Noskvalster och förvirring?

Lyan

Trådstartare
Kan noskvalster orsaka förvirring? Min hund har förändrats på sista tiden. Hon har fått separerationsångest, skäller mycket mer, går in i saker, osäker och allmänt förrvirrad. Hon är kollad supernoga hos veterinär i höstas då hon också dricker och kissar mer än normalt men de kunde inte hitta något fel någonstans och hon fick även ögonen undersökta med enda kommentaren så lite katarakt i ena ögat att det inte skulle påverka synen. Jag ska in och kolla igenom henne igen snart.

Men sista dagarna har hon börjat att ”fnorka” så jag funderar på om hon kan ha noskvalster. Det är sista 3-4 veckorna hon har blivit mer förvirrad så hon var inte det när vi var hos veterinären
 
Att noskvalster skulle orsaka förvirring har jag svårt att tro. Däremot hade jag åkt in igen och kollat synen. Är hon gammal? Demens hos gamla hundar är heller inte helt ovanligt. Kan vara att hon har noskvalster men att det skulle vara orsaken till förvirringen tror jag inte.
 
Att noskvalster skulle orsaka förvirring har jag svårt att tro. Däremot hade jag åkt in igen och kollat synen. Är hon gammal? Demens hos gamla hundar är heller inte helt ovanligt. Kan vara att hon har noskvalster men att det skulle vara orsaken till förvirringen tror jag inte.
Jag ska kolla ögonen igen så fort som möjligt. Hon är 10 år och blandning mellan pudel och papillon så hon är ju inte direkt lastgammal även om hon börjar bli lite äldre. Det jag tänkte med noskvalster är om hon blir förvirrad om luktsinnet inte funkar som det ska. Speciellt om synen blivit sämre.


En annan tanke är cushings pga kortison (de tog prover i höstas som inte visade något) men har inte hört om förvirring där heller.

Förutom förvirringen så är hon glad och pigg. Äter, leker, går promenader och bajsar normalt. Kissar och dricker fortfarande mer än normalt men mindre än i höstas
 
Tror det är svårt att spekulera såhär iom att symptomen är ganska diffusa, det skulle kunna vara lite av varje. Skriv ned på en lista alla saker du kan komma på som du ser som onormala för henne och ge till veterinären.
 
Det låter som symptom på demens.
Det kan låta tidigt med bara 10 år och demens på en hund, men det händer.

Läs mer om hundar och demens på t ex dogdementia . com

Numera finns mediciner till hund med demens.
Min gammeltik fick medicinen de sista 2 åren hon levde, symptomen dök upp när hon var 15.
Medicinen bromsade upp utvecklingen av demens i stort sett helt.
De symptom som redan fanns, som lite förvirring ibland t ex, de försvann inte men hon fick aldrig symptomen med att fastna i hörn, gå runt i circlar, sluta vara rumsren, vanka på nätterna m m.

Den veterinär som konsultade åt min veterinär (som inte kan det här med demens på hund) har en klinik som heter Beteendeveterinären. Hon finns i Skåne men har telefonkonsultation för den som inte kan ta sig dit. Hon rekommenderas varmt!
 
Tror det är svårt att spekulera såhär iom att symptomen är ganska diffusa, det skulle kunna vara lite av varje. Skriv ned på en lista alla saker du kan komma på som du ser som onormala för henne och ge till veterinären.
Jag ska göra det, och ringa veterinären nästa vecka!
Det låter som symptom på demens.
Det kan låta tidigt med bara 10 år och demens på en hund, men det händer.

Läs mer om hundar och demens på t ex dogdementia . com

Numera finns mediciner till hund med demens.
Min gammeltik fick medicinen de sista 2 åren hon levde, symptomen dök upp när hon var 15.
Medicinen bromsade upp utvecklingen av demens i stort sett helt.
De symptom som redan fanns, som lite förvirring ibland t ex, de försvann inte men hon fick aldrig symptomen med att fastna i hörn, gå runt i circlar, sluta vara rumsren, vanka på nätterna m m.

Den veterinär som konsultade åt min veterinär (som inte kan det här med demens på hund) har en klinik som heter Beteendeveterinären. Hon finns i Skåne men har telefonkonsultation för den som inte kan ta sig dit. Hon rekommenderas varmt!
Tack för tipset! Jag precis på gränsen till Skåne 🙂
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp