Bukefalos 28 år!

Nostrilvet?

sissu

Trådstartare
Hittar inte det jag vill veta på infosidorna, kanske ni därute vet mer.

När man läser om det så lägger det sig ju som en hinna så att det minimerar antalet pollenartiklar att fastna i slemhinnorna, varpå hästen ska hosta mindre.

Men, sen då? Hästen slutar hosta, men vad gör de antal partiklar som ändå går ner längre än till näshålan, kommer de fortfarande att kunna bilda slem och få luftvägsinfektioner?

Hur har era allergihästar varit innan och efter Nostrilanvändingen?
Jag har handlat hem en flaska nu och ska prova, men det känns lite som man kastar pengarna i sjön och jobbar i motvind, jag skulle ju vilja ha nåt som minimerar risken för hästen att få just luftvägsinfektion och slembildning för det är ju det som är jobbigt, hostan i sig är ju bara ett symtom och kanske även bra så att det slem som ev. finns kan komma ut.

Känner mig kluven kan ni reda ut lite åt mig, hur tänker ni?
 
Sv: Nostrilvet?

Hej! Min häst har tyvärr inte svarat på Nostrilvet. Har använt det sedan i mitten på april, har nu slutat efter 4 flaskor och insett att han är likadan utan!
Däremot så lindrar cetirizin tabletter hans allergi mot pollen och kvalster.:bow:
 
Sv: Nostrilvet?

Provade Cetirizin på förra ponnyn och jag tyckte nog att det gjorde lite nytta, han var dock en av de få som fick biverkningar, ont i magen så jag kunde inte ge honom det.

Har dock köpt hem det nu igen och ska prova på denna. Får se om jag provar Nostrilvet, för jag känner att det känns lite olustigt att ge nåt medel som ändå bara tar bort en kanske viktigt funktion och bara funkar lite smått.
Måste fundera lite till.
Min vet. tycker slemlösande och Cetirizin eller Atarax i dagsläget och resonerar liknande som mig gällande Nostrilvet, den hjälper säkert mot vissa partiklar men inte mot alla beroende på str.

Just nu känner jag mig bara helt uppgiven som lyckats hitta ytterligare en sommarsjuk häst.
 
Sv: Nostrilvet?

Skulle ni vilja berätta lite mer om era allergihästar? Hur började det? Vad togs för prover?
Jag har en häst som den senaste veckan hostat ganska kraftigt utan andra symptom. Jag har bokat tid på klinik och dom ska titta henne i halsen bland annat men det skulle kunna vara allergi också.
 
Sv: Nostrilvet?

På min förra så var symtomen att hans näsa rann konstant och han svullnade i slemhinnorna i svaljet ( ej i luftrören). Så han fick andningsproblem, sen hade han andra sjukdomar som förvärrade detta. Han svarade inte tillfredställande på någon medicin utan togs bort av etiska skäl för ett år sedan. Han blev sämre för var år.

Den jag har nu hade förra året en luftvägsinfektion som jag missade för han hade den när han flyttade till mig och eftersom det inte var mer än att han fräste lite snor så tog jag det som en flyttförkylning. Han blev bra och varit bra hela vintern, men så i påsk så började hans näsa rinna och har runnit sedan dess, då fattade jag ju va klockan var slagen igen.

Så han har haft konstant rinnande näsa, periodvis när det varit mycket pollen i luften trötthet och mer flåsig i vila, lite hosta vid spring i hagen, är under inridning och skrittas bara där.
Just nu så väntar jag på luftvägsinfektionen.

En annan häst i stallet reagerar nu för andra sommaren, han får hosta och luftvägsinfektion, allt kom väldigt fort på honom så han står på ventpulmin och fabrol och är nu mycket bättre. Han är dock inte kollad.

Jag kommer att göra allergiprov i september för då har de fått i sig hela säsongens pollen och man får då ett säkrare svar. Om det visar något och vad i så fall får avgöra hur framtiden kommer se ut. Skulle han blir sämre nu trots de åtgärder vi provar så blir det endoskopi och prov redan nu och åtgärd därifrån.

En sommarförkylning kommer ju ganska fort och går över fort ofta utan att man gör någon åtgärd. En allergi går inte över utan hästen fortsätter att ha symtomen och den blir ofta sjukare och får mer symtom med tiden. Det brukar börja med rinnande näsa, hosta och sen luftvägsinfektion, många får även kliande mule och frustar extra mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Nostrilvet?

Jag har kört med Nostrilvent nu ett tag på min häst och tycker det funkar bra. Jag använder det kanske tre gånger i veckan när jag ska rida på ett dammigt ställe elelr köra honom i transporten. Samtidigt får han honung + C vitaminer som är svagt slemlösande så att han kan få upp eventuella problem i form av slem.

Jag har själv en lungsjukdom och även där behandlar jag problemet eftersom själva sjukdomen är kronisk. Ungefär som att använda typ Nostrilvent under en tid för att hjälpa kroppen och sen låta hästens kropp själv jobba med problemet och se om de har blivit bättre.
 
Sv: Nostrilvet?

Min har enbart hosta inget snor. När hon hostar låter det som om hon satt något i halsen. Igår bytte jag hage och hon sprang runt och busade och bockade en lång stund, ingen hosta. Sen hostade hon på kvällen helt utan provokation.

Förkylningar kan det komma utan att de har haft någon som helst kontakt med förkylda hästar eller smittbärare? Jag har nämligen inte besökt eller åkt till något annat stall sedan oktober förra året.

Enligt pollenprognosen är det låga halter av gräspollen där jag bor just nu.

Lite dammigt var det här i april men den senaste veckan har det ju regnat. Hon går på lösdrift och det har hon gjort i hela sitt liv.
 
Sv: Nostrilvet?

Alltså som jag har förstått saken så tar ju inte nostrilvet bort något slem och liknande utan enbart lindrar symptomen just då och där , alltså det är ju ingen medicin som gör hästen bättre.
 
Sv: Nostrilvet?

Precis så som jag också tolkar det jag läst. Men tänkte om det fanns nåt mer som inte stod.
 
Sv: Nostrilvet?

Jag har inte provat på häst, bara på mig själv och det fungerar helt underbart bra.

Kroppen har ju utformat andningsorganen som en "sil", ett filter, och där filtret fångar upp partiklarna lägger sig pulvret som en skyddande hinna. Om man får ner pollen och damm i lungorna är det ju något som inte fungerar i kroppen, filtret är trasigt s a s.
 
Sv: Nostrilvet?

Dottern provade den mänskliga varianten förra året men det hjälpte inte på henne.

Jag provade att spruta W i kväll med det, det kom in för jag såg hur det låg på slemhinnan, men det som hände var att han flemmade och fnös ut det fem min senare. Jag tror det kom ut iaf. för det som kom ut var vitfärgad snorblandning och innan så var det klart rinnande som det brukar vara.
 
Sv: Nostrilvet?

jag brukar använda nostrilvet till min hosthäst, för att hjälpa honom när jag kör. då han börjar hosta på dammiga underlag.. Och

Men sen är de ju som baken, på vissa fungerar de och på vissa inte:p... Man kan alltid testa, de gjorde jag och de hjälpte oss:laugh:..
 
Sv: Nostrilvet?

Klart man kan testa och se, det var ju tanken när jag beställde det och jag har ju puffat honom. Men sen ju mer jag läser och funderar desto mer funderar jag på om det verkligen är rätt väg.

Visst är det jättebra om det hjälper så att de slipper hosta i vissa lägen, men jag tror inte på att det stoppar partiklarna helt utan bara de större, de mindre partiklarna fortsätter nog sin väg ned ändå.
Sen så funderar jag på om det verkligen är rätt att puffa dem för att de skall kunna anstränga sig utan att hosta fast de igentligen är "sjuka" och kanske bara borde promeneras och istället stå på slemlösande så att de får bort skiten som sitter.

Nu kanske jag även är överanalyserande bara för att jag tog bort en för ett år sen pga allergin och slåss med mig själv och mina tanker i detta elände.
 
Sv: Nostrilvet?

Slemmiga hästar ska ju få igång flåset för att kunna dränera upp det som ligger i luftrören. Enligt de instruktioner jag fick till min sedermera symtomfria COPD-häst skulle jag motionera honom i en takt att han faktiskt började flåsa och fick upp slemmet (genom att hosta). Inte terrängritt i 190 knyck, men det absolut sämsta jag kunde göra var att ställa av honom och låta honom ta det lugnt. Just för att slemmet verkligen gör skada om det stannar i luftrören.
 
Sv: Nostrilvet?

Aa det ska upp det vet jag med och rörelse är bra. Men jag har uppfattat att många puffar dem med detta för att kunna rida som vanligt och det tycker jag personigen inte känns rätt.

En påverkad häst behöver så mycket mindre för att få igång flåset och hostan (de som inte hostar vid stillastående), men om man sen puffar dem för att de inte ska hosta och de har en liggande påbörjad luftvägsinfektion...Jag skulle vilja ha nåt universalmedel som man kunde förebygga med så att de slapp just luftvägsinfektion.

Det verkar som att det iaf inte finnas någon mer nyttig information om Nostrilvet än det som står på deras hemsida iaf. De är bara till för att de ska slippa få i sig full dos partiklar och tar bort hostan, inget annat!?
 
Senast ändrad:
Sv: Nostrilvet?

Ja, men det skadar aldrig att leta utanför deras område också efter lösningen också som kompliment. Allt som fungerar skall man ju ta till sig. Men samtidigt vara kritiskt och tänka på hur det ev. fungerar eller vad det gör.
 
Sv: Nostrilvet?

Det lättaste tycker jag är att ha en veterinär som är intresserad och påläst om kompletterande metoder. Min Nostril köpte jag t ex hos min veterinär. Hon säljer också många bra tillskott som verkligen har hjälpt våra djur, jag tycker det är en väldigt komplett service.

Hon hjälpte mig också med COPD-hästen som inte många (inkl. HBGs sjukhus) gav något hopp. Han var som sagt helt symtomfri efter att hon tagit honom under behandling, medan jag var två gånger i HBG inkl. en omgång vård under 10 dagar, utan annan reaktion än i plånboken
 
Sv: Nostrilvet?

Jag har tur att ha en sån veterinär också. Men som hon säger hon har inte testat allt och är inte påläst om allt. Även där säljer de tillskott och hon är öppen för förslag. Men samtidigt så anser hon att man måste tänka noga på vad man gör och vilket liv hästen kommer att kunna få.

Å naturligtvis känns det ju idag lite extra svart bara för att min förra ponny inte gick att rädda då han inte svarade tillräckligt på nån medicin av nåt slag. Jag vet ju att marknaden är full av hjälpmedel därute att prova, men de känns mest som konstgjord andning och det vill jag inte hålla på med en gång till. Missförstå mig inte nu, jag vill naturligtvis göra allt jag kan för att han inte ska behöva må dåligt, men jag kommer inte att prova en det ena än det andra och bara se på hur det troligen inte hjälper utan bara förlänger lidande vilket tyvärr är det enda jag sett hittils på nära håll när det handlar om allergi.

Sen så har ju flertalet av dessa tillskott vitlök som ingrediens och det vägrar jag att ge min häst, han har redan fått det i sitt liv innan han kom till mig och med tanke på vad det kan göra i en hästkropp och att alla hästarna runt mig som är eller haft problem med infektioner, fång och alleriger ätit/äter vitlök så är det inget alternativ, för min hjärna går igång och funderar då på ev. samband eftersom detta också verkar öka.

Vad gav hon din COPD som hjälpte så bra?
 
Sv: Nostrilvet?

Jag ger min kbl-travare detta inför körningen då han oftast, inte alltid hostar till någon gång.
Det funkar varje gång!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Ni som kan Kroatien?
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp