula i början men nu har jag vant mig och tycker att de är fina.
 
Jag tycker att de är väldigt anpassningsbara. Jag har bytt ut alla våra hästars träns mot micklem för att jag tycker om att de inte trycker plus att de sitter bra på de flesta hästar tack vare de två uppsättningarna remmar som följer med. Vi har ganska olika huvuden på våra hästar, från grov connemara till SWB med långt Cardentohuvud och olika nättare varianter där emellan. :D Jag byter också ut pannbanden eftersom de är tråkiga och sitter ganska tight. Det enda jag har haft problem med är utseendet. :angel: Tyckte att de var skitfula i början men nu har jag vant mig och tycker att de är fina.
Är verkligen synd att de inte har lite finare remmar, tycker de är så grova.
 
Är verkligen synd att de inte har lite finare remmar, tycker de är så grova.
Ja, det är de. De kanske skulle tjäna på att ta fram en nättare modell för tävling? Men jag gillar att de är rejäla, de känns som om de inte går sönder i första taget och de blir väldigt mjuka och fina om man sköter dem. :love:
 
Jag var och hämtade ny häst häromdagen och insåg att jag nog vill köpa ett nytt träns till honom. 🤪
Jag är inte imponerad av många nya nosgrimmor som mest ser nya ut men fungerar ungefär som de klassiska varianterna.

Vad jag däremot är helt såld på är träns där sidostycket sitter ihop med nosgrimman vilket dels blir bekvämare för hästen, min pålle är väldigt tydlig med att han gillar det, och dessutom snyggare tycker jag.
Jag använder Micklem och Shochemöhle Equitus men även Shape har samma funktion.
 
Jag är inte imponerad av många nya nosgrimmor som mest ser nya ut men fungerar ungefär som de klassiska varianterna.

Vad jag däremot är helt såld på är träns där sidostycket sitter ihop med nosgrimman vilket dels blir bekvämare för hästen, min pålle är väldigt tydlig med att han gillar det, och dessutom snyggare tycker jag.
Jag använder Micklem och Shochemöhle Equitus men även Shape har samma funktion.
Jag tittade på varianten som Hööks har och tyckte att det såg obekvämt ut på den häst de hade på bilden, där nosgrimman såg för kort ut så att den liksom lyfter sidstyckena.
Nä, jag får nog fortsätta leta efter engelska nosgrimmor, som mest sitter för syns skull - för jag kan inte påstå att jag drar åt dem. Tycker tyvärr att varianten med käkrem som fästs uppe bakom öronen i nån ögla är fula och det gör det genast svårare att hitta vad jag söker. Särskilt eftersom jag varken har lust eller råd att hosta upp flera tusen för ett träns, som bara används för promenadridning i skogen... :p
 
Jag föredrar Micklem.
Sitter bra på de hästar jag prövat det på och enkel att använda.
Jag vänder dock nackstycket åt andra hållet så öronen får gott om plats. Tycker tänset sitter bättre också.
Det enda jag inte är nöjd med är pannbandet (för kort på de hästar jag prövat den på). Nu rider jag utan pannband, men har ett längre jag kan sätta på vid behov.
Jag bytte pannband på mitt micklem och hade ett annat, tyckte också pannbandet kändes lite trångt.
 
Jag tittade på varianten som Hööks har och tyckte att det såg obekvämt ut på den häst de hade på bilden, där nosgrimman såg för kort ut så att den liksom lyfter sidstyckena.
Nä, jag får nog fortsätta leta efter engelska nosgrimmor, som mest sitter för syns skull - för jag kan inte påstå att jag drar åt dem. Tycker tyvärr att varianten med käkrem som fästs uppe bakom öronen i nån ögla är fula och det gör det genast svårare att hitta vad jag söker. Särskilt eftersom jag varken har lust eller råd att hosta upp flera tusen för ett träns, som bara används för promenadridning i skogen... :p
Sd design har ett jättefint engelskt träns. De brukar ha fin läderkvalitet!
Sett att det finns på horze också, ganska billiga men kan inte svara för kvalitet..
 
Jag har ett Lingus från Hööks som jag gillar, men det finns ju ingen rem under hakan alls på det, vilket jag iofs uppskattar, men om jag någon gång skulle vilja tävla så är det ju inte godkänt. Köpte ett Lippo Cirby som är väldigt likt Lingus men med rem under hakan också. Gillar att sidstyckena och nosremmen sitter ihop och att det inte finns någon snokrem. Mitt största problem är att djuret som ska bära upp det hela har ett väldigt kort huvud, men är nordsvensk, vilket innebär en ganska omfångsrik näsregion :P Skulle behöva kombinera cob med xfull... Vårt körhuvudlag är måttsytt och hon som gjorde det sa att hon inte gjort så korta sidstycken förut. Har en vanlig engelsk nosgrimma till det, men har aldrig använt den utan kör utan.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 175
Senast: Badger
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 986
S
Utrustning Hästen, snarare unghästen, har vuxit sig stor och stark och är numera suuuperduktig på att bocka OCH gapa samtidigt. Nu är det andra...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: bigganl
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 831
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp