Nu är det Jul igen i oktober eller 24 december?

Alla har fel.

Sweden International Horse Show startar julen. Helgen innan SIHS veckan får man pynta, men inte äta pepparkakor, lussekatter, julmust osv.
Man tjuvstartar julen söndagen innan för då är det funktionärsmöte och då brukar det finnas saffranskaka.

Direkt på måndagen går man ner sig totalt i SIHS och spenderar närapå all sin vakna tid i SIHS stallet, man äter lussekatter och pepparkakor. Överallt finns julgrejer. Man sitter och delegerar arbetsuppgifter och imponeras av hur sjutton de kan ratta sina gigantiska hästbussar i trånga utrymmen. Man nattar hästar och drar täcken tillrätta på natten. Owe Sandström sjunger julsånger om att man är så himla bra när man står och mockar skit på arenan :D När SIHS drar igång ikläder man sig tomtedräkt, clowndräkt, eller något annat och skuttar med i tomteparaden.
Man kommer hem sent som tusan söndagen efter, med skitigt hår, spån precis överallt, brutna naglar, och fattigare än veckan innan. Somnar på två sekunder eftersom man får mycket lite sömn i ett dubbelrum på hotell när man måste dela det med 7-8 andra funktionärer och får sova i badkaret/på golvet.

Så, i år startar julen 22 November. Enkelt! 🤷‍♀️
 
Jag är kluven

Varje år blir jag exremt trött på alla som ska fira jul och tröttnat på julen redan i oktober innan alla helgon ens har varit. Fy på er.
Sen kommer November och då ser jag fram emot Advent och 2v innan jul så kan lite tomtar och gran komma fram. :D

Sen vill jag helst städa undan det mesta av julen hemma innan nyår. Adventstakar/ljus mm får vara kvar

Förra julen stod granen kvar läääääääänge.

När jag var liten tog vi fram julsaker förutom granen. Den hade vi som tradition att ställa in och klä dagen innan julafton.
 
Såg ett klipp på SVT igår om Gustav Reinfeldt som startar Julen den 1 oktober varje år, medans
Edward Blom anser det vara ”infantilt- som att alla är små barn”.
När tycker ni att Julen startar? Enligt Edward startar Julen den 24 december och håller på fram till 20:e knut. Själv tycker jag det är mysigt att starta julen i November och liksom riktigt längta fram till Julafton, och sedan när nyårsafton kommer och det nya året börjat så vill jag helst ha ner alla julsaker för att börja det nya året som ett nytt blad 😅 Däremot så tjuväter jag inte julmat förrän Julafton och dagarna efter. 😆

minns min mormor som tog in granen och klädde den och tog fram julsakerna på julafton för då började julen, men då känner jag att man tappar den där längtan som man (jag) får när man ser granen klädd innan julafton.
Så håller ni med Edward eller Gustav? Eller är ni nånstans mittemellan?
klippet finns att se från SVT.
Jag är nog från 23 till 20 knut, alltså om vi pratar inredning. Men jag kan skjuta det lite pga bekvämlighet, så tex om julafton är en tisdag kan jag allt klä granen söndagen innan av bekvämlighet. Men jag köper julgran sista veckan innan julafton så att den håller till 20 knut.

Från första december kan jag ha advent hemma. Dvs adventsljusstake och adventsstjärnor.

Jag har insett att tyvärr brukar alla julprydnader och sådant vara slut i december så jag kan överväga att kika lite på sådant tidigare i år.
 
Åh, Skyltsöndag! :love:
Så saknad! när julen plötsligt kom i mörkret. Nu är julen mer sjavig, smyger in på lagret på IKEA i pyjamasen någon gång i oktober som en halvt ovälkommen gäst.

Jag försöker blunda så att jag inte ska tröttna på allt innan julen så den blir sådär härligt varm och glittrande. Men det blir mer och mer lagergolv med tejp över julen för mig :rofl:. Ikea har redan startat.
 
Vi gick också på julskyltningen på första advent! Det hade jag faktiskt glömt bort tills ni påminde mig nu. Det var så mysigt, synd att man slutade med det. Vi måste ha slutat med det nån gång i mitten på 90-talet så det kan vi i alla fall inte skylla på e-handeln.
Det var för att den slutade finnas helt enkelt, när butikerna började smygjulskylta tidigare så försvann poängen.
 
När jag var liten tog vi fram julsaker förutom granen. Den hade vi som tradition att ställa in och klä dagen innan julafton.

Det gör vi fortfarande, det är nästan viktigare än själva julafton! :D

Julafton blir lätt väldigt mycket åka runt och stressa (speciellt innan barn och pandemi, nu har vi satt ned foten lite) men dagen innan åker vi alltid hem till mamma och pappa och klär granen i lugn och ro, provsmakar gravlaxen och skinkan och de som vill dricker whisky (jag kör, alltid :rolleyes:). Likadan varje år :love:

Vår egen gran är inte lika viktig och traditionsbunden, brukar kunna komma fram runt fjärde advent eller så.
 
Själva julen som sådan börjar nog till julledigheten med julafton, mellandagarna och avslutas med nyårsafton. Men sen har vi ju uppvärmning till julen med allt vad det innebär 🤗 det första som kommer fram i kanske november är utebelysning, lite julmusik och kakebak (mjuk pepparkaka är viktigt), glögg, folk hemma och vi gör lite juliga saker, kanske en tjuvstart med någon julmarknad. I december kommer adventsstakar och annat pynt upp, julblommor köps in, vi skruvar upp julaktiviteterna hemma med pyssel, bak, pepparkakshus och julkalender. Vi sätter upp krans på ytterdörren etc.

Det sista som kommer på plats innan julen är nog julgranen, den kommer in ca 2v innan julafton. Jag älskar tiden innan julen, när man umgås, har det trevligt hemma och lyxar till det lite extra i vinter mörkret
 
Egentligen tycker jag att julen börjar första advent och håller på till 20 dag knut. MEN, jag har redan satt upp en julstjärna i sovrummet. :angel: :p :D Det är så himla mysigt så jag satte upp den för ett par veckor sedan. Jag bor på landet utan grannar och det blir vääääldigt mörkt nere hos mig, så jag fuskar lite. Tomtar och grejer pyntar jag inte med förrän vid jul.

Utomhus pyntar jag till Halloween nu med pumpor, ljus etc. Det ger lite stämning nu när alla blommor är inplockade och/eller kastade.
 
Jag börjar tidigare och tidigare för varje år. Men det är högst medvetet eftersom jag tycker tiden rusar så otroligt fort att jag knappt hinner blinka förrän julen är över igen. Vi har halloweenpyntat nu. Och det får bli kvar till efter allhelgona. Sen efter det, dvs i mitten på november så kommer jag smyga igång med julpyntet. Men då börjar jag med stakar och utebelysning. Sen fylls det på lite allteftersom. Till första advent är allt uppe.
 
November: Först byter vi till julgardiner (kök och vardagsrum) och sätter upp ljusgardinerna och ljusstakarna. Då börjar vi dricka glögg. Sen efter det (dagar/veckor?) så sätts tomtarna fram och det andra julpyntet.

Granen köps in och kläs runt Lucia.

Efter nyår när man börjar jobba igen efter julledigheten då vill jag ha bort allt julpynt.
 
Har tar manga (de flesta skulle jag tro) fram belysnings kedjor utomhus till Halloween pyntningen sa att det blir lite ljusare nar det blir allt morkare ute. Har i Oregon har de flesta stader och samhallen satt upp alla ljuskedjor efter huvudgator och genomfartsstrak (I var stad ar kedjorna efter huvudgatan ... magenta 😳 ... Det sitter en laaang runt vartenda trad och de star inte manga meter fran varandra ... vid manga trad ar nu en "docka" hangd eller bara inlindad i lortig gasbinda som en mumie :cautious::D eller allt de har hittat pa.

Sedan sitter den lampkedjan uppe tills framemot February om jag inte missminner mig. Man decorerar helt enkelt runt ljuskedjan. Halloween saker nu, Thanksgiving nasta manad, Jul grejor i December, och Valentine's grejor fran mitten pa January ungefar. Nar jag tanker pa saken kan det vara sa att ljuskedjorna sitter kvar i Fram till St, Paddy's dag i March. Det GOR faktiskt skillnad och kanns lite gladare och mer "ombonat" med ljuset.
 
Såg ett klipp på SVT igår om Gustav Reinfeldt som startar Julen den 1 oktober varje år, medans
Edward Blom anser det vara ”infantilt- som att alla är små barn”.
När tycker ni att Julen startar? Enligt Edward startar Julen den 24 december och håller på fram till 20:e knut. Själv tycker jag det är mysigt att starta julen i November och liksom riktigt längta fram till Julafton, och sedan när nyårsafton kommer och det nya året börjat så vill jag helst ha ner alla julsaker för att börja det nya året som ett nytt blad 😅 Däremot så tjuväter jag inte julmat förrän Julafton och dagarna efter. 😆

minns min mormor som tog in granen och klädde den och tog fram julsakerna på julafton för då började julen, men då känner jag att man tappar den där längtan som man (jag) får när man ser granen klädd innan julafton.
Så håller ni med Edward eller Gustav? Eller är ni nånstans mittemellan?
klippet finns att se från SVT.
Julen börjar 1 advent. Julgranen (i förekommande fall) kommer in lillejulafton och åker ut 20:e dag Knut. Det är för mig det rätta.

Här firas inte jul, så det börjat 1 advent med att öppna första luckan i adventskalendern. Kanske någon julblomma (jag brukar gilla amaryllis). Och därmed punkt.

I måndags sprang jag genom Rusta och där var alla julgrejorna framme. Jag blundande och skrek inombords.
 
Rätt svar är naturligtvis att advent börjar samma helg som första advent är och att det är ok med en massa tomtar någon vecka innan jul. Granen tas in och kläs till första, andra advent, sen lägger man julklappar under granen vartefter man köper dom.

Man tar bort allt någon dag före nyår.

Så, nu har ni facit. Allt annat är förstås fel. (:p)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jul. Det är nånting med julen som jag har lite svårt för. Det borde inte vara så, men det är det. Nånting som är kopplat till känslor av...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Börjar känna mig smått uppgiven... Historia: Köper 7-årig vallack för tre år sedan. Litet halvblod. Enl. uppgift mest skogsriden...
Svar
4
· Visningar
1 199
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp