Nosgrimmors inverkan vs. tänder

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle vilja bolla med mer på det "filosofiska planet". :up:

Att Aachen-nosgrimmor är rena döden för alla munnar är ju bara ett konstaterande. Däremot får jag inte riktigt ihop det med de övriga nosgrimmorna.

Om jag återigen bara använder H.H som ett exempel. Han har ett måttligt-gravt överbett orsakat av en kindtand per sida i överkäken - "kindtandsöverbett", vilket måste ses över högst regelbundet. Det råd jag alltid fått på senaste år från tandläkare är:
"Om du måste använda nosgrimma, använd då bara remont. Pullar kan användas, men bara med högsta försiktighet och i yttersta undantagsfall. Aachen- och engelsk nosgrimma är strängeligen förbjudet. Likaså tygelhakar på sidostyckena. Bettlöst, som t.ex. sidepull, är jättebra både till vardags och som variation!"

Jag får inte ihop den rekommendationen. Alls.

Att remont givetvis är det bästa ur tandvårdssynpunkt är ju lika självklart som att Aachen är en katastrof och att tygelhakar trycker, men resten begriper jag faktiskt inte. Nu kan jag ingenting om ingenjörskonst och design, men åtminstone i mina ögon ser inte pullarnosgrimman alls ut att ligga över några tänder? Så varför skulle den vara så farlig för en häst med överbett, och bara kunna användas undantagsvis? Eller är det jag som är blind och korkad?
Att sedan engelsk med pullback är döden kan jag också förstå. Men som nu när jag senast i em satt och tittade på ett sidepull på en "NH-sida" på nätet. Det SP:et såg ju i princip ut som en engelsk nosgrimma fast med ringar för tyglarna på sidorna. Vad är då skillnaden på det, och en vanlig engelsk nosgrimma? Då borde ju inte SP funka heller, om engelsk nosgrimma skulle vara skadligt? Och vice versa? Eller?

Någon som kan bena ut det här med nosgrimmors påverkan på tänder på något vettigt sätt? :) Eller ja, främst vanlig engelsk och pullar...
 
Senast ändrad:
Har för mig att pullar hindrar hästen från att röra käken i sidled. Annars är den ju bra när man ser till hur den lämnar luftvägarna fria, inte ligger an på det känsliga benet längst fram på mulen och stabiliserar bettet. Samt inte trycker in kinderna.

Men har du nosgrimman löst spännt (dvs typ så att 4 fingrar i höjd får plats på nosryggen) så borde det ju vara säkert för tänderna oavsett nosgrimma.
 
Har för mig att pullar hindrar hästen från att röra käken i sidled. Annars är den ju bra när man ser till hur den lämnar luftvägarna fria, inte ligger an på det känsliga benet längst fram på mulen och stabiliserar bettet. Samt inte trycker in kinderna.

Men har du nosgrimman löst spännt (dvs typ så att 4 fingrar i höjd får plats på nosryggen) så borde det ju vara säkert för tänderna oavsett nosgrimma.

Ahaa, det förklarar ju saken! :up:
Nej, för annars kunde jag egentligen inte förstå hur pullar skulle kunna vara skadligt, eftersom att det inte ligger an och lämnar luftvägarna fria.

Nja, riktigt så löst har jag inte. Nu har jag visserligen väldigt små händer (som en 4-5 åring, bokstavligen!), men jag brukar måtta att få in hela handen emellan (tänk som med en sadelgjord typ!) och typ 3 fingrar "på höjden" så att säga. :)
 
Jag tänker med nosgrimma som jag gör med bett. Det blir inte skarpt eller obehagligt om man inte gör det så.

Jag använder nosgrimma endast av estetiska skäl, den är aldrig spänd så hårt att den trycker.
 
I princip alla nosgrimmor har förutsättning att trycka mot tänderna. Extremt få kan ens i teorin garantera att inte trycka på tänderna/trycka mjukdelar mot tänderna.

Ja sidostyckena är väll det som trycker in nosgrimmor mot tänderna? I alla fall de som går innanför sidostyckena.
 
Ja sidostyckena är väll det som trycker in nosgrimmor mot tänderna? I alla fall de som går innanför sidostyckena.
Då är det något fel på nosgrimman Alternativt sidostyckena. På alla mina träns så är delen som ska gå under tunnare än det som är framtill, och sidostyckena går med lätthet att få ut ett par fingrar åt sidorna.

Nosgrimman ska sitta så löst det bara går utan att halka omkring i mitt tycke. Har bara haft det för att man "ska" på tävling.
 
Ahaa, det förklarar ju saken! :up:
Nej, för annars kunde jag egentligen inte förstå hur pullar skulle kunna vara skadligt, eftersom att det inte ligger an och lämnar luftvägarna fria.

Nja, riktigt så löst har jag inte. Nu har jag visserligen väldigt små händer (som en 4-5 åring, bokstavligen!), men jag brukar måtta att få in hela handen emellan (tänk som med en sadelgjord typ!) och typ 3 fingrar "på höjden" så att säga. :)

Du har storlek 3?! Oj, jag har små händer och jag har storlek 6 eller 11-13 år...
 
Ang. rekommendation av sidepull, det kan inte ha varit så att veterinären avsåg att rekommendera bettlöst och gav det som exempel på lämpligt val?
 
Ang. rekommendation av sidepull, det kan inte ha varit så att veterinären avsåg att rekommendera bettlöst och gav det som exempel på lämpligt val?
Det tror jag också. Min veterinär rekommenderar också side-pull till min, som har lite åt TS:s häst håll vad det gäller tänder. Men det är viktigare vad jag har för bett, att det är inte är tredelat. Samt att jag varierar med bettlöst, mer än vad själva nosgrimman skulle göra för skada.
Helt OT så undrade jag vad H.H var för sorts nosgrimma. :)
 
Då är det något fel på nosgrimman Alternativt sidostyckena. På alla mina träns så är delen som ska gå under tunnare än det som är framtill, och sidostyckena går med lätthet att få ut ett par fingrar åt sidorna.

Nosgrimman ska sitta så löst det bara går utan att halka omkring i mitt tycke. Har bara haft det för att man "ska" på tävling.
Sidostyckena ligger ju mot oavsett hur man gör, nej det trycker inte in super mycket men med nosgrimma under så blir det ändå ett litet tryck som nog är tillräckligt för känsliga hästar.

Läder på träns är i regel 2.5mm tjocka, det är en halv cm som byggs på innanför sidostyckena även om det bara är en vanligt engelsk nosgrimman med helt platt läder, med fodrade nosgrimmor blir det ju ännu mer under sidostyckena, 1-2cm Även med helt lös nosgrimma.

Fast är hästen så pass känslig för tryck av nosgrimmor så ska man nog inte ha ngt öht på hästen, alternativt en repgrimma.
 
Det tror jag också. Min veterinär rekommenderar också side-pull till min, som har lite åt TS:s häst håll vad det gäller tänder. Men det är viktigare vad jag har för bett, att det är inte är tredelat. Samt att jag varierar med bettlöst, mer än vad själva nosgrimman skulle göra för skada.
Helt OT så undrade jag vad H.H var för sorts nosgrimma. :)

Tredelat bett är i princip det enda han går bra på, så det får han ha och vetten har aldrig sagt något om det. :)
Nu har han enbart remont sedan ett drygt år tillbaka.
 
Ja sidostyckena är väll det som trycker in nosgrimmor mot tänderna? I alla fall de som går innanför sidostyckena.

Nej då bör man byta bett eller ha sidostyckena mindre spända. Men alla nosgrimmor som passerar över där det finns tänder kan trycka på dem. Rem under bettet kan trycka upp bett mot tänderna med.

OM det blir så eller ej beror på den individuella hästens munanatomi samt hur nosgrimman spänns.

Jag har ridit häst på engelsk, och på aachen utan minsta märke i slemhinnan. Och jag har en häst som kan ha en enda sorts nosgrimma med rem nedanför bettet utan att få problem, alla andra ger problem.

Så hitta det som passar individen. Att våldsamt generalisera att si nosgrimma är skit blir galet. Alla nosgrimmor kan vara skit och ge problem (även rätt spända) om de anatomiskt blir olämpliga för den specifika hästen
 
Aachenremmen, vilket både jag och vet är överens om.

Fast det är ju inget konstigt ang Engelsk nosgrimma heller? Spännet sitter ju precis över/strax bakom kindrandsregionen. Det handlar ju inte enbart om var själva tänderna är utan hur en spänd rem tex strax bakom kan påverka tryck och/eller låsa hästens möjlighet att röra käken/flytta bettet osv.

Pullargrimman så måste du ju ta i beräkning hur den verkar som helhet dvs bägge remmarna tillsammans, precis som på aachen fast de två har olika ”tryckpunkter”.
 
Det är faktiskt nått som jag själv har funderat över när det gäller bettlöst. Vissa ryttare är så noga med att antingen rida helt utan nosgrimma eller ha den så löst att den är helt utan verkan. Detta pga att nosgrimmor är dåligt enligt dom och nyper i kinderna.

Men sen helt plötsligt så slänger dom på hästen en sidepull/hackamore/bosal och börjar dra i tyglarna.

Förstår inte hatet mot nosgrimmor och sen allt positivt med bettlöst. Oftast från samma människa också. Med tanke på hur mycket du kan dra med ett hackamore så borde ju tänderna och kinderna definitivt påverkas. (Ja jag vet att bett kan skada jättemycket om man är hårdhänt men diskussionen är inte om det just nu 😅)
 
Fast det är ju inget konstigt ang Engelsk nosgrimma heller? Spännet sitter ju precis över/strax bakom kindrandsregionen. Det handlar ju inte enbart om var själva tänderna är utan hur en spänd rem tex strax bakom kan påverka tryck och/eller låsa hästens möjlighet att röra käken/flytta bettet osv.

Pullargrimman så måste du ju ta i beräkning hur den verkar som helhet dvs bägge remmarna tillsammans, precis som på aachen fast de två har olika ”tryckpunkter”.

Just det, givetvis är det så! *Känner mig inte lite dum nu* :banghead:
 
Det är faktiskt nått som jag själv har funderat över när det gäller bettlöst. Vissa ryttare är så noga med att antingen rida helt utan nosgrimma eller ha den så löst att den är helt utan verkan. Detta pga att nosgrimmor är dåligt enligt dom och nyper i kinderna.

Men sen helt plötsligt så slänger dom på hästen en sidepull/hackamore/bosal och börjar dra i tyglarna.

Förstår inte hatet mot nosgrimmor och sen allt positivt med bettlöst. Oftast från samma människa också. Med tanke på hur mycket du kan dra med ett hackamore så borde ju tänderna och kinderna definitivt påverkas. (Ja jag vet att bett kan skada jättemycket om man är hårdhänt men diskussionen är inte om det just nu 😅)

Jag har aldrig sett ett bettlöst sitta så hårt, de jag har sett är lösa så länge man inte tar i bettet. Medan nosgrimmor sitter åt hela tiden oavsett du tar i tygeln eller ej.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 070
Utrustning Lite nyfiken bara; vilken nosgrimma föredrar din häst? Och hur visar det sig? Herr Häst kan man hänga på vilket krims-krams som helst...
2
Svar
28
· Visningar
2 550
Senast: Piaff
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp