Notre Dame - katedralen brinner! Utbruten från Vad gör vi?

Mycket av det som har förstörts nu är från 1800-talets restaurering, som var nödvändig efter förstörelsen under franska revolutionen. Det går att bygga upp igen. Håller tummarna för att själva murarna och tornen, som verkligen är medeltida, står pall.
Bara detta. En byggnad som så tydligt förbinder oss med medeltiden, med franska revolutionen, med... på kort sikt tänker jag att återuppbyggnad (som de väl pratar om nu) känns helt ointressant, men om några hundra år kan de ju då prata om "branden på 2000-talet som nödvändiggjorde återuppbyggnad" och på så sätt förbindas med oss. Det känns ganska okej ändå. Tror jag.
 
Den Katolska kyrkan är en av världens rikaste organisationer med biljoner i förmögenhet. Därför tycker jag det är lite tråkigt att man redan pratar om att återuppbygga katedralen med hjälp av donationer. Kyrkan kan utan problem finansiera en fin återuppbyggnad. Jag hoppas innerligt att det blir så.
 
Den Katolska kyrkan är en av världens rikaste organisationer med biljoner i förmögenhet. Därför tycker jag det är lite tråkigt att man redan pratar om att återuppbygga katedralen med hjälp av donationer. Kyrkan kan utan problem finansiera en fin återuppbyggnad. Jag hoppas innerligt att det blir så.
Fast det är ju inga fattiglappar som donerar. Grejen är ju att det redan kommit in donationer på flera 100 miljoner, bl.a från världens fjärde rikaste man och ägaren till t.ex Gucci och YSL. De har nog också några slantar att avvara, så jag ser inte problemet? Det är ju inte så att de går och tigger donationer från Röda Korset.
 
Fast det är ju inga fattiglappar som donerar. Grejen är ju att det redan kommit in donationer på flera 100 miljoner, bl.a från världens fjärde rikaste man och ägaren till t.ex Gucci och YSL. De har nog också några slantar att avvara, så jag ser inte problemet? Det är ju inte så att de går och tigger donationer från Röda Korset.

Bara en flyktig tanke, men tänk om de flera 100 miljoner som donerats till Notre Dame donerats till nåt annat? Nåt där det behövs mer, om det stämmer att katolska kyrkan utan problem kan bygga upp Notre Dame igen med egna medel. Jag är inte insatt alls så jag vet inte om det är så, men OM.
Å andra sidan tycker jag inte det är fel att folk donerar pengar till sånt de tycker är viktigt heller, även om jag kanske kan önska att pengar hamnat annorlunda ibland.
 
Bara en flyktig tanke, men tänk om de flera 100 miljoner som donerats till Notre Dame donerats till nåt annat? Nåt där det behövs mer, om det stämmer att katolska kyrkan utan problem kan bygga upp Notre Dame igen med egna medel. Jag är inte insatt alls så jag vet inte om det är så, men OM.
Å andra sidan tycker jag inte det är fel att folk donerar pengar till sånt de tycker är viktigt heller, även om jag kanske kan önska att pengar hamnat annorlunda ibland.
Det tror jag ju inte, dessa personer har nog utan problem råd med "och" om intresse finns. Sen är det väl franska staten som äger Notre Dame, så därmed också de som får stå för kostnaderna vid en återuppbyggnad. Har ju dock svårt att tro att Katolska kyrkan inte donerar något om de nu har råd, men jag ser ju inte varför de ska stå för hela kostnaden när det inte är deras byggnad.
 
Det tror jag ju inte, dessa personer har nog utan problem råd med "och" om intresse finns. Sen är det väl franska staten som äger Notre Dame, så därmed också de som får stå för kostnaderna vid en återuppbyggnad. Har ju dock svårt att tro att Katolska kyrkan inte donerar något om de nu har råd, men jag ser ju inte varför de ska stå för hela kostnaden när det inte är deras byggnad.
Jo precis vad jag undrade, om katolska kyrkan verkligen äger Notre Dame snarare än att Paris gör det? Iofs verkar det vara ärkebiskopen i Paris som samlade pengar till renoveringen.

Knapplån.

Sedan är kanske inte Katolska kyrkan en enda organisation med lika mycket pengar överallt. Bara för att en del är rik kanske inte en annan del är det. Sedan vore det ju ganska hemskt att förlita sig på den organisationen helt och på vad de hittar på när det gäller någonting som parisarna bryr sig om. Skulle man tycka det vore en bra idé om de tyckte de var billigare att riva rasket och bygga en glaskupol?

Därutöver existerar ju inte pengar i ett vakuum. Att X vill skänka pengar till Notre Dame betyder inte att X lika gärna hade kunnat skänka samma summa till någonting annat. Och X kanske redan skänker summor till någonting annat också.
 
Bara detta. En byggnad som så tydligt förbinder oss med medeltiden, med franska revolutionen, med... på kort sikt tänker jag att återuppbyggnad (som de väl pratar om nu) känns helt ointressant, men om några hundra år kan de ju då prata om "branden på 2000-talet som nödvändiggjorde återuppbyggnad" och på så sätt förbindas med oss. Det känns ganska okej ändå. Tror jag.
Men hur kan det vara ointressant? Hela väggarna står ju kvar. Hela stenstrukturen är kvar med stentornen. Om den inte repareras och renoveras förstörs ju allting som är kvar av den också :cry:. Menar du att man ska riva det som överlevde branden?

Detta måste ju vara värt att bevara, hur kan det som stå kvar vara värdelöst? det behöver ju ett tak för att klara sig.

28247
 
Senast ändrad:
Den Katolska kyrkan är en av världens rikaste organisationer med biljoner i förmögenhet. Därför tycker jag det är lite tråkigt att man redan pratar om att återuppbygga katedralen med hjälp av donationer. Kyrkan kan utan problem finansiera en fin återuppbyggnad. Jag hoppas innerligt att det blir så.

Den tanken har sin poäng. Dock skulle jag gärna vara med att bidra med en symbolisk hundring eller två till återuppbyggnaden. Det gjorde jag även till Katarina kyrka i Stockholm. Det är inte för att jag är religiös för det är jag inte det minsta, men för att jag har ett stort intresse för historia och kultur.
 
Fast det är ju inga fattiglappar som donerar. Grejen är ju att det redan kommit in donationer på flera 100 miljoner, bl.a från världens fjärde rikaste man och ägaren till t.ex Gucci och YSL. De har nog också några slantar att avvara, så jag ser inte problemet? Det är ju inte så att de går och tigger donationer från Röda Korset.
Så är det ju, absolut, men jag blir alltid lite fundersam när extremt förmögna kyrkor ber om donationer från folket istället för att öppna sina egna skattkistor. Det gäller absolut inte bara den Katolska kyrkan, obs, men då jag på flera ställen redan läst hur katedralen ska byggas upp igen med hjälp av just donationer blir jag lite .... ja, fundersam. Och här kunde katolska kyrkan världen över visat tveklös välvilja och erbjudit sig att finansiera återuppbyggnaden. Om förmögna människor och organisationer sen vill hjälpa till är det självklart ok.

Vem som ”äger” katedralen vet jag däremot inte, den kanske tillhör Paris eller franska staten? Det har jag faktiskt inte tänkt på.
 
Men hur kan det vara ointressant? Hela väggarna står ju kvar. Om den inte repareras och renoveras förstörs ju allting som är kvar av den också :cry:. Menar du att man ska riva det som överlevde branden?

Detta måste ju vara värt att bevara, hur kan det som stå kvar vara värdelöst? det behöver ju ett tak för att klara sig.

Visa bifogad fil 28247
Jag tycker ju inte att det är ointressant! Snarare krockar mina känslor med varandra. En känsla säger att återuppbyggnad inte är Samma Sak. En annan känsla säger att katedralen ju återuppbyggts förut, utan att jag har blivit missnöjd. Det är ju inte så att jag underkänner uppbyggnaden efter franska revolutionen. Så jag vänjer mig nog vid den här lagningen också, med tiden.
 
Så är det ju, absolut, men jag blir alltid lite fundersam när extremt förmögna kyrkor ber om donationer från folket istället för att öppna sina egna skattkistor. Det gäller absolut inte bara den Katolska kyrkan, obs, men då jag på flera ställen redan läst hur katedralen ska byggas upp igen med hjälp av just donationer blir jag lite .... ja, fundersam. Och här kunde katolska kyrkan världen över visat tveklös välvilja och erbjudit sig att finansiera återuppbyggnaden. Om förmögna människor och organisationer sen vill hjälpa till är det självklart ok.

Vem som ”äger” katedralen vet jag däremot inte, den kanske tillhör Paris eller franska staten? Det har jag faktiskt inte tänkt på.
Franska staten äger Notre Dame. Var har Katolska kyrkan bett om donationer? Så vitt jag vet har ingen bett om donationer alls utan de började komma in redan när byggnaden brann och Macron gick sen ut med att den ska byggas upp med hjälp av donationer. Det är ju fullt möjligt att även Katolska kyrkan kommer donera pengar i det syftet, för det blir ju också en donation i och med att byggnaden inte är deras.
 
Jag tycker ju inte att det är ointressant! Snarare krockar mina känslor med varandra. En känsla säger att återuppbyggnad inte är Samma Sak. En annan känsla säger att katedralen ju återuppbyggts förut, utan att jag har blivit missnöjd. Det är ju inte så att jag underkänner uppbyggnaden efter franska revolutionen. Så jag vänjer mig nog vid den här lagningen också, med tiden.
Tja nej jag tycker att det känns helt nödvändigt för mig. Får ont i magen av branden och älskar de stenväggarna något vansinnigt. Att tycka att det som är kvar är värdelöst känns väldigt konstigt för mig. Speciellt som den också var renoverad under 1800-talet.

Man kan också fundera över allt som en rejäl renovering kan upptäcka i hur den byggdes, all historia som kan ses, all kunskap som kan återfinnas, de konstnärer, hantverkare som får arbete och kan återupptäcka eller använda sin hantverksskicklighet och få lön om man gör det ordentligt.

28248


Detta är alltså kvar, hur kan det vara värdelöst och poänglöst att bevara?
 
Får jag skryta lite? Det är relevant för Notre Dame.

Jag åt nyss lunch på stan med min vuxne son. Det visade sig att han minns allting om Notre Dame sedan han och jag var där när han var sex år! Det måste vara jag som läste på och berättade för honom. Han minns, jag har glömt.

Jag är svimfärdig av stolthet över vilken GOD MOR jag är! :p
 

Liknande trådar

Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
17 861
Senast: MJLee
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 721
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 027
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp