Notre Dame - katedralen brinner! Utbruten från Vad gör vi?

Stackars dessa byggnadsarbetare förresten, skulden hos dem över att möjligen kunna vara ansvariga till olyckan måste vara enorm! :(

Jag hörde en brandingenjör förklara på morgon-tv att man vid renoveringar kan behöva öppna upp väggar som inte ska vara öppna och göra annat som gör att branden kan ha startat utan att någon gjort något fel. Det behöver alltså inte finnas någon syndabock utan det kan vara en ren olyckshändelse.
 
Du beskriver exakt det jag känner. Det är klart att den ska repareras men.... det är ju inte samma sak. Helt baserat på som sagt en autenticitetslängtan som är helt irrationell eftersom den garanterat blivit reparerad förut. Om än för kanske 300 år sedan.

Jag kände så först inför uppbyggandet av Katarina kyrka, men numera tänker jag inte på att det är en kopia.
 
Jag hörde en brandingenjör förklara på morgon-tv att man vid renoveringar kan behöva öppna upp väggar som inte ska vara öppna och göra annat som gör att branden kan ha startat utan att någon gjort något fel. Det behöver alltså inte finnas någon syndabock utan det kan vara en ren olyckshändelse.
Ja, jag menade alltså inte att de hade gjort det med flit. Utan antar att de säkert kommer att ha dåligt samvete ändå trots att det är en olyckshändelse, det är ju en väldigt gammal och fin symbol för hela landet. Jag kände bara med dem :)
 
Läste för bara en stund sedan att det troligtvis inte kommer gå att återbygga utan att använda modern byggkonst, åtminstone inte helt. Bland annat var taket byggt av trä från urskog och numera finns det helt enkelt inte tillräckligt med sådant material för att kunna bygga ett likadant tak igen, så det kommer till exempel troligtvis inte se ut som innan. Jag vill ändå tro att det kommer kunna bli något bra. Det är så otroligt sorgligt, men mycket står trots allt ändå kvar :heart
Jag funderade lite förut om de skulle ta till stål istället för trä bara ur säkerhetssynpunkt nästa gång, men detta kan ju vara en anledning också.
 
Hörde på nyheterna i morse att att det donerats mer till Notre Dame än till någon annan katastof någonsin... Intressant att en byggnad kan väcka mer generositet än människor i nöd... Jag själv blev blev djupt berörd av nyheten om branden, på ett vis som jag långt ifrån reagerar på vid alla rapporteringar om krig och naturkatastrofer etc. Kanske är det för att vi överväldigas av mänsklig tragedi dagligen, medan en byggnad som Notre Dame är evig och konstant på ett annat vis? Och om man donerar till att bevara en ikonisk byggnad som överlevt hundratals generationer av människor kanske man känner sig delaktig i Historia, medan en donation till till en orkan i ett främmande land som snart glömts bort och ersatts i nyhetsflödet av en svältkatastof i ett annat främmande land kanske mer känns som en droppe i havet?
 
Eftersom jag är snart utbildad inom kulturvård finner jag det verkligen intressant att följa alla diskussioner kring återuppbyggnaden av katedralen igen, men självfallet var jag lika ledsen när jag fick reda på nyheten vill jag dock tillägga.

Lämnar ett litet podd-förslag från Vetenskapsradion historia som tar upp just ämnet om varför kulturarvet angår oss alla:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1264501
 
Notre Dame är en av världens mest kända byggnader, en del av Frankrikes historia. I stort sett alla som besöker Paris tar en tur dit oavsett vad de har för trosinriktning och många har personliga minnen därifrån. Rykten säger att branden kan vara anlagd och det väcker väldigt heta känslor, ett angrepp mot kristenheten! Människor långt bort som vi inte har någon relation till känner vi inte något speciellt för om de drabbas av en naturkatastrof, krig eller vad det nu är och det är naturligt tycker jag. Därför tycker jag inte alls att det är konstigt att folk och organisationer skänker pengar, men summan är redan väldigt hög! Flera milliarder... Och då borde det bli ett överskott och det skulle vara intressant att veta vad de pengarna ska användas till.
 
Notre Dame är en av världens mest kända byggnader, en del av Frankrikes historia. I stort sett alla som besöker Paris tar en tur dit oavsett vad de har för trosinriktning och många har personliga minnen därifrån. Rykten säger att branden kan vara anlagd och det väcker väldigt heta känslor, ett angrepp mot kristenheten! Människor långt bort som vi inte har någon relation till känner vi inte något speciellt för om de drabbas av en naturkatastrof, krig eller vad det nu är och det är naturligt tycker jag. Därför tycker jag inte alls att det är konstigt att folk och organisationer skänker pengar, men summan är redan väldigt hög! Flera milliarder... Och då borde det bli ett överskott och det skulle vara intressant att veta vad de pengarna ska användas till.
Nja jag är inte så säker på att det skulle bli ett överskott. Såna här saker är otroligt makalöst dyra. Att försöka renovera något "vanligt" av kulturvärde är redan väldigt dyrt. Detta kommer att bli mycket dyrare. Speciellt om de kommer att satsa på genuint hantverk på vissa delar, tex glasen, med tanke på den tid det kommer att ta.
 
Människor långt bort som vi inte har någon relation till känner vi inte något speciellt för om de drabbas av en naturkatastrof, krig eller vad det nu är och det är naturligt tycker jag.

Alltså för egen del håller jag inte med. Jag tycker det är fruktansvärt att så många människor i värden lever i den misär de gör även om jag inte känner dem o de bor långt bort.
Jag blir yr i skallen och matt av att tänka på dem och sorgtyngd av att inte kunna hjälpa mer. Eller nära nog inte alls.
För mig är detta bara en byggnad om så vara äldre, vacker och till viss del en funktion som sammanhållande för Frankrikes befolkning men ändå bara en byggnad.
 
Eftersom jag är snart utbildad inom kulturvård finner jag det verkligen intressant att följa alla diskussioner kring återuppbyggnaden av katedralen igen, men självfallet var jag lika ledsen när jag fick reda på nyheten vill jag dock tillägga.

Lämnar ett litet podd-förslag från Vetenskapsradion historia som tar upp just ämnet om varför kulturarvet angår oss alla:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1264501
VAd går du för utbildning?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 039
Senast: MJLee
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 547
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 147
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp