Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Mentaliteten måste alltid vara nummer ett, även om det innebär att man måste backa på det som anses vara vackert ( o inte alltid är sunt).
PL
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Fast ni verkar ju själv avla mest på utseende? Det är lätt att kackla och gapa om andra när man inte är objektiv på sin egna uppfödning.
Det är ändå en hunds mentalitet vi lever med, och Collies som inte kan gå förbi en soptunna, bor under sängen eller soffan under jaktsäsong osv är inte önskvärt.

Vi har haft kenneln sen -99. Och vi ha alltid jobbat med att försöka avla att få bättre mentalitet och utseende. Och det är inte så lätt..Så vi har inte bara avlat på utseendet
Och collies som inte kan gå förbi en soptunna, bor under sängen eller soffan under jaktsäsong så kan jag ju meddela det att INGEN av våra hundar hemma är rädda varken under jaktsäsong eller när det är nyårsafton. När det smäller som värst ute så ligger dem och sover lite varstans. Dem är heller inte rädda för åska. Vi kan gå mitt inne stan med dem utan ngr problem trots att vi bor ute på landet, dem har inga problem. Och inga av våra avkommor har det problemet heller.

Inom vår kennel har vi fött upp 60 valpar genom åren. 29 av dem har gått MH. 21 av dem har godkänt skott. Bara en enda ha fått avbryta. Och det är inte dåligt! Det är bra!
Tyvärr vill inte alla valpköpare gå MH..Men så är det..Sen har vi ju flera hundar som inte har kommit i åldern för MH ännu
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Jätte tråkigt att ni ger upp kenneln...
Det måste vara svårt att stå själva, men ibland kanske det är ett måste. Ta en liten paus bara, sen nya tag tycker jag.


Så som det ser ut nu så kommer vi ha en valpkull till. Mellan vår Blue Merle tik och en Tre färgad hane. Men det lär nog bli våran sista!
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

När jag nosade runt lite efter högt meriterade långhårscollies hittade jag en hanhund som levde på 90-talet som hade titlarna KORAD SLCH SBCH SUCH. Dessutom hade han godkänt anlagsprov för räddningshund och certpoäng i sök. HD ua.

Naturligtvis är hunden i fråga avliden, så det går inte att skaffa en valp efter den men om man skulle vilja ha en hund med den i stamtavlan? Tyvärr. Det fanns inget riktigt intresse hos tikägarna att använda honom, han betäckte bara två gånger och båda gångerna gick tiken tom. Visst, titlar nedärvs inte men... :crazy:

Däremot är det nog lätt att få tag på en avkomma till en hane som 2004-2006 fick 17 kullar med totalt 79 valpar(står fortfarande listad som avelshane). Han gjorde sin mentalbeskrivning vid drygd 4,5 års ålder och gjorde ingenting under vare sig leken eller avståndsleken men fick 5:a på överraskning/rädsla och beskrivaren avbröt där. Vän av ordning hävdar naturligtvis att han kanske bara inte lät sig fångas in och beskrivningen bröts därför. Lite statistik över de av hans avkommor som gjort MH(genomsnitt, rasgenomsnitt inom parentes):

Överraskning kvarstående rädsla - 2,8 (2,3)

Ljudkänslighet kvarstående rädsla - 2,4 (2)

Skott - 3,3 (2,6)

Man har alltså lyckats försämra redan dåliga siffror. Men han har ju Cert och Cacib. Det är så man vill kräkas.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Inom vår kennel har vi fött upp 60 valpar genom åren. 29 av dem har gått MH. 21 av dem har godkänt skott. Bara en enda ha fått avbryta. Och det är inte dåligt! Det är bra!

I den statistik jag hittade var det två hundar som inte fullföljt. På skottet har ni ett kennelgenomsnitt på 2,4(uträknat innan de senaste tre beskrivna hundarna) och det anser inte jag vara bra även om det är lite bättre än rasgenomsnittet. Den kennel som har bäst statistik på skottet bland långhårsuppfödarna har 1,3(och ingen hund som brutit) och det är en av dina förhatliga bruksuppfödare...
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Vi har bara haft en som avbrutit!

Men man kan heller inte säga att vi ha det dåligt. Eftersom det är bara 7 st som fått icke godkänt skott och en som avbrutit.
21 har klarat det. Det är helt okej/bra. Men inte det bästa. Men det är heller inte dåligt..
Det måste du ju hålla med om!
Sen har jag inget emot bruksuppfödarna, dem få köra sitt race och vi vårat. Vi ha bara två olika åsikter när det gäller avlen.
Tycker däremot att det är synd att vi inte kan hålla överrens så att säga, kanske fel ord det med, men jag har så himla svårt att förklara det jag menar..hehe
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Men om ni nu vill förbättra mentaliteten, varför har ni inte som krav att MH:a valparna som köps av er? Att inte ens hälften är Mh:ade, det är dåligt för någon som säger att de vill förbättra mentaliteten
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Och att skylla på att valpköparna klemar bort sina hundar är ju egentligen att spotta folk i ansiktet. Det är ert ansvar att se till att hundarna kommer till bra folk. Speciellt när ni har en hane ifrån er kennel som ni har avelsrätt på med en 5:a på skott. Är hunden skotträdd så är den. Och en hund som man har avelsrätt på sätter man väl hos någon som inte "klemar".
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Min gammelman har genomfört MH med godkänt skott.
Inom min hunds kennel sen dem började med att gå MH oktober 1995har 106 deltagit. 65 st genomfört MH med godk. på skotten.
26 st som genomfört MH men ej godk. på skotten.
och 15 st har avbrutit. Och 20 st ej haft möjlighet att gå ännu!
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Som uppfödare kan man inte ställa sådana krav! Eller kan, kan man väl, men det är inget som uppfödaren har att säga till om iom att valpen är såld så är det helt fritt upp till ägaren att göra vad den vill.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Min gammelman har genomfört MH med godkänt skott.
Inom min hunds kennel sen dem började med att gå MH oktober 1995har 106 deltagit. 65 st genomfört MH med godk. på skotten.
26 st som genomfört MH men ej godk. på skotten.
och 15 st har avbrutit. Och 20 st ej haft möjlighet att gå ännu!

Skrämmande siffror!! :eek:
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Nä, givetvis kan man inte tvinga någon, men jag har sett många kennlar som betalar MH:t, bara ägaren gör det, och har som "krav" av de som ska köpa att de ska göra det. Vilket jag tycker är bra
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Vi har bara haft en som avbrutit!

Enligt Collieklubbens officiella statistik är det två som inte fullföljt, så då är det bäst att ni hör av er till dem så att det blir korrigerat.

Men man kan heller inte säga att vi ha det dåligt. Eftersom det är bara 7 st som fått icke godkänt skott och en som avbrutit.
21 har klarat det. Det är helt okej/bra. Men inte det bästa. Men det är heller inte dåligt..
Det måste du ju hålla med om!

Nej, jag tycker inte att det är helt okej/bra. Jag anser att alla hundar borde klara en mentalbeskrivning och att det borde vara målsättningen för varje seriös collieuppfödare att komma dit. Utan att ens kolla på hur era hundar hanterat övriga moment så har så många som en fjärdedel visat reaktioner som man inte vill ha vid skottet!
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Jag kan låna din knapp för du kommer inte att ta illa upp ;)

Problemet är att hitta avelsdjur som inte är närbesläktade med varandra men ändå har dessa dubbelmeriter. Det är ett problem inom Labrador som ändå är en sådan stor ras... Där blir det en stor stötesten. Jag tror att det är riktigt viktigt inom dessa raser som dels har litet avelsutbud och där man verkligen vill komma åt några "toppdjur" att man håller inavelsgraden låg. Det blir svårare att trassla sig ur det så att säga...

Sen kan man ju fundera på vad tulla på exteriören innebär? Man pratar om att det blir ej hållbara hundar... Ögonfärg? Öronställning? Längd på nosen? Uttryck? Kom igen... Det är inget som påverkar hunden... Det viktigaste är att hunden är sunt byggd efter sin rasstandard, sen får man låta detaljer vara tills man fött upp så många mentalt bra hundar att man har råd att kassera hundar med fel ögonfärg, för lite hår på svansen etc etc.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Men om ni nu vill förbättra mentaliteten, varför har ni inte som krav att MH:a valparna som köps av er? Att inte ens hälften är Mh:ade, det är dåligt för någon som säger att de vill förbättra mentaliteten


Vi har satt det i köpavatalet att dem ska gå MH med sin hund. Men när vi väl ringer och kallar dem te MH så säger dem att dem inte vill gå, tycker det är onödigt eftersom dem ändå inte tänkt avla på dem osv..
Vi kan ju inte tvinga dem liksom, vill dem inte gå så..
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

min uppfödare betalar MH:t till sina valpkullar, det tycker jag ger en väldigt tydlig och positiv signal till valpköparen. det finns säkert fler uppfödare som gör så just för att minimera antalet som skippar MH:t.
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Ett litet tips!
Anordna kullträff eller ev kennelträff + MH.
Folk brukar tycka det är hur skoj som helst att träffa ”släkten” man kan ha lite mer aktivitet på träffen, exempelvis samlas kvällen innan och grilla tex

Man kan också kvällen innan tex ha tips/råd inför utställning med hur en utställning går till, vad domarna tittar på, hur man gör med pälsen, förbereder hunden, ringträning osv som avslutning en liten utställning för att ”pröva på”
Eller ett ”kennelmästerskap” i bruks/lydnad/agility
Eller något annat som folk skulle tycka vara kul.
På kvällen grillar i gemensamt och dagen därpå är det MH för de som inte har gått tidigare.
Sånt här brukar vara väldigt populärt och mycket uppskattat av valpköparna!
Har man inte plats hemma så brukar det inte vara några problem att få låna/hyra någon brukshundklubb..
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

Har aldrig tänkt på att det finns en collieklubb, men nu när du skrev det var jag tvungen att kolla in va det är för en sida!
Kikade in i championgalleriet och hittar där fem stycken collie från vår uppfödare. Det var lite kul att se faktist!
 
Sv: Nu är det bestämt... *LÅNGT*

*lite OT, men...*

Någon som har koll på de långhår som ibland föds i korthårskullar? Jag har hört att de ska vara robustare i temperamentet än den genomsnittliga utställningscollien, någon som vet om det stämmer? Och skiljer sig pälskvaliteten mellan ett "vanligt" långhår och ett långhår fött i en korthårskull?

*kanske borde startat en ny tråd iofs* :o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 430
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 826
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp