nosgrimmor

N

Natascha

Själv använder jag inga nosgrimmor på min häst. (Men ponnyn har) Och jag tror många använder det pga att de sitter där när man köper tränset.
så hur många vet varför de använder olika nosgrimmor?
själv ser jag det som en onödig detalj. och ju fler remmar desto sämmre ryttare har jag hört.
 
För mig är det främst en smaksak då jag tycker att det är så fruktansvärt fult utan nosgrimma.. :D
 
Du har alldrig tänkt att behag för hästen går före skönhet?
Om det inte behövs på hästen utan bara är snyggt varför använda? Det borde ju va skönare för hästen att slippa massa remmar i ansiktet. :) Eller har jag fel?
 
För att jag måste tävla på det (dressyr). Rider ofta utan hemma. Ponnyn går i princip alltid utan :)

Men det finns nog både bra och mindre bra ryttare som rider utan nosgrimma. Jag ser mig inte som en sämre ryttare om jag sätter dit en nosgrimma. Behöver jag däremot massor av hjälpmedel för att kunna kontrollera min häst ser jag det som ett nederlag. Tycker att han ska lyssna lika bra på mig bettlöst och barbacka osm sadlat och betslat. Vi har kommit en bit på vägen. Dock så har vi inte kommit helt underfund med hoppningen ännu. Fast å andra sidan har vi knappt hopptränat heller (grön hopphäst). Det kommer :)
 
Ja detta är ju verkligen en het potatais som varit uppe flera gånger...

Jag hävdar att en nosgrimma lägger bettet rätt i munnen på hästen (dock ej den engelska). Detta är också något som jag fått bekräftat flera gånger av egna erfarenheter och av andra mkt duktiga hästmänniskor.
 
Iom att jag ska tävla så har jag en mkt löst spänd engelsk på tränset.

Annars rids hon på sidepull.
 
Min sköthäst går med ägaren på achennosgrimma, jag rider honom däremot på remont. Detta för att han blir ohyggligt stark utan nosgrimma, jag vet att det är en träningssak, men jag vill inte ha en dragkamp varje gång jag ska stanna honom (främst utomhus, då han kanske inte lyssnar fullt lika bra på sitsen.)
 
Ju fler remmar ju sämre ryttare skulle jag inte hålla med om. Vissa hästar gapar ju så man inte får någon kontakt med munnen och då måste man ju ha en nosgrimma som "drar ihop" munnen på hästen. Vissa unghästar man börjar rida in har man ju också nosgrimma på för att dem inte ska lära sig att gapa utan att gå i form istället. Men vissa hästar funkar ju utmärkt att rida utan nosgrimma och andra funkar inte alls, jag tror inte heller att någon skulle uppfunnit nosgrimman om den inte har någon betydelse, eller vad tror du ?
Jag tror inte heller att världens bästa ryttare änns skulle kunna rida alla hästar som finns utan nosgrimma hur duktig ryttaren än är, det beror på hästen. Men givetvis beror det ju på ryttaren hur duktig hästen är osv. (men lite beror ju på hästen där också hur den är byggd osv, du kankse förstår hur jag menar?)för hästen tror jag inte bara får för sig att bli en dressyrhäst som ska tävla i OS en vacker dag och springer och övar dressyrprogram i hagen...
 
Jo men varför har dessa hästar som inte ens världens bästa ryttare kan rida utan nosgrimma börjat gapa. Det är en fråga man borde ställa sig. I många fall tror JAG att det beror på en för hård hand eller ett felinpassat bett eller en komination av de båda.
Jag är inte helt emot nosgrimmor man jag är emot det slentrianmässiga användandet av dom.
 
Du har alldrig tänkt att behag för hästen går före skönhet? Och vem påstår att jag "snörper" åt munnen för den skull?? Mina nosgrimmor sitter så pass löst att de kan "sno" buskar och gräs när vi är ute,de kan tugga på bettet osv.Och en väl anpassad nosgrimma sitter nog inte så att hästen får problem.Min 16 åring har ju haft nosgrimma i alla år utan ett endaste skav eller tandproblem.
Om det inte behövs på hästen utan bara är snyggt varför använda? För att det kanske är en extra säkerhet när man rider?? Hästen kan ju inte gapa hur som och dra iväg,det är en extra åtgärd,och då framförallt när min dotter rider.Sen som nån annan skrev,så tävlar vi också dressyr. Det borde ju va skönare för hästen att slippa massa remmar i ansiktet. :) Det är nog skönare för hästen att ridas barbacka också,om du har en balanserad ryttare,men inte rider jag barbacka hela tiden för den skull.Eller att gå utan täcken året runt osv osv.. Eller har jag fel? Ingen som sagt att du fel,men för den skull behöver du inte ha rätt heller,eller hur?
 
Jag rider både med och utan nosgrimma. Remont nosgrimman tycker jag är utmärkt hjälpmedel vid unghäst inridning(bettet ligger stilla o på plats).

I övrigt är det mest bara en utsmycknad för mig samt ett måste på tävling.

Om jag skulle ha problem med att hästen gapar och sticker skulle jag söka problemet och åtgärda det på annat sätt änn att dra åt nosen på dem. Tycker att det är att skjuta upp problemet men det är min högst personliga åsikt :D
 
Precis, varför gapar hästen. När min häst har gapat har det varit ett tecken på att något varit fel. Om jag då bara ignorerat det och snört ihop munnen med en nosgrimma så hade jag bara förvärrat problemet. Eftersom jag har en häst som har problem med hakar och dylikt känns det som ett skötebarn.. :smirk:
 
Jag tycker först och främst att det är fult ,
Sen så gapar pållen också när hon känner för det :smirk:
 
Jag rider också med nosgrimma endast för utseendets skull.
Hon går precis lika bra utan nosgrimma och gapar aldrig, men jag tycker det ser fult och "skogsmulligt" ut att rida utan. Jag har den så löst att man kan dra av snokremmen under hakan utan att spänna upp, och man får in en hel hand under den övre nosgrimman. Hon verkar då inte tycka det är särskilt obehagligt att ridas med nosgrimma. :smirk:
 
Jag har nosgrimma på min ponny (Engelsk, men även Aachen)

Jag tävlar dressyr och där är det nödvändigt.
Anser inte att nosgrimman stör min ponny, eftersom den varken är hårt spänd eller sitter på ett irreterande sätt.

"Ju fler remmar desto sämre ryttare har jag hört"
Jag tycker mest det gäller hjälptyglar och inte nosgrimmor.
 
Inte till ngn speciell.....

Min unghäst gapar vid ETT tilfälle: När han vill springa fort i skogen och matte vill sakta av. Dette gör han även om jag, som den hemska hästplågaren jag är, har satt dit en pullarnosgrimma!! :eek: :eek:
Han gapar aldrig vid dressyrträning.... Och med en pullargrimma så KAN hästen faktisk gapa, man drar ju inte åt allt vad man kan heller....

Guuud vad trött jag är på hela nosgrimma-disskutionen... :crazy:

Är det så svårt att förstå att vi som använder nosgrimma inte spänner hårdare än att den sitter kvar??? Och att om hästen vill gapa så kan den fortfarande göra det?? :confused:

Själv har jag sett många hästar utan nosgrimma som gått med munnen vidöppen! Och det har den inte gjort därför att den inte hade nosgrimma, men för att ryttaren var fullständigt värdelös. Det hjäper ju inte att "man kan se om hästen gapar" när man inte gör nåt åt det eller hur??

Jag tycker dock att vissa spänner alldeles för hårt, brukade rida lite på en ridskola i bland och där drogs det åt så hårt som möjligt och lite till..... Men det är inte KORREKT använding! Man kan dra sadelgjorden för hårt också, men ingen säger att vi ska sluta anvåanda sadelgjordar....

Jag tror att ett täcke som inte passar, är sönder och hänger på sned, stör hästen tio ggr er än en lagom spänd nosgrimma. För att inte tala om en sadel som ej passar - och det är faktisk inte många hästar som har en korrekt utprovad sadel, även om det har blivit bättre.

Jag tycker det finns viktigare saker att diskutera än att det är plågsamt för hästen med remmar i ansiktet! Då får man ju strunta i hela ridandet då.... :smirk:
 
Smaksak och för att det är typ ett måste på tävlingar. Jag har endast en normalt åtdragen(2 fingrar på nosryggen för alla som glämt bort) engelsk nosgrimma hela tiden.
 
Jag har engelsk nosgrimma på min häst. Anledningen är rent estetisk, hon har ett lång smalt huvud, och nosgrimman "klipper av" intrycket litet. Den löst spänd, jag får in två eller tre fingrar. Vissa tycker att den sitter alldeles för löst, men det gör inte jag! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
204
Senast: Fiorano
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 365
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 319
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 025
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp