Novaquin ihop med foderbyte

Bullen22

Trådstartare
Jag har aldrig behövt ge min häst något läkemedel så har noll koll där,men så nu gick hon omkull (milt,typ nästa la sig i slowmotion) på en tävling. Allt verkade lugnt efter och ingen skadade sig.
Hon vilade dagen efter tävling,sen en runda i skogen tredje dagen,då märkte jag att hon sparkade bakut vid galoppfattning.
Tänkte mest att hon va pigg och glad i lite småkall skog.
Hur som helst,så fortsatte hon att kicka när galoppskänkel lades på och sen även i typ vart tredje galoppsteg,inte faligt eller hårt utan mer som hon ville säga något.
Tog henne till veterinären som gick igenom henne,körde mätinstrument,trckte,klämde,böjprov-rubbet!
Hittade med hjälp av mätinstrument "en hörsiktighet på höger bak".Detta gick inte att se eller märka.
Fick Novaquin utskrivit och order om laserbehandling intensivt i en period och skritta o trava.
Grejjen är att vi har fått in nytt hö som är kraftigt och jag är orolig.
Vi har fått vänja succesivt vid sidan om det vanliga höet i ett par veckor eftersom "lösdriften" (som inte fick någon invänjingstid blev kassa i magen-allihop!
Så,som sagt. Har dålig koll på läkemedel,så vad har ni att säga om novaquin?
Samt Novaquin ihop med foderbyte och hästens mage?
 
Jag var tvungen att googla för kände inte igen läkemedlet men det är ju motsvarande metacam. Det kan påverka hästens mage, men jag tror inte det är jättevanligt. Jag vet ingen häst som blivit dålig i magen av metacam iaf utan de brukar tolerera det bra.
Om du är orolig kan du ge tex vanlig bakjäst samtidigt i förebyggande syfte. Annars ge enligt ordination och hör av dig till veterinären om hästens mage kraschar.
 
Själv vet jag flera hästar som varit känsliga i magen och blivit lite lösa av metacam och Novaquin.
Jag tycker du ska rådfråga din veterinär som känner just din häst om medicinen.
 
Vår får kolik ganska omgående av Metacam, så vi kan inte ge det, och jag vet fler som blir väldigt risiga i magen av det.
 
Mitt matvrak slutade äta efter andra dosen, så uppenbarligen känningar i magen. Behandlingen fick avbrytas iom detta.
 
Jag har gett metacam och andra liknande preparat utan att min häst fått problem med magen.
Viktigt att dra ner på onödigt kraftfoder, och öka på hö mängden, ge även gärna lite hö en stund innan du ska ge medicinen, och sedan hö efter, så att hästen inte får medicin på tom mage.
Har hästen varit känslig tidigare vid foderbyte?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp