Bukefalos 28 år!

Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

Juzzzen

Trådstartare
Jag är en roliga människa jag..Ena sekunden vill jag ha häst, andra sekunden vill jag ha hund.

Jag tror det handlar om att jag vill ha en träningskompis, en vän att lägga ner hela min själ i..Hund eller häst..Men nu gäller det hund!

Nu till min fråga:

Jag söker efter en träningskompis framförallt. Jag vill träna agility så småningom då jag gjort detta förr med familjens cocker spaniel. Långa promenader i skog och mark, olika aktiveteter, träna för tränare och gärna en vovve som gillar att bada!
Men även en mysig kompis hemma, som kan koppla av mellan varven..

Men jag söker en aktiv hund...Tror ni att Nova scotia duck tolling retrivern skule vara nåt för mig?

Jag fullkomligt ÄLSKAR utseendet, och jag vet att det är en arbetsglad hund, men det är ju det ajg söker..

Vad säjjer ni? Nån som har en tollare här? verkar inte vara så många som har? För och nackdelar?

Annan hundras som ni tror skulle passa mej? Gillar ju eng cocker oxå, men är just nu inne på Tollaren lite mer..
Tacksam för alla svar!:bow:
 
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

Jag har mest hört nackdelar om Tollaren, om att dessa kan vara lite ostabila osv. Dock har jag en kopmis nu som har en valp på 4 månader hitills verkar den fin :) Hennes uppfödare kör en hel del agility...
 
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

aha..på vilket sätt är dom ostabila? i humör? Aggresiva eller så? Kan vaar intressant och höra all olika åsikter!:)

tack för ditt svar!
 
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

En lätt stressad ras (vilket även en Tolle person sagt)
Aggrisivitet vet jag ej...
 
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

Okej..Kan vara bra att kolla upp..Tack!
 
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

Jag har haft tollare förut. En kanontrevlig tik som fungerade i alla situationer. Ville gärna hitta på saker hela tiden samt att hon var väldigt lättlärd. Vi tränade agility samt lite lydnad. Hon hängde även gärna med på vattenskotern eller i båten.

Det är nu några år sedan och jag är inte så hemskt insatt i hur aveln är idag. Har hört några säga att det är lite stressade medan andra säger att de absolut inte är det om det får arbeta. Men kan inte säga så mkt mer än att jag nästan bara har gott att säga om just vår tollare som vi hade då.
 
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

Vad jag förstått så finns det en del sämre linjer med rädslor odyl så kolla upp föräldradjuren ordentligt.

Ang agility så tycker jag du ska ta dig en funderare, de flesta tollare är små large och det sliter mycket att hoppa så högt, hittar du en som är maxad medium är det bättre för hunden, dock är det väl inte helt ok om du vill ställa ut men det skrev du inget om att du ville.
 
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

okeej..det tänkte jag inte på...med storleken på hunden. Vill inte slita ut voffsen ju! Nä, utställning är inget jag är intresserad av..så det gör inget om hunden inte är rastypisk

Låter inte riktigt bra med att dom kan vara ostabila..har haft nog med min andra vovve som hade hjärnspöken, som jag kämpat med i många år, som inte går att göra nåt åt..Visst, det kan ju alla raser råka ut för, men om det är allmänt kännt att det är en problem kanske det inte är en vovve för mej...:crazy:

Men det är som du säjjer viktigt att kolla upp föräldrarna då..

mm..lite att tänka på..

Cockern r ju oxå på min lista..dom är jag mer insatt i...Oxå bra agility vovve..
 
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

Låter ju bra!=) den tollaren lät ju som en sån jag vill ha!=)

När man läser om dom på nätet, har jag inte fått fram något om att dom skulle vara ostabila..men på nåt sätt känns det som om där är något "fel", för dom verkar inte vara så vanliga...eller jag har kanske fel uppfattning?

Tack för ditt svar! Skönt o höra att det finns goda sidor me:p
 
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

en kompis till mig har två tollare och det är riktigt trevliga hundar i mina ögon.. Lite "rally" över dem när man är ute, men inomhus kan de slappna av.

Det är mycket hund som kräver en del aktivering, men är man beredd att jobba med dem så har man trevliga hundar, men som sagt gäller det att hitta rätt uppfödare och bra föräldrar till sin hund.
 
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

Jag kan slå ett slag för Welsh Springer Spaniel!

En arbetsglad hund som fungerar i alla lägen så länge den får vara aktiv och får vara med. En hund som vill vara där familjen är! Finns några (men inte många) sjukdomar i rasen så kolla upp föräldrarna noga och köp från en väletablerad kennel med goda vitsord och som uttalat vill avla sunda och friska hundar.

Stabil, trevlig, lätt att ha att göra med! Jag har aldrig mött någon welsh vars ägare slitit sitt hår (utom jag själv med vår bitgalna valp. Men det är ju som det ska, valpar bits ju nästan alltid i någon utsträckning, har jag förstått?)

De gör sig bra i agility (har jag hört, aldrig varit särskilt intresserad själv) men även/framförallt? spår och sådana typer av grenar. En ras som använder sin näsa.

Jag är själv inne på en Nova Scotia som nästa hund (om några år) så jag förstår varför du fastnat för den rasen! :)

/Syrsa
 
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

Jag har en tollare som är två år nu. Hon är lugn och stabil och har aldrig visat någon form av aggressivitet.
Vi håller mest på med lydnad för tillfället men jag har tänkt börja så smått med spår till hösten.
Agility provade vi för ett tag sedan men jag tyckte inte det var så kul så det smittade nog av sig på hunden tror jag...

Lycka till med ditt rasval!
 
Senast ändrad:
Sv: Nova scotia duck tolling retriver??Eler nån annan ras?

Oj, vad längesen det var jag skrev här på hund ;)

Men iaf, jag har en Tollare som är lite mer än 2 år nu. Jag har nog nästan bara positiva saker att säga om honom. Han är jättesnäll, verkligen inte aggressiv på något sätt, lättlärd, mycket arbetsvillig och vill lära sig saker hela tiden.

Minus kan vara att han har ganska svårt att koppla av o ta det lugnt och blir lätt rastlös om han inte får stimulans. Han gnäller också rätt mycket om han inte har något att göra. Inte heller någon direkt kelhund.

Har du tid och ork tycker jag verkligen du kan satsa på en tollare. För det är en ras som kräver rätt mycket. Ingen sällskapshund som bara vill ligga hemma och gosa hela dagarna. Utan den kräver mycket arbete och stimulans. Får tollaren det så är det en huuur underbar hund som helst :love:

Kan ju tillägga också att han ääälskar att bada :D
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 342
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Nu är jag ju inte i hundköpartagen riktigt än, men drömma kan man alltid göra ;) En vän till mig som har stor hunderfarenhet svarade...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 362
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 927
Senast: Lady_A
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp