Noskvalster...

Haukur

Trådstartare
Hur gör ni med noskvalster? Reflekterar ni ens över det?

Har skaffat ny pojkvän som har jakthundar och nu verkar hela gänget ha noskvalster. Det är fullt möjligt att min hund mer eller mindre alltid haft det men jag inte märkt något (hon har inga symptom alls) och hon har smittat resten. Hanhundarna är lite nysigare än vanligt och på tiken märks det tydligt att näsan inte funkar alls vid apportering så det råder ingen tvekan.
Jag knappt ens reflekterat över noskvalster förut eftersom jag inte har en hund som arbetar med näsan och hon inte haft några andra problem. Men nu plötsligt är det ett problem, ett ganska stort problem.

Pojken vill ju såklart inte att hans hundar ska ha noskvalster eftersom de inte kan jaga då, ena hannen används dessutom för eftersök och det funkar ju inte alls med snoken full av kvalster.

Problemet är att jag gillar ju att träffa hundfolk och låta vovvarna leka, mamma har hund som älskar min och hon träffar ju också andra hundar som hon får leka med. Jag hälsar på där regelbundet och sover då över så självklart träffas hundarna då. Noskvalster är ju jättevanligt och i princip är det ju så att får de träffa andra hundar får de noskvalster.
Det skulle kännas jättebegränsande för mig att isolera våra 4 från andra hundar, speciellt eftersom min då inte ens kan träffa mammas hund, det blir ohållbart. Samtidigt kan vi inte hålla på att spruta mot noskvalster i tid och otid, dels är det ju dyrt och dels omständigt. Men jakthundarna kan ju inte gå med kvalster, varken nu under träningssäsongen och framförallt inte i jaktsäsong...

Gah, vad göra, vad göra? Finns det inget vacccin eller långtidsverkande medel (typ som fästinghalsbanden eller liknande).

Hur gör ni? Bryr ni er om noskvalster?
 
Sv: Noskvalster...

Det där med noskvalster är skitsvårt. Tidigare så vid varje noskvalsters nysning så for vi och sprutade honom men jag som tävlar och noskvalstrena finns överallt orkar inte mer... Dels är det som du säger dyrt men inte bra och pumpa en massa medicin i hunden hela tiden. Just nu vet jag inte hur jag ska göra, min moral säger att det är fel att låta hunden smitta andra och min "se till att din hund mår så bra som möjligt" säger både medicinera och låt bli ;). Men jag ska ringa och prata med en veterinär nu i nästa vecka om noskvalster, min granne använde tydligen något medel som gjorde att noskvalstrena inte trivdes men jag vet inte riktigt om jag törs tro på det..?
 
Sv: Noskvalster...

Ja jag tycker det känns jättesvårt. Vi varken tävlar eller ställer ut men min hund träffar ju som sagt mammas hund väldigt naturligt och ofrånkomligt, sen har hon ju några lekkompisar och så åker vi ibland på större hundträffar. Risken är ju att alla hundar min fått umgås med regelbundet har fått kvalster och att de har smittat sina kompisar osv.. Känns som en rätt stor ond cirkel och att få alla dessa att spruta sina hundar speciellt om hundarna är symptomfria, känns mer eller mindre omöjligt och tar man inte alla hundarna så tar det väl bara om?

Samtidigt är vi ju mer eller mindre tvungna att försöka hålla hundarna kvalsterfria för att de ska funka i jakten...
 
Sv: Noskvalster...

Jag har också en jakthund som använder näsan mycket. Det vi funderar är ju att bara medicinera till hösten men nej, jag gillar inte alls tanken på att jag går och smittar ner andra hundar... :( Det är ju ingenting som är farligt ..
 
Sv: Noskvalster...

Hur märker du på din/dina att de har kvalster och hur fort går det innan du får tillbaka det igen om du uppskattar? Vad använder du för medel när du tar bort det? Pojkvännen använder ivomec men jag tycker det känns rätt dåligt att använda det flera gånger om år, risken för resistenta maskar och annat bör ju vara rätt stor.
Isch vilket dilemma...
 
Sv: Noskvalster...

Jag står inte ut med en hund som gör inåtdragna nysningar. Det går ju inte att sova på nätterna ;). Jag behandlar. Ringer "min" veterinär som skriver ut Stronghold.
 
Sv: Noskvalster...

Ja, jag bryr mig och låter inte min ränna runt med okända hundar. Misstänker jag att hunden fått noskvalster ändå så behandlar jag.

I ditt fall tycker jag inte att det finns så mycket annat att göra än att begränsa hundarnas umgänge. Hans hundar måste fungera i arbetet och det går före din vilja att låta hundarna leka med andra. Måste går alltid före vill. Jag själv skulle nog bli ganska sur om min partners hund drog hem smitta bara för att partnern har lust att låta hunden leka med okända.

När det gäller din mammas hund så blir det svårare. Självklart ska du fortfarande åka dit med din hund, men det vill nog till att din mamma inser allvaret och inte låter sin hund träffa andra hundar. Annars kan inte era hundar umgås.

För egen del ser jag det inte som något svårt val. Din hund har redan en flock med artfränder och behöver egentligen inte leka med fler hundar. Speciellt begränsande för dig behöver det inte heller bli. Man kan träffa hundfolk ändå utan att släppa ihop hundarna.
 
Sv: Noskvalster...

Jag förstår inte varför tävlande skulle innebära ett problem att hålla hunden kvalsterfri. Har man med sig eget vatten och skål och ser till att hålla hunden från andra så blir den inte smittad.
 
Sv: Noskvalster...

Hur gör ni med noskvalster? Reflekterar ni ens över det?


Gah, vad göra, vad göra? Finns det inget vacccin eller långtidsverkande medel (typ som fästinghalsbanden eller liknande).

Hur gör ni? Bryr ni er om noskvalster?

Klart jag bryr mig självklart om noskvalster och jag förväntar mig att alla hundägare gör det och behandlar sina hundar då de har det. Det kan vara ganska plågsamt för en hund att ha det så det ska absolut behandlas. Varför låta en hund gå med kvalster och inte behandla? Jag vill inte att min hund ska få det bara för att någon hundägare väljer att inte behandla sin hund. Onödigt tycker jag. Sen skulle jag blir förbannad om någon kom fram med sin hund om deras hund hade noskvalster. Det smittas jättemycket och jag tycker det är oansvarigt att låta hunden hälsa på andra från den är frisk. När min hund hade noskvalster fick han INTE hälsa på någn annan hund från han var helt symtomfri och ett tag därefter.

Jag skulle inte utsätta dina föräldrarns hundar för detta från dina är behandlade och symtomfria. Men det är bara min åsikt. Men jag tycker absolut du ska kontakta veterinären och behandla dina hundar för deras eget bästa. Det behandlas med en tablett i veckan i tre veckors tid.
 
Sv: Noskvalster...

I ditt fall tycker jag inte att det finns så mycket annat att göra än att begränsa hundarnas umgänge. Hans hundar måste fungera i arbetet och det går före din vilja att låta hundarna leka med andra. Måste går alltid före vill. Jag själv skulle nog bli ganska sur om min partners hund drog hem smitta bara för att partnern har lust att låta hunden leka med okända.

När det gäller din mammas hund så blir det svårare. Självklart ska du fortfarande åka dit med din hund, men det vill nog till att din mamma inser allvaret och inte låter sin hund träffa andra hundar. Annars kan inte era hundar umgås.
Det handlar inte om att hälsa på varenda hund vi träffar på promenaderna eller att hon får leka med allt och alla. Hon har sina hundkompisar som hon får leka med och det har hon behov av. Våra hundar måste umgås med mammas för hon bor 25 mil bort så när vi är där och hälsar på är vi där minst över helgen, att isolera hundarna då skulle inte fungera.
 
Sv: Noskvalster...

Nu har ju min hund varit helt symptomfri alltid och är det fortfarande. Det är pojkvännens hundar som visar symptom. Men troligtvis är det ändå min som smittat hans eftersom hans hundar inte har kontakt med några utanför flocken. Min hund har alltså inte fått träffa andra hundar sen kvalstren misstänktes men vem vet hur länge hon har gått med kvalster eftersom hon inte visar symptom? Hon kanske redan smittat ner de hundar hon fått umgås med...
 
Sv: Noskvalster...

Jo risken finns men eftersom du nu vet att hon troligen har det så hade jag helt klart behandlat det direkt och inte låtit henne hälsa på andra hundar från behandlingen är avklarad.
 
Sv: Noskvalster...

Märker jag på mina att de har kvalster så behandlar jag dem, har hittills hänt två gånger.

Om man ser till antalet hundar mina träffar och vad de i sin tur träffar blir det ganska många hundar. Dock har de sina kompisar som är ok att leka med, de blir helt *kollriga* om vi möter någon kompis när vi är ute, andra hundar är inte så intressanta.

Är vi nere på klubben och tränar, så tränar vi :cool: leker gör vi isf utanför banan och då oftast efter träningen.
Blir svårt att få bra träning om de förknippar träningsplanen (agility) med att leka med kompisar, flera hundar tränar samtidigt på banan på olika moment och alla är lösa.

I ditt fall tycker jag det är svårt att råda hur du ska göra. Givetvis vill du ha kvar ditt och din hunds liv samtidigt som din pv och hans hundar har sitt.
 
Sv: Noskvalster...

Kan ju vara så att de kvalster din hund har i sin *umgängeskrets* inte ger några symptom på din hund då den klarar av att hålla de på en symptomfri nivå, men att din pv:s hundar inte stött på den sorten tidigare och därför reagerar? "spekulerar"
 
Sv: Noskvalster...

Jo risken finns men eftersom du nu vet att hon troligen har det så hade jag helt klart behandlat det direkt och inte låtit henne hälsa på andra hundar från behandlingen är avklarad.

Jo det är klart. Frågan handlar egentligen inte om behandla eller inte behandla utan hur stor risk det är för rundgång... Hundarna måste ju behandlas, hanhundarna är uppenbart störda av det och för att jaktträningen och jakten ska ge nåt måste ju snoken funka på dem. Det jag funderar mest på är egentligen hur lätt det smittar mellan hundar. Hur mycket av mitt hundliv jag måste ge upp lixom...

Jag hittar knappt någon forskning på noskvalster. Finns det?
 
Sv: Noskvalster...

Ni har fyra hundar tillsammans. Skulle inte det räcka?

Nu har du inte så mycket val ändå. Ska jakthundarna hållas fria från noskvalster så kan din inte träffa andra hundar. Det gäller även din mammas om hon inte kan låta bli att hålla sin från andra hundar.

När det gäller smittsamheten så är den mycket stor. Det räcker med att hundar delar vattenskål.
 
Sv: Noskvalster...

Jag är väl inte direkt känd för att låta hundarna sitta och uggla hemma och genom alla hundår har jag haft noskvalster 1 (en) gång och det var i höstas. Behandlade alla med interceptor och händer det igen blir det samma då.
 
Sv: Noskvalster...

Precis som någon skrev så smittar det väldigt lätt. Det smittar vid direkt kontat om de nosar på varandra, delar vattenskål osv. Det är mycket smittosamt. Jag hade behandlat alla hundarna och även dina föräldrars om de bär på det eller om det finns risk att de fått det. Därefter kan man börja fundera på vilka hundar ens hund kan börja träffa igen. Jag hade nämnt det för de ägare vars hundar har träffat min hund den sista tiden ifall de skulle få symtom.
 
Sv: Noskvalster...

Så vad ska du göra då?

Propsa på att din hund ska få leka med andra hundar (helt i onödan) och därmed riskera att förstöra jaktsäsongen?

Du har faktiskt inget val. Inget rännande med andra hundar om ni vill slippa noskvalster.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 259
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
711
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp