Nosgrimmors inverkan vs. tänder

Jag har aldrig sett ett bettlöst sitta så hårt, de jag har sett är lösa så länge man inte tar i bettet. Medan nosgrimmor sitter åt hela tiden oavsett du tar i tygeln eller ej.
Nu menar jag när man faktiskt tar i tygeln. Och det är vanligare att sitta med en stadig kontakt hela tiden med tygeln än att låta den hänga om man rider engelskt.

Är väl bara en tanke från mig att när det handlar om bettlöst så pratas det inte om att det blir samma problematik som med en hårt spänd nosgrimma. Även om nosgrimman kan vara spänd hela tiden och hästen tuggar sig sedan i kinden, det kan ju lika gärna hända med bettlöst, att hästen biter sig i kinden
 
Nu menar jag när man faktiskt tar i tygeln. Och det är vanligare att sitta med en stadig kontakt hela tiden med tygeln än att låta den hänga om man rider engelskt.

Är väl bara en tanke från mig att när det handlar om bettlöst så pratas det inte om att det blir samma problematik som med en hårt spänd nosgrimma. Även om nosgrimman kan vara spänd hela tiden och hästen tuggar sig sedan i kinden, det kan ju lika gärna hända med bettlöst, att hästen biter sig i kinden

Fast en vanlig nosgrimma skadar inte bara när man tar i tygeln. Sen vet jag inte hur många som rider engelskt till 100% när man rider bettlöst, de flesta jag pratat med rider mer akademiskt/western och håller inte i tygeln på samma sätt.

Nu vet jag inte om det är just bett i kinden man menar när man pratar om nosgrimmors inverkan på tänderna, jag tror nog man går mer på djupet än så.
 
Hade en ponny med kraftigt överbett, jag och förra ägaren hade aldrig bett i munnen på henne utan hon fick ha bettlöst. Hon hade i unga år gått på travet så hon borde haft bett under den tiden, men jag och förra ägaren tyckte ponnyn kunde slippa vid så kraftigt fel i munnen.

Hennes överbett syns även tydligt fast munnen är stängd och ännu värre om man tittade in i munnen på henne.
20140605_180955.jpg
 
Jag rider min häst på engelsk (kandar), aachen och remont (när jag tömkör). Har gjort så på alla mina hästar och ingen utav dom har någonsin haft sår på sina slemhinnor. Jag spänner så jag får in ett par/tre fingrar på nosryggen. Den nosgrimma min häst gillar sämst är faktiskt remonten.. Jag tror spända nosgrimmor i kombo med detta eviga rattande med händerna är en stor orsak till att många hästar får sår i kinderna! Folk verkar tro att sitter man och småsågar hästen i munnen så går den på tygeln...
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 070
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 551
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp