Nu är det bestämt..

M

_malle__

Min häst ska avlivas. Inom en månad.

Veterinären var här igår och tittade på hans skada. Han har varit halt länge, nästan två månader. Men nu sa hon att det inte finns mer att göra. Han kommer aldrig bli återställd eller ridbar igen. :cry:
 
Skickar varma tankar till dig och din pålle. Har ingen egen men kan bara föreställa mig hur ont det måste göra. Man älskar dem ju...Hoppas det går att göra något fint av er sista tid tillsammans.
 
Jag lider med dig.
Min häst åkte till helsingborg igår och jag vet inte om hon kommer tillbaks. Misstänker att jag får samma besked som dig.

Livets gång är inte alltid rättvis.
 
Jag känner med dig!!

Gjorde mig av med mina två stora fina pållar för 2 veckor sedan. Sånt gör ont.

Var stark för pålles skull.
*kram*
 
Nä usch va jobbigt,får man fråga vad han har haft för skada?! Vad för veterinär har du haft?!
*kram Gildra*
 
*kramar om* Inte kul att få ett sådant besked.. Hoppas er sista tid tillsammns blir trevlig och minnesvärd i alla fall..
 
Tack allihop! Känns bättre när man läser vad ni skrivit..

Han är uppsvälld, syns på bilden. Svullnaden är vätska i leden. Tidigare hade han även ett stort sår intill kastanjen. Vi misstänker att han har spatt i båda, eller åtminståne ett bakben också :(

http://www.geocities.com/l_malle_l/p1000157.jpg

http://www.geocities.com/l_malle_l/p1000189.jpg

Han har haft ont och magrat rejält. Såhär såg han ut 4 sept, efter 3 månader på bete :( :

http://www.geocities.com/l_malle_l/p1000176.jpg

Nu är han en tjockis igen. Han har inte blivit riden på två månader så han har tappat muskler, men han är pigg och glad iallafall. Känns bra att han åtminståne får må relativt bra sista tiden.
 
Har du fått diagnosen av en eller flera veterinärer? Du har varit inne på klinik för ingående undersökning? En eller flera kliniker? Kontaktat andra hästägare med liknande problem? 2 månader är ju INGET i detta samanhanget, min häst vilade första gången 1 år (vet. ville döma ut) och kom tillbaka till tävling. Andra gången vilade han fram och tillbaka närmare ett år men klarade även den "utdömningen". Tredje gången vet. ville döma ut honom vilade han 9 månader men kom även denna gången tillbaka till tävling. Tyvärr gick det inte gång nr 4 (mycket svår fraktur) men som sagt, 2 månader är absolut inget!

Givetvis beror det på hur mycket tid, energi, pengar och intresse man önskar lägga ner på hästen men som sagt, vill du se resultat så får du nog vänta betydligt längre än nästan 2 månader.
 
Sänder tröstkramar jag med. Skulle nog inte klara av att leva utan min häst, men jag har lovat mig själv att vara stark den sista tiden och stå vid hennes sida.

Kramar Tingeling
 
...många kramar till dig...lät min "tant" somna in i måndags efter nio klinikbesök och en tur till Ultuna, man rår inte över allt o har man ansvar över/med djur så "måste man" hela vägen....tänker på dig....
 
Jag har fått diagnosen av en veterinär. Nej, jag har inte varit inne på kliniken. Enligt veterinären kan jag åka in och röntga, men enbart för att se hur illa det är. Jag litar helt och fullt på denna veterinär.

Hästen i fråga är 21 år, och gått på trav en stor del av sitt liv. Han har varit stel i bakdelen ett bra tag och jag har haft små funderingar på att ta bort honom ganska länge.
Jag tycker att han förtjänar att somna in medan han mår bra, då kan jag iallafall ge honom ett bra slut på hans liv.
 
Jag tycker att du har tagit ett helt rätt beslut även om det känns jobbigt!! (Jag vet, för jag har gjort samma sak)

*kram*
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 500
Senast: Blyger
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Nyss hemkommen med en häst som har en konstaterad lindrig/liten skada på gaffelbandsgrenen lateralt fram… Skadan uppkom efter en dag i...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp