Bukefalos 28 år!

Noskvalster

Yrja

Trådstartare
Hur konstaterar man att en hund har noskvalster? Vad ger man för behandling? Kan hundägaren bära smittan från sin hund till en annan, utan att hundarna träffas? Kan andra djur drabbas (katt, häst)?
 
Sv: Noskvalster

Jag tror att det bara går att konstatera hos veterinär, för tydligen har förskylning precis samma symptom som noskvalster. Dvs att dom kan få det "inåtnysandet" även av detta.
 
Sv: Noskvalster

Tack för svaret. :) Hur konstaterar veterinär detta? Genom prover eller en vanlig undersökning?
 
Sv: Noskvalster

Noskvalster är svårt att diagnosticera 100 %-igt även vid vet.undersökning.

För att göra det behöver hunden få lugnande så att man kan gå in i näshålan och titta om där finns några kvalster. En undersökning som sällan görs då behandlingen idag är relativt fri från biverkningar och ger ett mycket bra resultat.

Smitta kan föras från en person som haft direktkontakt med en smittad hund vidare till en annan hund. Kontakten måste dock vara "tät" då kvalstern inte kan leva särskilt länge utanför sin värd.

Katt och Häst kan inte få samma noskvalster som hund.

Den enklaste behandlingen idag är StrongHold. Ett spot-on preparat som ges i tre omgångar med 14 dagars mellanrum.

/Ulga
 
Sv: Noskvalster

Stort tack för info. :bow: Om man misstänker att ens hund har noskvalster, måste man då få detta konstaterat genom en sådan sövd undersökning av vet eller kan man få medel att behandla hunden med ändå?
 
Sv: Noskvalster

När vi "misstänkte" noskvalster på våran hund,skrev vet ut medicin utan att göra undersökningen. Vi fick utskrivet Interceptor som skulle ges 1 tabl/vecka 3 ggr.
 
Sv: Noskvalster

Okej, tack. :) Jag har en misstanke för noskvalster och ska hämta katten hos vet idag, så då tänkte jag ev höra om man kan få medicin utskrivet utan att ta med hunden dit, det hinner jag nämligen inte idag för åker direkt från jobbet.

Supertack för input, bra att ha lite koll innan man ställer "dumma frågor" till vet känner jag. :)
 
Sv: Noskvalster

Veterinärer får egentligen inte skriva ut läkemedel utan att först ha träffat hunden/katten/djuret.

Många gör dock undantag när det gället tex noskvalster, rävskabb och annat som är smittsamt men lätt att behandla med få biverkningar.

Själv skulle jag dock inte vilja behandla hunden med ivomec eller interceptor då de har betydligt fler biverkningar och är "starkare" än StrongHold.

/Ulga
 
Sv: Noskvalster

Okej. Varför använder man sig inte alltid av StrongHold om det har färre biverkningar?
 
Sv: Noskvalster

Ivomec innebär risker för collieraser o enstaka andra hundar men är i relativt biverkningsfritt. Att Interceptor skulle ha mer biverkningar är jag inte med på.
PL
 
Sv: Noskvalster

*kl*

Jag fick rådet av min veterinär att ta lite ivomec ca en ärtas storlek och smeta ut i gomen på min hund. Det hjälpte :)
 
Sv: Noskvalster

Vet att Ivomec kan innebära risk för collieraser, och min syster berättade igår att det var vad hon använde på sin belgare när den fick noskvalster. Min hund är 88% Border Collie (resten schäfer), bör han inte ges Ivomec?
 
Senast ändrad:
Sv: Noskvalster

Valet är självklart fitt för varje veterinär! Vissa skriver fortfarande ut både Ivomec och Interceptor som behandling av noskvalser och skabb. Andra har helt slutat då de i vissa fall gett ganska allvarliga biverningar (inte bara på collie- och stövar- raser/blandraser)


Själv har jag valt att endast använda StrongHold på mina hundar, då detta fungerat perfekt utan negativa sido-effeker.

/Ulga
 
Sv: Noskvalster

Inget jag kan svara säkert på men genen för ivomecöverkänslighet är väldigt ovanlig på bordercollie.
PL
 
Sv: Noskvalster

Ulga och P_L Bra att veta att man kanske ska undvika dessa när det gäller just collieraser, men att genen är ovanlig hos BC:n. Min hund är ju dessutom inte ren BC.
 
Sv: Noskvalster

Väldigt lustigt att den här tråden dök upp just nu, jag tänkte nämligen skriva en liknande i går kväll. Min hund har symptomen för noskvalster och det är inte alls konstigt om hon fått det eftersom hon träffat mycket hundar det sista. Jag ringde vet. i morse som skulle göra i ordning StrongHold som jag kan hämta upp senare idag. Själv känner jag att jag hellre tar risken och behandlar utan att det säkert konstaterats att det är just noskvalster, än att ta risken och söva hunden och trots detta kanske ändå inte hitta några.
 
Sv: Noskvalster

Bra resomemang. :bow:

Bör jag ringa vet påvägen dit idag så att de hinner ordna med medicin eller tror ni att det går bra att jag tar detta över disken när jag hämtar min katta? Är det ngt som de måste knåpa ihop eller kan de bara skriva ett recept lite snabbt alt. ge mig en kartong med tabletter från hyllan?
 
Sv: Noskvalster

Ja att hunden blev frisk förvånar mig inte men jag hade inte heller blivit förvånad om du förgiftat hunden.
Det är en allmän veterinär rekomendation att INTE försöka dosera ivomecpasta till hund.
Underdosering är inte heller bra då det bäddar för resistensproblem.
PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 684
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 519
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 403
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 075
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp