Emanon

Trådstartare
Jag har för ca 3 månader sedan börjat använda ett Novabett och är otroligt nöjd med den inverkan bettet har.

MEN, jag har problem med att det blivit märken på bettet och vill få bukt med det.

Varje gång jag tränsat och innan jag har hunnit spänna nosgrimman och fixa till allt så hinner hästen alltid ta några tuggor på bettet.

Hade en veterinär som kollade och fixade tänderna för ca 4 månader sedan och ska tillbaka igen i September (gammal häst som behöver kollas en gång i halvåret). Veterinären sa då att bettet låg på rätt ställe och ingen skada på tänderna från bettet, utan jag tror att det är just de här tuggande precis när jag tränsat som syns så tydligt på just Novabettet pga det mjuka materialet. Veterinären kollade alltså med mitt gamla raka vanliga bett, ska ta med Novabettet i September och fråga. Men skulle gärna vilja hitta en lösning innan dess.

Har ni något tips eller vad ska jag göra?
Jag har testat att länga sidostycket men gör jag det så blir bettringen lös så att den inte längre hänger i sidostycket. Om ni förstår vad jag menar?

Bettet ligger alltså stilla och han tuggar inte på det när jag rider. Men efter 3 månader var det ändå så skadat att jag fick köpa ett nytt.

Hjälp?
 
Jag tejpar mitt med latextejp, det blir ju tjockare men inte alls lika ömtåligt. Annars får jag byta varje vecka, min häst gör alltid märken på det när man för in bettet
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 885
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 162
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp