Novus senaste väljarbarometer

Jag anser att det är viktigt att begränsa invandringen och ser ärligt talat inte korrelationen mellan det och rasism. Jag tycker inte det finns några andra politiska alternativ riktigt om man har den hållningen och jag misstänker starkt att det även är en anledning till SD har fått så stört stöd. Skulle fler partier gå på den linjen skulle de försvinna ganska fort tror jag.

Vi har en kraftigt reglerad invandring och det är nog bara högst 2 partier av riksdagens invalda som står för att ändra litegrann på det åt hållet att göra det lite enklare för människor att välja att verka i vårt land.

En majoritet av partierna står alltså för en mycket begränsad invandring. Ett står för att stänga gränserna nästan helt.
 
Vi har en kraftigt reglerad invandring och det är nog bara högst 2 partier av riksdagens invalda som står för att ändra litegrann på det åt hållet att göra det lite enklare för människor att välja att verka i vårt land.

En majoritet av partierna står alltså för en mycket begränsad invandring. Ett står för att stänga gränserna nästan helt.
Fast igen, kraftigt reglerad i jämförelse med vad? Kan du utveckla vad du ens menar med det för jag förstår inte riktigt.
 
Fast igen, kraftigt reglerad i jämförelse med vad? Kan du utveckla vad du ens menar med det för jag förstår inte riktigt.
2016 – Sverige går från EU:s mest generösa asyllagstiftning till EU:s miniminivå
4 januari 2016 Tillfälliga identitetskontroller införs i syfte att försöka minska antalet asylsökande till Sverige. Kontrollerna görs när bussar och tåg passerar den svenska gränsen, transportörer bötfälls.

1 mars 2016 Ett gemensamt ansvar för mottagande av nyanlända, prop 2015:33. Alla kommuner tvingas att vara en del av flyktingmottagandet.

1 juni 2016 Ändring av Lag om mottagande av asylsökande m.fl. (LMA). Rätten till bistånd upphör om en asylsökande som fått nej på sin asylansökan inte återvänder frivilligt. En asylsökande som fått ett definitivt beslut om avvisning eller utvisning förlorar sin rätt till dagersättning och boende i ett asylboende som betalas av Migrationsverket. Familjer med barn under 18 år kommer fortfarande att ha rätt till bistånd tills de lämnar Sverige.
 
2016 – Sverige går från EU:s mest generösa asyllagstiftning till EU:s miniminivå
4 januari 2016 Tillfälliga identitetskontroller införs i syfte att försöka minska antalet asylsökande till Sverige. Kontrollerna görs när bussar och tåg passerar den svenska gränsen, transportörer bötfälls.

1 mars 2016 Ett gemensamt ansvar för mottagande av nyanlända, prop 2015:33. Alla kommuner tvingas att vara en del av flyktingmottagandet.

1 juni 2016 Ändring av Lag om mottagande av asylsökande m.fl. (LMA). Rätten till bistånd upphör om en asylsökande som fått nej på sin asylansökan inte återvänder frivilligt. En asylsökande som fått ett definitivt beslut om avvisning eller utvisning förlorar sin rätt till dagersättning och boende i ett asylboende som betalas av Migrationsverket. Familjer med barn under 18 år kommer fortfarande att ha rätt till bistånd tills de lämnar Sverige.
Fast det här är för två år närmare i tiden:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Integration/Flyktinginvandring---internationellt/

Ja det har minskat. Men jämför man med våra närmaste grannar är det fortfarande på en betydligt högre nivå.
 
@Exile @sjoberga Varför använder ni inte ordet ”samband”? Om ni menar att det är statistiskt undersökt om rasism (definierat hur?) korrelerar med ”viljan att begränsa invandring” (undersökt hur?) så vore det intressant att ta del av det.
 
@Exile @sjoberga Varför använder ni inte ordet ”samband”? Om ni menar att det är statistiskt undersökt om rasism (definierat hur?) korrelerar med ”viljan att begränsa invandring” (undersökt hur?) så vore det intressant att ta del av det.
Låtsas då att vi använder ordet samband istället. Hade du något att tillföra i övrigt eller ville du bara märka ord? Jag tror inte det var otydligt vad varken jag eller @sjoberga menade?
 
@Exile @sjoberga Varför använder ni inte ordet ”samband”? Om ni menar att det är statistiskt undersökt om rasism (definierat hur?) korrelerar med ”viljan att begränsa invandring” (undersökt hur?) så vore det intressant att ta del av det.

Det är skillnad mellan en undersökt korrelation och en korrelation jag påstår att jag tror existerar. Det blir inte nödvändigt att använda ordet "samband" bara därför. Min hypotes är att det finns en stark korrelation mellan att acceptera rasistiska utgångspunkter och att rösta på SD. Har inte sett den prövad.
 
Låtsas då att vi använder ordet samband istället. Hade du något att tillföra i övrigt eller ville du bara märka ord? Jag tror inte det var otydligt vad varken jag eller @sjoberga menade?
Det är skillnad mellan en undersökt korrelation och en korrelation jag påstår att jag tror existerar. Det blir inte nödvändigt att använda ordet "samband" bara därför. Min hypotes är att det finns en stark korrelation mellan att acceptera rasistiska utgångspunkter och att rösta på SD. Har inte sett den prövad.

Vill man få det man säger att låta lite märkvärdigare så kan man förstås använda ordet korrelation.
Och om jag ska ”tillföra något” så är jag övertygad om att det ofta finns ett samband mellan rasism och viljan att begränsa invandring. Rasism förutsätter ett vi och ett dem och det är dem vi ska begränsa.
 
Vill man få det man säger att låta lite märkvärdigare så kan man förstås använda ordet korrelation.
Och om jag ska ”tillföra något” så är jag övertygad om att det ofta finns ett samband mellan rasism och viljan att begränsa invandring. Rasism förutsätter ett vi och ett dem och det är dem vi ska begränsa.
Fast jag anser att syftet bakom är betydligt viktigare för att man ska kunna säga att något är rasistiskt. Anledningen till varför man vill begränsa något måste väl vara relevant?
 
Fast jag anser att syftet bakom är betydligt viktigare för att man ska kunna säga att något är rasistiskt. Anledningen till varför man vill begränsa något måste väl vara relevant?
Självklart är det så. För att ta ett (över)tydligt exempel: slavhandeln över Atlanten, var de som ville stoppa den rasister medans de som verkade för den anti-rasister? Jag skulle inte tror det.

Rasist används idag av en del ungefär i betydelsen meningsmotståndare. Därmed inte sagt att det inom SD inte finns inslag av rasism, om det är större än i andra partier är en fråga jag inte vågar svara på.
 
Senast ändrad:
Självklart är det så. För att ta ett (över)tydligt exempel: slavhandeln över Atlanten, var de som ville stoppa den rasister medans de som bedrev den anti-rasister? Jag skulle inte tror det.

Rasist används idag av en del ungefär i betydelsen meningsmotståndare.

Det var (över)otydligt och över-o-träffsäkert.

I andra stycket har du rätt i att meningsmotståndare till antirasister kanske för ofta kallas rasister, men det är en svår fråga att kunna stå nånstans emellan på.
 
@mandalaki Jag tycker även att jag har läst om detta "vi och dem" och att det skulle vara något negativt flera gånger och jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara det.

Jag vill inte kalla mig nationalist då jag tycker det ordet blivit lite för långt ifrån vad jag anser att det står för men jag ser inget fel i att känna en samhörighet inom ett land. Gränsen för vad som är vi och inte kan ju även flyttas.

Skulle t.ex en sporttävling vara för endast skandinavien så är "vi" Sverige och inget annat. Handlar det däremot om t.ex VM så tycker jag nog ändå att även Norge är "vi".

Helt öppna landsgränser är en utopi för hur ska det bekostas? Jag anser att vi i första hand måste se till "oss" vilket blir vi svenskar, oavsett om vi har bott här i 10 generation eller 10 år. Har man medborgarskap är man svensk anser jag och det är inte alls relaterat till ras eller hudfärg (även om kultur här är en annan viktig fråga). Jag vill på inget sätt "slänga ut alla invandrare" men jag tror starkt att Sverige inte klarar av att ta emot fler flyktingar just nu utan vi måste ta hand om de vi redan har och se till att de blir integrerade på ett bra sätt istället för att segregationen fortsatt ökar. Europa (och även utanför Europa) är stort med många länder och jag anser att det är dags för något annat land att dra sitt strå till stacken. Om det gör mig till rasist så är jag väl det då.
 
@Exile i båda svaren till mig illustrerar du det där med vi och dem väldigt väl. Att vi har rätt att bestämma hur vi ska hantera dem och sätta en gräns för hur många osv. Att vår samhörighet med vårt land är viktig. Men jag ser ingen enda reflektion över vad som får människor att lämna länderna de är födda i för att söka ett anständigt liv nån annanstans, jag ser ingenstans någon solidaritet med eller minsta förståelse för ”dem”.
 
@Exile i båda svaren till mig illustrerar du det där med vi och dem väldigt väl. Att vi har rätt att bestämma hur vi ska hantera dem och sätta en gräns för hur många osv. Att vår samhörighet med vårt land är viktig. Men jag ser ingen enda reflektion över vad som får människor att lämna länderna de är födda i för att söka ett anständigt liv nån annanstans, jag ser ingenstans någon solidaritet med eller minsta förståelse för ”dem”.
Jo jag är fullt medveten om att folk runt om i världen är tvungna att fly från diverse elände och det vore underbart om vi kunde ta emot precis alla och leva lyckliga i alla våra dagar men så fungerar det tyvärr inte i verkligheten och jag förstår uppriktigt inte hur man inte kan se detta. Det finns fler länder än Sverige att fly till, är inte de lika skyldiga att hjälpa till som oss?

Sveriges ekonomi går inte direkt superbra och samhället blir alltmer segregerat. Jag anser att man måste kunna ge de som faktiskt kommer hit och de som redan bor här en rimlig levnadsstandard också.
 
Jo jag är fullt medveten om att folk runt om i världen är tvungna att fly från diverse elände och det vore underbart om vi kunde ta emot precis alla och leva lyckliga i alla våra dagar men så fungerar det tyvärr inte i verkligheten och jag förstår uppriktigt inte hur man inte kan se detta. Det finns fler länder än Sverige att fly till, är inte de lika skyldiga att hjälpa till som oss?

Sveriges ekonomi går inte direkt superbra och samhället blir alltmer segregerat. Jag anser att man måste kunna ge de som faktiskt kommer hit och de som redan bor här en rimlig levnadsstandard också.

Vi tillhör väl fortfarande de där 10 % av de rikaste i världen eller? Jag orkar dock inte med en diskussion om det.
 
Jo jag är fullt medveten om att folk runt om i världen är tvungna att fly från diverse elände och det vore underbart om vi kunde ta emot precis alla och leva lyckliga i alla våra dagar men så fungerar det tyvärr inte i verkligheten och jag förstår uppriktigt inte hur man inte kan se detta. Det finns fler länder än Sverige att fly till, är inte de lika skyldiga att hjälpa till som oss?

Sveriges ekonomi går inte direkt superbra och samhället blir alltmer segregerat. Jag anser att man måste kunna ge de som faktiskt kommer hit och de som redan bor här en rimlig levnadsstandard också.
Sveriges ekonomi? Vi befinner oss i avmattning efter en flera år lång högkonjunktur.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/hogkonjunktur-eller-lagkonjunktur/

Det är mer än man kan säga om t ex Syrien och Afghanistan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
24 715
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 607
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 597
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp