Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Varmblod90

Trådstartare
Vi ska sluta föda upp Collie:cry::cry:Fruktansvärt sorgligt men sant.
Vi orkar helt enkelt inte mera. Dels så börjar mamma bli gammal och ha inte den orken längre som hon hade förr, jag gå i skolan under veckorna och är inte hemma. Sen är vi så trötta på dessa j*vla krav! Vi ta MH:t som ett exempel.
I alla dessa år vi har fött upp collien har vi försökt få bort denna rädsla som vi tyvärr har i rasen. Vi har fött upp bra menthalt hundar.
Men det räcker liksom inte att EN uppfödare gör det. Alla måste göra det. Annars går det ju inte. Samtidigt måste vi tänka på att behålla skönheten i rasen. Och inte bara speciellisera sig på en sak. För collien ska ha bra mentalitet och samtidigt vara vacker och ha bra extriör. Detta är ngt som min mamma har jobbat med och lyckats riktigt bra med!
Men bruksfolket tänker tyvärr bara på den mentalabiten och säger te oss utställningsuppfödare att vi föder upp dåligt mentalt hundar. Men ska inte en collie vara vacker oxå?? Alltför ofta ser vi fruktansvärt fula collie. Med långa nosar, långa haser. Lång kropp och litet huvud. Eller att collien börjar se ut som rävar i ansiktet är inte heller ovanligt att se.
Vi va på MH med tre hundar från samma kull. Dem enda födda i den kullen. En behöll vi, den andra kom te en annan uppfödare och den tredje kom te en människa där hon blev så gott som ensam hund.
Den tredje hunden klarade MH perfekt. Fick en klar 1:a på skotten. Dem andra två klarade allt jättebra, genomförde alla moment. Men vid skotten ville dem inte leka. Fick därmed en 4:a. Men den va jätte duktiga!
Samma dag fanns det en bruksuppfödare där med en korthårscollie och en långhår. Båda hundarna fick bryta vid skramlet. Och det va vi utställningsfolk som hade dåligt mentalt hundar:crazy: Våra hundar genomförde ialla fall hela banan och klarade alla skotten.
Och sen kommer vi då te avlen. Vi går MH med collien för att vi ska kunna avla på den. Förr var det avelsförbud på dem hundarna som fått en 4 och 5:a på skottet. Nu får vi avla på hundar som fått det. Hur ska vi då kunna arbeta bort rädsla när vi få avla på rädda hundar:crazy: Och många tyvärr skiter ifall sin hund fått en 5:a eller att domarn avbröt, dem avlar ändå.
Fick höra att en gick MH med sin collie. Denna hund var redan livrädd från början. Tro det heter appellplanen.
Ägaren sket i det utan skulle fortsätta eller vänta te domarn avbröt så hon kunde få statusen "Känd mental status" el. "Genomfört MH" så hon kunde avla på hunden. För hundens bästa avbröt ju domarn. Och hunden fick att den genomfört MH. Hur kan man säga att hunden genomfört MH när domarn avbröt??:crazy:
Jag tycker det är så sorgligt att det ska vara sånna dumma regler.
Så nu har vi bestämt att vi ska lägga av, vi orkar inte mera. Vi har kämpat och försökt men som sagt måste ALLA uppfödare göra likadant.
Och jag känner mig så ledsen och tycker detta är så fruktansvärt sorgligt.
För rasens skull hoppas jag att det bli en bättring snart och att man få in bättre regler som förbjuder avel på 4or och 5or.

Egentligen vet jag inte varför jag startade denna tråd, mest att få skriva av mig tro jag. Är så ledsen. Vi ha hållt på med collie i flera år. Så sorgligt:cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Otroligt trist för er att ni ska sluta med er verksamhet, försök ändå glädjas av åren ni haft med era hundar! Och..det hindrar er ju inte från att äga hundar av denna ras och kanske föda upp i framtiden..Kanske du så småningom kan ta över kennelns namn?:)

Angående det här med mentalitet vs exteriör är ju jag av den lite "extrema" (ja inte enligt mig själv då) åsikten att mentalitet alltid går före exteriören så länge hunden är brukbar i sin exteriör. I raser som tex engelsk bulldogg som redan har en fantastisk mentalitet men en riktigt tråkig kropp kan jag tycka tvärtom. Har en ras så pass dålig mentalitet som collien har ser jag ingen anledning att exteriöravla-faktiskt. Hundens eget bästa går före, och den lider knappast av att se ut som "en räv" eller ha längre nos än snittet. Den lider däremot av att vara rädd och vara ostabil i sina nerver och i sitt lynne. I början i en ras som denna kanske det blir allt svårare att kompromissa-att det faktiskt blir så att man endera föder upp snygga men mentalt kassa hundar, eller fulare men trevliga mentalt sunda hundar. Allt eftersom rasens mentalitet blir bättre, kanske det är läge att börja koncentrera sig mer på det exteriöra-denna gången utan att blanda in hundar som tenderar att ha en svagare mentalitet änm snittet.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Fast du, om ni har den kenneln jag tror ni har så borde ni inte prata så högt om att avla på dåliga individer. Har spanat och sett att en flera av era hundar har massor av kvarvarande rädslor, avlat på skottberörda hundar osv.

Man ska nog se om sin egen ytterdörr först.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Usch vad tråkigt att det har blivit så!:(
Kram på er!

(Btw lite OT.. vet inte om ni har sett inlägget på i er gästbok.. men Rexi fick resultaten VÄ B och HÖ A på HD-röntgen)
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Ja vi såg det. Så himla roligt:banana::banana:
Ge han en puss på nosen från oss:love:
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Jag som alltid sett collie som Lassie från filmerna utseendemässigt alltså, ser dom inte ut så längre? Jag ser knappt några collie alls.

Iallafall så de här med skotträddheten och de, går de inte att jobba bort mycket sånt? om man tränar mycket på de? eller är dom som är födda ängsliga alltid ängsliga resten av livet mer eller mindre?

Jag har varit så sugen på collie för jag tycker dom är så fina, men dom låter inte som en hund som passar mej mentalt och de är lite synd.

Men jag har kvar min lilla drömbild fortfarande om en liten lassie nångång.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Tycker det är grymt tråkigt att ni ska sluta då ni faktiskt har några av de finaste collierna i Sverige...min mamma såg att ni skulle "göra er av" med några och blev lite fast, nu när vi inte har ngn collie längre.

Till er som gnäller på att collierna borde avlas på mentalitet och inte exteriör kan jag säga att de flesta "nya" collierna är på god väg att få en massa sjukdomar, höftfel mm pga av aveln och att faktiskt den gamla goda collien har bättre mentalitet än de uppfödare som enligt mig är väldigt oseriösa och avlar fram dem till korsningar mellan shelties och räv i princip med ryggar som ser ut som sjutton! Inte ofta man ser fina svenska collies nuförtiden och tycker det är synd att uppfödare som försöker få tillbaks den gamla underbara collien inte orkar med alla dumheter som vissa folk har för sig...Ville bara inflika det.

MVH Collie saknaren
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Jag som har noll koll på Collies, kanske kan få se bilder på fina resp fula enligt erat tycke?


Jätte tråkigt att ni ger upp kenneln...
Det måste vara svårt att stå själva, men ibland kanske det är ett måste. Ta en liten paus bara, sen nya tag tycker jag.
Ju fler hundar ni får ut med era krav, desto fler av dem kanske går vidare i aveln?
Och sent omsider kanske ni har gjort en god gärning för rasen trots allt?
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Att "bruksfolket" bara tänker på mentalbiten är rent ut sagt skitsnack, det finns flera kennlar både på långhårs- och korthårssidan som i första hand avlar på mentalitet och arbetsegenskaper och som tävlar sina hundar i bruks och lydnad men som meriterar sina avelsdjur på utställningar också - med framgång.

Jag måste också instämma i det Aliide skrev tyvärr, jag har sett en del på er hemsida som jag inte är imponerad av. Som uppfödare tycker jag att det är viktigt att se bjälken i sitt eget öga innan man ser grandet i sin nästas - det finns så många som klagar på andras uppfödningar men har mängder av ursäkter till varför de själva avlar på skottberörda hundar eller hundar som brutit MH. Som valpköpare väljer jag inte bara bort valpar efter sådana föräldrar utan även sådana som har stora kvarstående rädslor, bristande tillgänglighet och avsaknad av nyfikenhet och leklust. Man kan inte bara stirra sig blind på skottet och tro att man har en bra hund om den klarade just det momentet.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Amen! Det är knappast bara skotträdslorna som gör Collien till den rädda rasen det är idag.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

det finns helt klart bra collies som är både snygga, rör sig vackert och är vettiga i huvudet. välj collie efter brukslinjer med dokumenterat god mentalitet (gärna korade föräldrar - jodå, det finns såna collies, min hunds föräldrar är ett exempel). så det finns bra hundar, det är bara det att du måste leta på rätt ställen!
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Nyfiken fråga:
Anta att du hade en tik (t.ex. collie) med mkt god exteriör, rejäl o välbyggd, vacker päls, lätta o effektiva rörelser. Och framför allt ett exeptionellt bra psyke, ett psyke som man sällan träffar på inom rasen, oerhört positiv, alltid glad o snäll o väldigt social, fullständigt obekymrad. Hon har dessutam helt felfria höfter. MEN, en lite snipig nos med trång underkäke och en hörntand som växer upp i gommen. Skulle du kunna tänka dig att avla på en sådan tik?
(Nyfiken på hur du och även andra skulle resonera i detta fall, då det är dilemmat jag tyvärr hamnat i. Är det ett stort "no no" pga tanden? Eller skulle man kunna försvara avel pga det exeptionellt goda psyket?)
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Det finns inga felfria paket! Det jag aldrig skulle tumma på är skallen! Exteriören kan man kompromissa på... Se till att söka en partner som uppfyller det som fattas..
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Det finns inga felfria paket! Det jag aldrig skulle tumma på är skallen! Exteriören kan man kompromissa på... Se till att söka en partner som uppfyller det som fattas..

Jo, självklart är det ju jätteviktigt att välja så "rätt" hane som möjligt med hänsyn till tikens fel, i detta fallet en hane med rejäl underkäke, samt förstås bra psyke för att kunna föra vidare tikens underbara "huvud". Det känns ändå lite kymigt, kan man försvara avel på tik med detta fel inför en valpköpare? Kan man försvara aveln med att hon har så bra psyke att det i kombination med en väldigt bra exteriör är värt att föra vidare (trots tanden)? Som du säger så finns ju inga helt felfria djur, men jag frågar mig hur allvarligt ett fel ska vara för att det ska vara helt diskvalificerande?
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

För att avla på en hund som brister lite på ett sådant plan skulle jag nog vilja att man verkligen täckt upp övriga bitar och hunden har bra arbetsmeriter, är korad etc. D v s att hunden visat officiellt att den kan ha något att tillföra rasen som gör att man kan ta risken att avla på smärre brister i utseendet.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Det låter vettigt. Tänkte börja med att försöka få tiken meriterad på utställning innan vi tar ställning till hur vi går vidare med MH osv. Hade faktiskt inte tänkt på korning, men det skulle ju vara bra för att som du säger officiellt bevisa den goda mentala hälsan. Har faktiskt fått mycket beröm för denna tik av bruksfolk samt förfrågan om hon tävlat (vilket hon alltså inte har pga mattes lathet :o, vi (jag) får nog ta oss i kragen nu).
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

klart du ska ha en collie om du gillar rasen. se till att köpa en robust individ bara! jag valde den största och säkraste hanen i kullet och han är en helt underbar hund. inte ett dugg skotträdd, mycket lyhörd och man behöver inte ens träna med honom han är född lydig. älskar andra djur. det är viktigt att välja rätt individ, inte bara se på föräldrarnas mh resultat..

och han ser ut som lassie, fast grå;)

själv ser jag knapt collies, dom verkar vara omoderna.:crazy:

ts; vad synd att ni ska lägga ner.:( men ni kan ju fortfarande äga denna underbara ras!
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Jag har lekt med en tanke på längde och på tvären eftersom att jag haft en delad ras.

Varför inte konstatera att så här ser hundarna ut och vi får leva med det. Vilken hund är snyggast av dessa "fula" hundar. Dvs. man väljer ut de hundar som lever upp till de mentala kraven och så får man kollar vilken av DE som är snyggast.

Ska man öppna en egen stambok där man måste kvala in med arbetsmeriter, mentala meriter osv. Eller ska man göra en helt ny falang inom rasen. Typ working collie och de kan bara ställas ut om de har vissa meriter. Vem är snyggast av de hundarna?

Hade jag varit rik så hade jag gjort en inofficiell rasklubb där man får "regga" sina hundar och så massor av pengar i potten till de bästa dual hundarna osv. Kanske det hade fått uppfödarna att börja tänka om ;)
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Kan lägga in ngr bilder på fina och vad vi tycker är fula collies.


Tycker ni denna är vacker??
Kort hals och rygg, inga vinklar bak. Framsjuten skuldra. Huvet är inte min typ direkt men det är helt ok. finns värre..
50211739.JPG


Eller den här??
rough_collie_h02.jpg


Jag bara älskar huvet på denna!! NOT!
GingerMarch2001.jpg



Tycker ni verkligen att collien ska se ut så??
Eller ska den se ut såhär??

DSC09025.jpg

DSC0905.jpg

DSC00239.jpg


Tycker ni verkligen att man ska skita i utseendet så länge hunden är bra mentalt? Är det inte bättre då att försöka få allt i ett? Både en collie som är vacker att se på och som är bra mentalt??
Det tycker jag!
Man har ALLTID sagt att collien är en vacker hund. Ska den då inte oxå förbli vacker??
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 686
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 507
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp