NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nikkis

Trådstartare
*LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ skönt att bara avliva skiten!:mad:

oki,då börjar vi..har nyligen köpt 2 st (ursöta) marsvinsbebisar..har köpt en sprillans ny (dyr) bur åt dem...bebisarna står inne i vardagsrummet på golvet då buren är såpass stor att den bara kan stå där..

mina marsvin får varje dag färska grönsaker då dom behöver få sina C-vitaminer i grönsakerna (jag stör ju över vitaminerna över de) och grönsakerna består bland annat av morötter...som min hund bara ÄLSKAR!! han har alltid gillar morötter å har snattat en å annan morot när tillfälle getts..

till problemet..för nån dag sen så kom jag hem,och får syn på att buren är flyttat från sin normala position,märker att grönsaksskålen är UTE ur buren (:confused: :cool: ) ..inser då snabbt att HUNDEN gjort inbrott i den,han har alltså tryckt in sitt huvud I buren,mellan gallret och "golvet" av buren (ni vet säker vad jag menar ;) )

och därmed sedan roffat åt sig skålen m grönsakerna,tagit ut den på nåt höger å vänster å ätit upp sina j*vla morötter (med marsvins vitaminer på,kan ju tillägga att han har en extremt känslig mage,så ni kan tänka er hur skiten hans kommer flyga idag..)

"visst" tänkte jag,inte mkt mer att göra åt saken,bebisarna verkar må bra,dock lite skärrade å "stela" (av rädsla) men dom blev sig själva efetr ett tag..hunden visste att han gjort fel å han fick omedelbums "ta sin plats" medans jag röjde upp efetr hans "inbrott"..

men så idag....kom jag hem,å finner hela jävla vardagsrummet upp å ner vänt ,HÖ över heeeela golvet (jag som stor städat idag) ,buren ser helt förjävlig ut,den har dessutom blivit BÖJD i gallret pga av att han varit så j*vla "våldsam" för att komma åt morötterna!!

å bebisarna ÄNNU mer skärrade å nu LIVRÄDDA!!
jag hade dessutom lagt en filt över hela buren innan jag gick ut,i hopp om att hunden inte "ser morötterna" å inte gör ngt mer åt saken..jag hade TILLOMED sprayat runt om buren med "fy spray" ni vet..för att hålla han borta...men ACK så fel jag hade..

å jag bara kooockar över! hur jävla egoistisk får denna hund j*vel bli egentlgien?! ALLT ska vara till han..tro mig-han är verkligen såååå egoistisk!!

jag tänker då FAN inte göra som jag gjort med köket å sovrummet..ta bort handtagen från dörrarna (men sedan köpt sån dära "lås" istället,för att hunden inte ska gå in,varken i köket el sovrummet..)då han äter/gräver sopor i köket å i sovrummet sover i sängen och lever rövare mm...

ska jag nu anpassa hela hemmet efter hunden eller?! oh nej.tyvärr så långt tänker varken jag el killen gå för hans skull!

så ni kan ju tänka er vad vi tidigare fått stå ut med...innan borttagna handtag å lås på köks/sovrumsdörren...:cool:

kan ju berätta kanske lite om min å min killes hund,det är en 8 årig sch'fer hane som vi adopterat för snart ca 3 år sedan,denna hund har inte haft ett så roligt liv tidigare å vi ahr gjort vårt bästa för att han ska bli en normal hund som möjligt,vilket han är..bortsett från sina "mörka" sidor som tex morots-tjuv-för där går verkligen gränsen för vad VI accepterar..

tänker då inte låsa alla rum som finns bara för att hunden inte fattar bättre .å han vet VEEET att han gör fel,men ändå fortsätter han! jag förstår givetvis att sånna beteenden kan vara svåra att få bort,men va f*n...göra inbrott hos bebisarna!! det må låta kul,men det är det VERKLIGEN inte!

jag är sååååå arg å förbannad att jag verkligen skulle vilja avliva han NU,skaffa en valp som blir "så som jag VILL" ..om inget annat en normal hund i skallen!

SÅ vad ska jag göra!!??
givetvis vill jag inners inne Inte avliva hunden,men ändå inte göra mig av med marsvinen el låsa alla dörrar som finns...att ta bort grönsakerna/skippa morötterna är det Inte ngt tal om heller,marsvinen måste ha dessa grönsaker å sin dagliga dos vitaminer,annars kan de dö..

kan ju tillägga att vardagsrumms dörren måste vara öppen då
balkongen är där,å hunden lär ju dö av värmeslag om den e stängd..det blir nämligen grymt varmt här när solen ligger på..och jag/killen är INTE borta många tim när vi väl Är borta hemifrån ! så de e inte fårgan om att hunden e ensam länge..

ja..var väl tvungen att skriva av mig lite känner jag...har lugnat ner mig nu lite..:angel:

jag kan ju inte heller "straffa" hunden i efterhand heller,har ju knappast tagit han på bargärning el så..

vet inte riktigt vad jag ska göra,men så hära får det INTE fortsätta..

vore grymt tacksam över ngr kolka ord från er bukare:bow:

/Nikkis
 
Senast ändrad:
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Du kan väl sätta in marsvinen i ett annat rum när ni inte är hemma? Hade det varit nån av mina hundar hade det då inte varit morötterna som varit uppätna.... :angel:
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Förlåt mig, men... jag har nog sällan läst en sån underbart rolig berättelse!! :rofl: :bow:
Jag förstår att du är arg, men så som du skrev - det är bara så underbart!!! :rofl:
Fick världens skratt!!!
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

haha ja jag är ju väldigt glad att bebisarna mår bra,eller ja att de lever..hade nog mördtat hunden om han gjort de illa:devil:

näe,men han vet att de är familjemedlemmar å man får INTE röra de...(men sen hade de ju sitt hus att gömma sig i)

sen att flytta in buren i ngt annat rum är inte heller det lättaste...den är som sagt STOOOOOOR å det blir en väldigt stor omväxling emd att bära den in/ut för att vi ska ut en stund..dessutom får den knappts plats nånstans.. i sovrummet får den absolut Inte vara,inga djur tillåtna där,isynnerlighet inte "gnagare", spc marvsinen-de ska ha hö 24h/7 å jag är lagom allergisk mot det,så jag måste blötlägga höt åt de för att jag inte ska kvävas.....helst inte i köket heller...känns så "ohygieniskt" vi lagar j som sagt mat där...marvsin har ju dessutom "sin egna lukt"..inte så fräscht vid matlagning..å badrummet är på tok för litet för den buren...

hmm..massa bortförklaringar känns det som...:angel:

men jag vill ha det enkelt,låta de stå där de står å att hunden låter bli dom..eller ja-morötterna...
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Men du, vill man ha morötter, SKAFFAR man sig morötter;)

Det är ju inte såå konstigt egentligen, värre problem finns.
Det obehagliga är ju att marsvinen blir stressade och att du inte kan känna trygghet när du är borta, nästa gång han får upp buren kanske ett marsvin ryker...:confused:

Men att tänka på avlivning pga att han tar sig igenom på många ställen är väl att överdriva lite?
Det är ju ändå en hund.
(notera att jag inte har en negativ ton här)

Är det bara morötterna han är ute efter?
Ingen annan grönsak?
Det finns ju långt bättre c-vitaminkällor än morötter, typ broccoli, paprika. Det brukar också ta slut snabbare än morötterna gör.
Annars kan du ju bara begränsa tillgången på morötter till när ngn är hemma och kan ha koll på hunden.

Annars, kan du inte placera marsvinen på ngn hög plats? Typ på ett bord?
fast eftersom det är en så stor hund kanske det inte skulle hjälpa?


Men jag förstår att du är nervös, det hade jag också varit...
Själv ska jag nog försöka hitta ngt gammalt stort bord att göra bur av, då jag ev. också får hem stor matglad hund snart.
Jag har dessutom burar som är öppna upptill, så det känns lite läskigt:crazy:
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Teacuptoy skrev:
Förlåt mig, men... jag har nog sällan läst en sån underbart rolig berättelse!! :rofl: :bow:
Jag förstår att du är arg, men så som du skrev - det är bara så underbart!!! :rofl:
Fick världens skratt!!!
hehe ja det är nog lite komiskt trotts allt hihi:angel: :p

blev ju en riktigt novell det dära ju..:rofl:
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

100*50 är väl inte spec stort?
Det är ju det minsta man vill ha marsvin i.
Men lägenheten kanske är liten?
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

nyponros skrev:
Men du, vill man ha morötter, SKAFFAR man sig morötter;)

Det är ju inte såå konstigt egentligen, värre problem finns.
Det obehagliga är ju att marsvinen blir stressade och att du inte kan känna trygghet när du är borta, nästa gång han får upp buren kanske ett marsvin ryker...:confused:

Men att tänka på avlivning pga att han tar sig igenom på många ställen är väl att överdriva lite?
Det är ju ändå en hund.
(notera att jag inte har en negativ ton här)

Är det bara morötterna han är ute efter?
Ingen annan grönsak?
Det finns ju långt bättre c-vitaminkällor än morötter, typ broccoli, paprika. Det brukar också ta slut snabbare än morötterna gör.
Annars kan du ju bara begränsa tillgången på morötter till när ngn är hemma och kan ha koll på hunden.

Annars, kan du inte placera marsvinen på ngn hög plats? Typ på ett bord?
fast eftersom det är en så stor hund kanske det inte skulle hjälpa?


Men jag förstår att du är nervös, det hade jag också varit...
Själv ska jag nog försöka hitta ngt gammalt stort bord att göra bur av, då jag ev. också får hem stor matglad hund snart.
Jag har dessutom burar som är öppna upptill, så det känns lite läskigt:crazy:

ja alltså grejen är den att marsvinen ska ha vissa grönsaker dagligen..sen så kan ju inte marsvin producera eget c-vitamin så jag får ju köpa det,så jag strör ju alltid över en sked c-vitamin över grönsakerna..å de käkar ju upp alla grönsaker innan jag ska lägga in nya-å därmed har de fått sin dagliga dos av c-vitamin..

sen har jag inte ngt högt ställe att lägga buren på..viserligen bokhyllan,men buren får inte plats på den då det är så litet mellanrum mellan tak å bokhylla...:cool:

givetvis var jag inte fullt så allvarlig när jag skrev att jag ville avliva han..jag lekte snarare mer med tanken:devil:

och sen ja-jag blir givetvis mkt orolig över att marsvinen stressar upp sig,tänk dig själv att ett stort monstr gjord einbrott i din trygga lya:p

han är ju först å främst ute efetr morötterna,men sist åt han även upp deras pellets..å idag hade ju båda hö-häckarna lossnat från buren (de sitter ju på utsidan) så bebisarna var HELT utan mat..

och visst är det mkt läskigt att man en dag märker att en bebis är borta...!!:eek: :cry:
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

nyponros skrev:
100*50 är väl inte spec stort?
Det är ju det minsta man vill ha marsvin i.
Men lägenheten kanske är liten?
buren är 120 lång 50 cm bred...hög vet jag inte hur den är faktiskt...
ja lägenheten är ju inte heller den största..eller rättare sagt-våra möbler tar ju upp en hel del plats..
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Du får ursäkta om jag småler en smula. Det var faktiskt en kul berättelse.
Hundar är egoistiska. Det är inte för att de är elaka eller onda utan för att de är djur. De har inte människors känsla för till exempel moral. Om det finns morötter att hämta så för inte hunden en etisk debatt med sig själv om han verkligen borde göra inbrott hos marsvinen.

Vad du kan göra är att försöka gripa honom på bar gärning när han försöker ta sig in i buren. Lyckas du få till en åthutning som han inte glömmer i rätt ögonblick så finns det en god chans att han låter bli marsvinens mat.
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Okej, du gör så:)
Annars räcker det att ge broccoli tex, varje dag, för att täcka cvitaminbehovet. Och gärna fler sorter också förstås.

Okej, då skrev du kanske fel i en annan tråd?
Där står det 100*50...

Ja, hoppas det ordnar sig med hunden och svinen iaf...
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Hermelin skrev:
Du får ursäkta om jag småler en smula. Det var faktiskt en kul berättelse.
Hundar är egoistiska. Det är inte för att de är elaka eller onda utan för att de är djur. De har inte människors känsla för till exempel moral. Om det finns morötter att hämta så för inte hunden en etisk debatt med sig själv om han verkligen borde göra inbrott hos marsvinen.

Vad du kan göra är att försöka gripa honom på bar gärning när han försöker ta sig in i buren. Lyckas du få till en åthutning som han inte glömmer i rätt ögonblick så finns det en god chans att han låter bli marsvinens mat.

hehe ja jag läste om min lilla story å det lät lite kul faktiskt..
ja asså han gör aldirg ngt dumt när vi är i närheten...utan bara när vi går hemifrån som han hittar på massa bus..

har dessutom inte tillgång till övervakningskamera å så heller för den delen..hade ju varit helt ginealiskt att sätta upp den,sedan sitta ute i porten tills han "gör det"....dåååå :devil: skulle han bli tagen med fingrarna i kakburken:devil:
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Du får helt enkelt ge hunden 1 kg morötter i en egen skål så kommer säkert de små att få ha sina för sig själva:rofl:
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

nyponros skrev:
Okej, du gör så:)
Annars räcker det att ge broccoli tex, varje dag, för att täcka cvitaminbehovet. Och gärna fler sorter också förstås.

Okej, då skrev du kanske fel i en annan tråd?
Där står det 100*50...

Ja, hoppas det ordnar sig med hunden och svinen iaf...
oki,då måste jag ha skrivit fel...;)

hmm..det dära m broccoli..vore kanske en bra ide..:idea:
bortsett från att jag fyllt på förådet med "ton vis" m morötter...:cool:
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Hahahah jag kan bara tänka mig hur sk*ten hans skulle flyyyyga om han fick den mängden morötter ! han skulle säkert va lös i magen i flera dar! han är gymt känslig i magen alltså...
jag fasar inför kommande dag nu redan,när han fått i sig marssvinens c-vitaminer..:crazy: :angel:
blir nog mååånga extra promenader för att..hmm "lätta på trycket"...:smirk:

men om jag känner han väl så skulle han nog ha gett sig på marsvinens morötter ändå..ju mer desto bättre tycker han säkert:rofl:
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

73 visningar å bara 14 svar? (inkl mina egna):angel: :p

PUUTT PUUUUUUTT
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Sätt en grind i dörröppningen till vardagsrummet som ni kan stänga när ni inte är hemma.
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

*ler* kan inte hålla med om att det var en rolig berättelse!

Ja hundar fungerar ju inte riktigt som oss människor!
Jag kan bara hålla med övriga som skriver att ni får väl ge morötter när ni är hemma, du skriver ju att ni inte är borta så mycket.

Min första tanke är självklart att man får flytta buren, men du skriver trång mm men i köket borde väl gå bra. Varför ohyginisk???
Marsvin är renliga djur och buren håller vi ju själva ren åt dom!
Då slipper du problem med att bli arg på hund, ha skrämda marsvin..
Tyvärr finns väl risk att dom en dag får hjärtsnörp och då har du inga marsvin kvar, det vill vi ju inte skall hända :rofl:
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Det finns andra grönsaker med mer c-vitamin i än morötter.
Ta bort morötterna helt från buren så att hunden "glömmer" att det har funnits just i buren och ge morötter till marsvinen när ni har dem ute och gosar med dem.
Som nämnt är det mycket c-vitamin i broccoli, det finns mycket i röd paprika, torkade nässlor, jordgubbar, mandarin och apelsin mm. Pelletsen jag ger är det tillsatt c-vitamin så marsvinen klarar sig utan att tillsätta c-vitamin i droppar.

Mina marsvin är 6 el 7 år och har klarat sig bra med gröns. med c-vitamin. Lycka till
 
Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*

Det låter som att det lättaste är att ta bort morötterna från marsvinens diet ett tag eller bara ge det när du är hemma. Det verkar ju som att marsvinen har tillgång till massa grönsaker hela dagarna? Det är inte nyttigt för marsvinsbebisar att få för mycket grönt. De kan bli dåliga i magen... och dö.. Lägg brustabletter (sånna för människor) med c-vitamin i dricksvattnet, det gör vi och svinen tycker det är jättegott.

/Malu
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 045
Övr. Hund Ja, jag vet att jag är en värdelös hunduppfostrare. Så sådana kommentarer kan vi väl skippa, och varför det blev såhär, ja, vem vet? Men...
2
Svar
28
· Visningar
3 177
Senast: Turali
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 776
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 677
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp