Bukefalos 28 år!

Noskvalster?

fijja

Trådstartare
Hej!

Min lilla pommetik har alltid lite till och från haft som 'inåtdragningar'. Brukar komma vid lite stresspåslag. Det går över rätt fort varje gång. Kanske kan säga att ett anfall varar typ 10-20 sek och kanske hände ett par ggr i veckan max. (svårt att uppskatta)
Pratat med uppfödaren och även andra, min lokala veterinär (som jag vet nu inte är så mycket att hänga i julgranen dock) säger att det är normalt typ på hundar som har lite kortare andningsvägar, hon är ju inte trubbnosad, men kort nos och hon är ju extremt liten. För rasen så kan det vara problem med andningsvägar har jag för mig ha läst.

Hur som helst, det har inte direkt varit ett problem, veterinären tittade ju och sa att det inte är noskvalster och att det var normalt på små hundar (eller vad det nu var, något med gomseglet eller ngt?)

Fast nu tycker jag att det har blivit värre. Fnyser lite i bland, snarkar och låter lite mer när hon sover i bland, och tycker att inåtdragningarna har ökat. Jag har väl kört fast lite i min tro på noskvalster, men då kanske min andra hund också borde haft symtom?

Jag får ju åka till veterinären (blir inte den lokala, han får bara sköta vacc hädanefter) men blir det inte värre så väntar jag gärna till efter januari. Den andra hunden kostar ju mycket pengar pga allergiutredning och sen julen då.. ja ni fattar. Men blir det värre så får man ju gräva lite djupare i plånboken... :cool:

Någon som har tankar eller erfarenhet så länge?

edit: Annars mår hon bra. Inget rinn från nos eller ögon eller liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Noskvalster?

Min mammas pomme har samma indragningar, värre i perioder. Också där säger vet att det beror på slappt (?) gomsegel och att det är vanligt på små hundar med korta näsor..
 
Sv: Noskvalster?

Min mammas pomme har samma indragningar, värre i perioder. Också där säger vet att det beror på slappt (?) gomsegel och att det är vanligt på små hundar med korta näsor..

Ok, kanske bara är det då. Tycker det känns lite tråkigt. Synd att många avlar vidare på det.
 
Sv: Noskvalster?

Jag startade en tråd om detta för inte så länge sedan :D

Min pudeltik hade samma symptom, och jag tyckte att det ibland kunde bli lite för jobbigt för henne. Hon blev behandlad mot noskvalster men det hjälpte inte ett skvatt. Hennes tonsiller var en aning röda och irriterade osv under en period så de sövde henne och kikade på de övre luftvägarna för att mer exakt se vad som orsakade problemen. Hennes gomsegel var en aaaaaaaaaning för "långt" och tonsillerna irriterade. Så, hon opererades. Tonsillerna togs bort och gomseglet "kapades" lite.

För mig var det självklart att göra operatoinen för min hund. Hon har peppar peppar bara gjort inåtdragningarna en gång efter det under tiden det läkte. Nu har hon inga symptom alls länge :)

Angående att din andra hund inte har symptom på noskvalster - så var det för mig med! Så, i ditt fall låter det verkligen som problem i luftvägarna.
 
Sv: Noskvalster?

Kl
Det kan ju också vara en kombination- att hon har lite problem med andningen och att det antingen har försämrats eller att hon fått kvalster också.

Noskvalster går sällan att se utan diagnos ställs mha symtom och behandling om inte annat fel hittas.
 
Sv: Noskvalster?

Ok, kanske bara är det då. Tycker det känns lite tråkigt. Synd att många avlar vidare på det.

Håller med. Men, det KAN ju vara noskvalster också. Även små hundar kan ju få det ;) Kanske ska prata med vet om att iaf provbehandla?
 
Sv: Noskvalster?

Låter som ngt! Skulle gärna operera om det kunde göra henne problem fri! Ska konsultera veterinär.

Skulle kunna tänka mig en kombo av gomsegel + kvalster, eller kanske kylan som påverkar kanske?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 547
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 299
Senast: Sandora
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 109
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 971
Senast: Johdan96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp