M

Mos410

Jag har sett flera här som är jätte duktiga på NTT.
alla har sina principer och tränar på sina sätt, men jag skulle ändå se om jag kunde få några tips;)

Den som jag vill ha tips till är då min amerikanska travare.
M,höjd: ca 163 cm
bilder på honom: http://www.pixbox.se/alb_show_id688721_page0.html

Peewee har jag själv fött upp på flaska och han är väldigt speciell.
Jag är igentligen "emot" godis ur handen, MEN när det kommer till Peewee's trickträning använder jag det ibland. Han har lärt sig att han inte får ta godisen ur min hand om jag inte ber om något först (så så fort jag kommer med en morot så ställer han sig i yoga:angel: just nu)

Men sedan kommer detta...Bugningarna går mkt bättre nu så jag fortsätter på egen hand så länge efter som det går så mkt framåt,,,
Men t.ex. bergsgeten.
Min kompis lärde sin häst genom att stoppa honom så att han fattade att han inte fick gå över stalltrösken när han skulle ta en godisbit och då gick han bara fram med bakbenen (där kom beröm och godis) idag kan han göra bergsgeten var som hellst när som hällst.
Detta va tyvärr hopplös med Peewee, då han gör tvärt om när han sträcker sig efter något, han går så långt bak bed bakbenen han kan och lutar sig framåt. Inte för att det funkar så bra men men,,,

Min shettis har jag lärt genom att han får stå på alla fyra på en matta som jag sedan vikt så den blivit mindre och mindre.
Fungerar inte heller med Peewee efter som han är övertygad om att han är förstor för matta (vilket han inte är). Det slutade med att jag sprang runt och lyfte in hovarna på mattan men så fort man fått in ett ben åkte ett annat ut:crazy:

Vissa använder spö att petta lite på bakbenen för att hästen ska flytta in dom.
Peewee bryr sig inte mkt om det men älskat att tugga på dessa "pinnar" man tar med sig (där av är båda mina dressyr spö av i toppen.

Har någon någon annan ide?

även på andra trick? tips vad funkade/funkade inte på din häst m.m.?

P.S. Peewee är otroligt orädd, kan inte "hästarnas" riktiga rörelsemönster och gör ibland saker som skulle tolkas som ignorant av både människor och hästar. Detta är enbart för att han inte förstår. Vilket vår gamla fjording äntligen fattat (hon har tyckt att han va en bossig, ignorat slyngel) tills hon nu förståt att han bara är lite trög.
Han reagerar dock inte på "små pet" eller "kickel". Detta är en kille man kan lyfta runt ben och dra i hur mkt man vill. (det sista lät grotäskt men jag anntar att ni fattar vad jag menar)

Jätte tacksam för alla sorters tips:)

(och ja jag har hållit på med NTT i några år nu och fixat andra hästar, dock blev Peewee stopklossen som vanligt :o :rofl: )
 
Sv: Ntt :d

Jag är långt ifrån någon expert, och inte alls lika meriterad som många andra här. Jag ser inte mig själv som en "Ntt-are" utan som en tricktränande fåne :p

Hästen jag har är en liten knubbig fjord/islandkorsning, med mycket begränsad egen motor. Han är av typen som förstår, gör om han måste, men då jäklarannåda får du allt truga och be först! Tränar en hel del PNH med honom, men hans uppfattning om lek innebär att benen står på samma plätt, helst omgivna av meterhögt gräs (så man slipper böja halsen för att äta av det).

Jag håller på att lära honom bergsgeten, men sitter på samma pottkant som du. Hästen gör helt tvärtemot den "normala". Men, han älskar lastpallar! Han kliver upp på dem och kan stå där både länge och väl. Det är en grej han har för sig, han har nästan aldrig fått något mer än skratt för att han gör det (center of attention :P). Vi har en minipall, den är bara någon dm bred. En dag fick han för sig att slänga upp alla fyra benen där, alltså en bergsget. Nu har han gjort det ett par gånger och blivit van vid spänningen i rygg och ben.


Nu ska detta vidareutvecklas utan pall. Problem. Han ger fulla fan i att man knackar på hans ben, eller så ställer han sig bredbent. Men det är bara att vara enveten och knacka, peta lite med tån i karleden, pufffa fram hoven, lägga en hand på baken så vikten går över på rätt ben (det främre), låta honom gå framåt en stund, och försöka igen.
Och igen.
Och igen.
Och igen..

Tålamod borde säljas på burk. Det tog oss över två år att få till bugning på egen hand, nu gör han helt själv på ena benet och med lite "tåspetshjälp" från mig på andra. Han förstår, men måste övertygas om att han vill. Min teknik kanske inte är den bästa, men jag inbillar mig att jag känner min ponny så pass bra att jag vet på ett ungefär vad som krävs för att inspirera honom. Han är som ett barn, han kan få en ny kul idé, envisas med att göra bara det i några dagar, kanske veckor, sen är det inte kul mer. Han har testat det mesta från att slänga ryktbortar på folk, till att knäppa upp kardborreband. Han vägrar göra det på kommando. (Tur är kanske det..)


Var det begripligt, eller flummade jag ur igen? Jag har haft lite svårt att göra mig förstådd just idag :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag rider ett islandssto på 6 år hos min granne. Dom köpte henne från ett stall med bara islandshästar för ca ett halvår sedan. Hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 110
Senast: Rubinen
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 886
Senast: mackan
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 683
Senast: sirpa40
·
Hästhantering Hejsan! Skulle behöva lite hjälp med vad man ska göra när hästen "ger upp" i klickerträningen.. exempel: Jag håller på att lära min...
Svar
13
· Visningar
1 517
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp