Novus senaste väljarbarometer

Det kommer.
I söndags lanserades partiet Nyans officiellt under en konferens i Göteborg. Med sikte på att komma in i Riksdagen 2022.
Ambitionen är att verka för ett mångkulturellt samhälle bl.a.
De samlar just nu ihop namnunderskrifter för att kunna överlämna till valmyndigheten.
Skulle inte alls bli förvånad om de står på valsedlarna vid nästa val.
Fick tid att läsa nu. Intressant! Jag håller inte riktigt med om ideologin (snarare tycker jag att det saknas ibland idag) men det lät bra med satsning på logik och vetenskap. Dvs fokus på lösningar och hur man når dit. Det behövs!
Det var annorlunda att läsa om hur de vill satsa på bostadsmarknaden, en ny myndighet endast för det. I princip verkade de vilja förstatliga byggnadsmarknaden?
Det var intressant att läsa och fundera på.
 
Jag tänker att hyfsat radikala och modiga politiska förändringar krävs för att åstadkomma / bryta det som uppenbart inte fungerar idag, utan att för den delen skapa ofrihet och minskade möjligheter för människor.

En sak jag är övertygad behövs är återförande av kapitaltillgångar till staten genom beskattning och återinförd arvsskatt. Pengar ska inte bara kunna tas ut från staten och sedan förvaltas i århundraden av rika släkter. Likaså en bättre fördelning av resurser så att samtliga kan få mer frihet, frihet ska inte vara enkom för dem födda med tillgångar och förutsättningar. Och en liten, liten reglerande beskattning av allt snabbare aktie/derivathandel, som gör att systemen blir mindre instabila och där också det kan ske en liten kapitaltillförsel till det gemensamma. (På sådär samma sätt som att ta ut 1 öre per skickad e-post skulle minska spam radikalt.)

Utmaningen blir att förklara för de klassiska marknadsliberalerna att det är frihetsreformer jag talar om. Krävs lite nytänkande och släppande av höger-vänstersargerna.

(En av grundpelarna är att på lång sikt - hundratals år - tänker jag att alla resultat som individer skapar - ekonomiska såväl som kulturella och andra - tillhör vårt gemensamma samhälle snarare än bara dem som delar exakt samma DNA genom släktskap.)

(Jag räknar därmed till exempel inte att ärva en rik förälder som att ha skapat nåt.)
Det är inte svar på frågan, tycker du själv att det verkligen kommit några radikala förslag på sistone? L avskaffade ju värnskatten nu precis tsm med S...utvecklingen går i extrem nyliberal riktning vad jag kan se. Friskolor där skattepengar går till riskkapitalbolag och snabbt växande klassklyftor är bra exempel på det. Sverige har t ex aldrig haft så många miljonärer som idag. Kul för dem, när fattiga barn vräks vid renoveringar. Detta är inte värdigt. Också ökar SD. Nä uppgiven känner jag mig.
 
Det är inte svar på frågan, tycker du själv att det verkligen kommit några radikala förslag på sistone? L avskaffade ju värnskatten nu precis tsm med S...utvecklingen går i extrem nyliberal riktning vad jag kan se. Friskolor där skattepengar går till riskkapitalbolag och snabbt växande klassklyftor är bra exempel på det. Sverige har t ex aldrig haft så många miljonärer som idag. Kul för dem, när fattiga barn vräks vid renoveringar. Detta är inte värdigt. Också ökar SD. Nä uppgiven känner jag mig.

Värnskatten är inte en tillgångsskatt så den gör vare sig från eller till på det jag ser som det stora problemet med klyftor. Jag tycker rädslan att beskatta tillgångar och bara stenhårt fokusera på inkomstskatt och skatt på arbetad tid är ett gigantiskt problem som ger oss ett högt skattetryck utan att reglera klyftorna.

Men nej, jag ser inget parti som är beredd till dessa radikala frihetsreformer som inkluderar fler.
 
Värnskatten är inte en tillgångsskatt så den gör vare sig från eller till på det jag ser som det stora problemet med klyftor. Jag tycker rädslan att beskatta tillgångar och bara stenhårt fokusera på inkomstskatt och skatt på arbetad tid är ett gigantiskt problem som ger oss ett högt skattetryck utan att reglera klyftorna.

Men nej, jag ser inget parti som är beredd till dessa radikala frihetsreformer som inkluderar fler.
Det sistnämnda är det jag argumenterar för också. Om mitt eget parti Vänsterpartiet skulle vara med och styra finns det större chans till förändringar men det är nog en utopi att de skulle få komma till makten med det rådande samhällsklimatet.
 
Det är inte svar på frågan, tycker du själv att det verkligen kommit några radikala förslag på sistone? L avskaffade ju värnskatten nu precis tsm med S...utvecklingen går i extrem nyliberal riktning vad jag kan se. Friskolor där skattepengar går till riskkapitalbolag och snabbt växande klassklyftor är bra exempel på det. Sverige har t ex aldrig haft så många miljonärer som idag. Kul för dem, när fattiga barn vräks vid renoveringar. Detta är inte värdigt. Också ökar SD. Nä uppgiven känner jag mig.
Liberal är fel benämning tycker jag, den borde kallas "gynna sig själv"-ideologi för det är vad det i praktiken handlar om. Det vi ser är ett samhälle där den kollektiva känslan försvinner mer och mer, ett samhälle med ökade klyftor och stora motsättningar mellan olika grupper och där de svagare lämnas åt sitt öde. Var och en åt sig själv.

Liberala "frihetsreformer" är inget annat än att de med höga löner och i övrigt goda förutsättningar vill ha ännu mer, för dem spelar det ingen roll om det sociala skyddsnätet försämras helt enkelt för att de själva inte riskerar att drabbas, de har egna försäkringar som garanterar sjukvård och annat.

Som du skrev så sänks nu skatten för de med högst inkomst och det finns redan förslag om ytterligare kraftiga sänkningar från M, C och L lär hänga på. Skulle inte förvåna mig om S också gör det under diverse krumbukter. Jag kan inte se att någon i den gruppen lider ekonomisk nöd idag precis.
 
Det går inte nöd på de rika men det är inte heller brist på resurser i statsapparaten. Jag ser inte att t.ex. Fattiga inte får den hjälp som behövs som ett resursfel så mycket som ett systemfel.
 
Liberal är fel benämning tycker jag, den borde kallas "gynna sig själv"-ideologi för det är vad det i praktiken handlar om. Det vi ser är ett samhälle där den kollektiva känslan försvinner mer och mer, ett samhälle med ökade klyftor och stora motsättningar mellan olika grupper och där de svagare lämnas åt sitt öde. Var och en åt sig själv.

Liberala "frihetsreformer" är inget annat än att de med höga löner och i övrigt goda förutsättningar vill ha ännu mer, för dem spelar det ingen roll om det sociala skyddsnätet försämras helt enkelt för att de själva inte riskerar att drabbas, de har egna försäkringar som garanterar sjukvård och annat.

Som du skrev så sänks nu skatten för de med högst inkomst och det finns redan förslag om ytterligare kraftiga sänkningar från M, C och L lär hänga på. Skulle inte förvåna mig om S också gör det under diverse krumbukter. Jag kan inte se att någon i den gruppen lider ekonomisk nöd idag precis.

Ja, liberal är fel benämning och nyliberal kanske lite, lite mer rätt. Det är inte en liberal grundvärdering att människors frihet ska vara proportionell mot deras ekonomiska tillgångar och ärvda förutsättningar.

Gynna sig själv - ideologin är starkare ju längre ut till höger man kommer. Extra stark bland de högerextrema där man jobbar mycket med att baktala utsatta grupper av medmänniskor.

Hur ska vi få fler att rösta ideologiskt och rösta för det samhälle de vill ha, utan att biasera det så hårt för sin egen situation? Jag tror mer ideologisk debatt och mindre gnat om bensinpris, jobbskatteavdrag, sjukpenningsnivå, föräldrasemester, straffrabatter och hårdare straff - är en väg ditåt. Men hur når man de som inte klarar resonemanget, eller saknar intresse, att vara med längre än till egna plånboken att vara med?
 
@sjoberga förlåt för säkert urkorkad fråga men jag uppfattar att du gärna delar med dig och förklarar så jag hänger ut mig själv o frågar ändå 😅

Jag har ofta hållt med i en del av dina resonemang i politiska diskussioner (läser betydligt mer än jag svarar i här) men aldrig riktigt fattat vad partierna i mitten stått för, inte L heller. Jag har säkert uppfattat det fel på annat håll men då har jag upplevt att L varit för individinriktade för mig, typ att individens frihet går före så många mer saker som varit bättre för kollektivet än vad jag velat rösta på. Men många av dina senare inlägg speciellt här uppfattar jag som mycket mer kollektivistiskt tänk från din sida. Detta blir kanske superpersonligt och egoistiskt av mig att fråga i denna tråd men har jag uppfattat L eller dig fel? Säker omöjligt att svara på också 😅 Men ja om du förstår något i min fråga och känner för att bemöta det på superbasicnivå så får du gärna testa 😁
 
@sjoberga förlåt för säkert urkorkad fråga men jag uppfattar att du gärna delar med dig och förklarar så jag hänger ut mig själv o frågar ändå 😅

Jag har ofta hållt med i en del av dina resonemang i politiska diskussioner (läser betydligt mer än jag svarar i här) men aldrig riktigt fattat vad partierna i mitten stått för, inte L heller. Jag har säkert uppfattat det fel på annat håll men då har jag upplevt att L varit för individinriktade för mig, typ att individens frihet går före så många mer saker som varit bättre för kollektivet än vad jag velat rösta på. Men många av dina senare inlägg speciellt här uppfattar jag som mycket mer kollektivistiskt tänk från din sida. Detta blir kanske superpersonligt och egoistiskt av mig att fråga i denna tråd men har jag uppfattat L eller dig fel? Säker omöjligt att svara på också 😅 Men ja om du förstår något i min fråga och känner för att bemöta det på superbasicnivå så får du gärna testa 😁

Försöker svara kort och koncist och inte få till någon lång uppsats. :)
För mig är liberalism att verka för människors individuella frihet. Och vi måste hjälpa varandra att få tillgång till den friheten, för vi får alla olika förutsättningar med oss in i livet.

Så för mig är det fortfarande "individinriktat" eftersom det kollektiva ansvaret är att ge människor frihet att utvecklas individuellt.

Feminism och stöd till funktionsnedsatta och sjuka är exempelvis självklara delar för att vi alla ska få tillgång till friheten. Fri migration är en annan vision, dvs frihet för människor att röra sig över landsgränser och bestämma var de vill bo och verka.

Det definierar den socialliberalism jag står för.

För mig är till exempel kapitalets frihet inte en del av liberalismen och inte ett mål med eget värde, utan istället ett medel för att skapa frihet åt människor, i de fall det är applicerbart.

Fast i praktiken finns inget parti som riktigt står för det jag vill idag, eftersom hela tiden andra perspektiv dominerar. Den moderata "liberalismen" handlar mer om kapitalets frihet och frihet åt de redan bemedlade att behålla sina tillgångar och makten. Inom centern har det varit väldigt mycket "naiv" nyliberalism istället för frihet åt fler. Liberalerna har haft en period av detsamma, där "nyliberal" plakatpolitik har förts - istället för den tydliga socialliberalism jag vill ha - och nya partiledaren är inte uppenbart ett steg i rätt riktning. Vänstern har en del radikala positiva förslag som borde diskuteras, men där finns en ide om likriktning och kollektivism som helt står på tvärs med det jag vill ha. Jag tycker till exempel det är bra om människor kan utveckla företagande inom alla branscher, även de som är kvinnodominerade. Socialdemokraterna får jag inget grepp om, där verkar själva makten stå långt högre upp på priolistan än ideutveckling. Miljöpartiet står för mycket bra inom liberalismen, som skulle ge människor ökad frihet. Exempelvis möjlighet att ta tjänstledigt i olika grad och minska normeringen av arbetstiden som idag är så hårt förväntad till att klara av och vilja jobba 40h/vecka. Men banden är lite för täta med vänstern (anti-företagare och anti-internationellt samarbete) för att jag ska vara nöjd. KD och SD behöver knappt nämnas, det är direkta motpoler till vad jag vill ha. Det är där den stora striden om framtiden står. Det är där det riktiga lutande planet finns väntandes.

Min egen analys just nu är att miljöpartiet är närmast det jag vill ha, med liberalerna och centern som runner-ups. Gör jag valkompasser vinner dock L stort mot MP, så min analys kan också vara fel.

Jag är besviken på nuvarande regeringen eftersom jag tycker det är plottrig plakatpolitik från vänster till höger, när jag tror att det egentligen skulle funnits kraft att genomföra radikala socialliberala reformer. Fast det är liksom ändå som rena himmelen mot det helvete vi hade haft med en konservativ regering med rasistsmak.
 
Liberalism handlar om människans frihet att bestämma själv över sitt eget liv och för att man ska ha möjlighet att göra det så krävs även att man inte tvingas till andra val pga dåliga förutsättningar. Man kan väl se det lite som när det gäller pengar i allmänhet att pengar gör en inte glad men det ger en sorts frihet och möjlighet till självförverkligande. Då blir det inte heller så svårt att se hur brist på pengar även minskar friheten och möjligheten till självförverkligande.

Därför behövs en viss gemensam grundnivå av resurser och levnadsvillkor innan man ens kan närma sig att kalla sig ett liberalt samhälle och det är synd att liberal blir lika med söndagsöppet på systembolaget och sänkta skatter.
 
Demoskops senaste
"Socialdemokraterna fortsätter att backa i opinionen och är nu nere på historiskt låga 23,1 procent, med ett tapp på över 5 procentenheter sedan valet.

Samtidigt fortsätter Sverigedemokraterna att gå starkt framåt och de två partierna – S och SD – är nu för första gången jämnstora i en mätning från Expressen/Demoskop.

– Nu är avståndet så obetydligt att det inte går att avgöra med säkerhet vilket parti som är störst i Sverige, säger Peter Santesson, opinionschef på Demoskop."
https://www.expressen.se/nyheter/historisk-matning-s-och-sd-jamnstora-for-forsta-gangen/

Samtidigt ser det fortsatt dystert ut Nyamko Sabuni, vars parti skulle åka ur riksdagen om det vore val i dag.
 
Jag får alltid högt på SD i undersökningar då jag anser att invandringsfrågan är viktig men tror jag ideologiskt är ganska liberal. Sympatiserar mer med S än M i de flesta frågor skulle jag tro.

Har aldrig någonsin tänkt på mig själv som rasist för det och har aldrig förstått de som sätter likhetstecken mellan rasism och att stödja en kraftigt minskad (eller snarare hårdare reglerad) invandring.

Får dock lite känslan av den här tråden att är man inte vänster så ska man fara åt helvete ungefär :)
 
Jag får alltid högt på SD i undersökningar då jag anser att invandringsfrågan är viktig men tror jag ideologiskt är ganska liberal. Sympatiserar mer med S än M i de flesta frågor skulle jag tro.

Har aldrig någonsin tänkt på mig själv som rasist för det och har aldrig förstått de som sätter likhetstecken mellan rasism och att stödja en kraftigt minskad (eller snarare hårdare reglerad) invandring.

Får dock lite känslan av den här tråden att är man inte vänster så ska man fara åt helvete ungefär :)

Njae, men om man ideologiskt känner sig liberal och röstar SD så har man antingen fel i sin känsla/definition eller röstar 180 grader tokigt mot sin känsla. Eller tycker att stängning av gränserna och isolering av landet är så viktigt att det överskuggar allt annat.

Känner man sig som konservativ, isolationistisk rasist röstar man däremot helt i linje med partiet SD. Det betyder inte att man måste känna sig som eller vara en sådan person, bara att man röstar på ett parti som driver sådan politik.
 
Njae, men om man ideologiskt känner sig liberal och röstar SD så har man antingen fel i sin känsla/definition eller röstar 180 grader tokigt mot sin känsla. Eller tycker att stängning av gränserna och isolering av landet är så viktigt att det överskuggar allt annat.

Känner man sig som konservativ, isolationistisk rasist röstar man däremot helt i linje med partiet SD. Det betyder inte att man måste känna sig som eller vara en sådan person, bara att man röstar på ett parti som driver sådan politik.
Läser jag partiprogrammen känner jag ärligt att det inte finns något parti jag backar till 100% och så tror jag de allra flesta känner. Vi funderar över vad vi tycker är viktigt och röstar efter de partier som tycker mest som oss.

Om nu en tredjedel av Sveriges befolkning sympatiserar mest med SD så tycker i alla fall jag att påståendet att alla dessa skulle vara rasister är helt befängt.

Jag vet inte vad jag kommer rösta på i nästa val då det är ett tag tills dess och mycket hinner förändras. Hade det varit val idag hade jag nog röstat SD och det tänker jag inte hymla med.

Jag tycker mig minnas att någon i tråden blev ifrågasatt då de tydligen svängt för hårt i sina sympatier (eller så minns jag fel) men jag ser det inte nödvändigtvis som något negativt att inte vara lojal. Min mormor blev i princip beordrad att rösta M när det begav sig och sedan fortsatte hon med det av ren vana tills dagen hon trillade av pinn. På många sätt tycker jag det är så otroligt mycket värre än att faktiskt skapa sig en uppfattning och sedan rösta därefter, oavsett om det är på SD, V eller KD.
 
Om nu en tredjedel av Sveriges befolkning sympatiserar mest med SD så tycker i alla fall jag att påståendet att alla dessa skulle vara rasister är helt befängt.

Jag har inte sett det påståendet. Det är väldigt olika hur vi rasistiskt vi tycker ett parti får vara och ändå kunna rösta på det. Det har säkert en god korrelation till hur rasistiskt man tänker själv, men den är på intet sätt absolut.

Men man kan såklart rösta på SD av andra anledningar än just främlingsfientlighet, stängning av gränser och rasism. Några andra fördelar med politiken är:
Antifeminism
Homofobi
Isolationism
Censur
Abortmotstånd

Sen finns det säkert några till.
 
Jag har inte sett det påståendet. Det är väldigt olika hur vi rasistiskt vi tycker ett parti får vara och ändå kunna rösta på det. Det har säkert en god korrelation till hur rasistiskt man tänker själv, men den är på intet sätt absolut.

Men man kan såklart rösta på SD av andra anledningar än just främlingsfientlighet, stängning av gränser och rasism. Några andra fördelar med politiken är:
Antifeminism
Homofobi
Isolationism
Censur
Abortmotstånd

Sen finns det säkert några till.
Du missade att ta med att de rövar bort och äter små barn också.
 
Jag får alltid högt på SD i undersökningar då jag anser att invandringsfrågan är viktig men tror jag ideologiskt är ganska liberal. Sympatiserar mer med S än M i de flesta frågor skulle jag tro.

Har aldrig någonsin tänkt på mig själv som rasist för det och har aldrig förstått de som sätter likhetstecken mellan rasism och att stödja en kraftigt minskad (eller snarare hårdare reglerad) invandring.

Får dock lite känslan av den här tråden att är man inte vänster så ska man fara åt helvete ungefär :)
Det intressanta är att vi har en kraftigt reglerad invandring i det här landet sedan väldigt länge.
 
Jag har inte sett det påståendet. Det är väldigt olika hur vi rasistiskt vi tycker ett parti får vara och ändå kunna rösta på det. Det har säkert en god korrelation till hur rasistiskt man tänker själv, men den är på intet sätt absolut.

Men man kan såklart rösta på SD av andra anledningar än just främlingsfientlighet, stängning av gränser och rasism. Några andra fördelar med politiken är:
Antifeminism
Homofobi
Isolationism
Censur
Abortmotstånd

Sen finns det säkert några till.
Jag anser att det är viktigt att begränsa invandringen och ser ärligt talat inte korrelationen mellan det och rasism. Jag tycker inte det finns några andra politiska alternativ riktigt om man har den hållningen och jag misstänker starkt att det även är en anledning till SD har fått så stört stöd. Skulle fler partier gå på den linjen skulle de försvinna ganska fort tror jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
24 745
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 607
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 597
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp