Nu är hästnäringens STORA portmonä öppnad...

C

clownen

Såg en liten notis på tidningen lantbruks hemsida, om att man fördelat ett antal sköna miljoner inom den svenska hästnäringen :D

För de som sysslar med avel så innebär det att pengar fördelats för att bla. nu gå till ett stort projekt för ärftliga defekter inom hästaveln...

Hästforskningen får 11 miljoner kronor
Styrelsen för Stiftelsen Svensk Hästforskning har fördelat årets forskningsanslag. Tjugofem projekt får dela på cirka 11 miljoner kronor. Största delen av pengarna går till forskare på Sveriges lantbruksuniversitet och Statens Veterinärmedicinska Anstalt i Uppsala.

Projekt som nämns är bland annat ett där man ska undersöka om det finns resistenta stafylokockbakterier, så kallade MRSA, även hos hästar i Sverige. Ett handlar om karies - ett relativt outforskat område på häst. Vidare går pengar till ett stort projekt om ärftliga defekter inom hästaveln.
Av de 52 ansökningar som kommit in beviljades 25 forskningsprojekt pengar.- Då det i år var sökt för totalt cirka 44 miljoner kronor, så räcker inte pengarna till att fullfinansiera projekt - framförallt inte till forskartjänster. Vi hoppas dock på att ha dubbla summan att fördela kommande år, säger Peter Kallings, forskningschef för Stiftelsen Svensk Hästforskning.

Källa: http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=32220


Regeringen beslutade den 19 maj 2005 att tillkalla en särskild utredare
med uppgift att analysera hur djurskyddet bör beaktas vid
hästavel. Som en del i arbetet skulle utredaren undersöka och analysera
effekterna på djurskyddet och djurhälsan av det avelssystem
som tidigare gällt i Sverige.

Bakgrunden till fördelningen av pengarna torde med största sannolikhet vara detta delbetänkande av Utredningen om djurskydd vid
hästavel som lades fram till regeringen förra året...
Stockholm 2006
Källa: http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/77/08/791368a1.pdf


Citat ur delbetänkandet:" Regelverket tillåter endast att avel bedrivs med hästar som inte
har ärftliga defekter som medför lidande för avkomman. Vi har
dock enligt vad jag har erfarit dålig kunskap om vilka sådana svåra
missbildningar och defekter som är ärftliga. Bilagan till Djurskyddsmyndighetens
föreskrifter om avelsarbete innehåller värdeomdömen
vilket medför att den enligt min mening inte är så preciserad
att den enkelt och rättvist kan tillämpas i praktiken. Det finns
även delade meningar om huruvida de i bilagan angivna defekterna
verkligen är ärftliga. Det har således rått en stor osäkerhet på
området. Det har enligt min mening varit mycket svårt för den
enskilde hästägaren att veta om hans eller hennes häst enligt författning
varit tillåten eller förbjuden att använda till avel
."

Citat 2 : " Jag föreslår därför att det utförs en vetenskaplig utredning med
syfte att sammanställa och fastställa de ärftliga missbildningar och
defekter som vi i dag känner till och som utgör ett hot mot hästars
liv och hälsa och som enligt en vetenskaplig bedömning bör medföra
att en häst inte får användas för reproduktion. Utredningen
bör utses av och tillsättas av Djurskyddsmyndigheten
. "

Ville bara dela med mig av detta så att alla får en möjlighet att läsa igenom delbetänkandet då det är mkt som egentligen angår oss som sysslar med avel...

Endast 78 sidor :angel: :D

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är hästnäringens STORA portmonä öppnad...

Intressant! Ska spara länkarna och läsa vidare sen.
 
Sv: Nu är hästnäringens STORA portmonä öppnad...

Intressant! Ska spara länkarna och läsa vidare sen.
Jag tänkte faktist på dig när jag läste delbetänkandet :D Det rör ju bla. veterinärer mkt det här med djurskyddet osv. Det skulle väl vara bra om tex. alla veterinärer fick hemskickat sådana här stora utredningar så att alla håller sig up to date med vad som är på G, då ni i allra högsta grad är inblandade i djurskyddet ?

Hur som helst - så är det ju alla veterinärer fritt att vara medlemmar på Buke så att man håller sig uppdaterad :D

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är hästnäringens STORA portmonä öppnad...

Jo, det gäller att sufa mycket på Buke så att man håller sig uppdaterad :D .
Nej, skämt å sido så brukar i alla fallvi Jordbruksverksanställda få mycket sån info via DV-eneheten inne på Jordbruksverket. Men nu är jag ju mammaledig (ett litet tag till....) och måste väl erkänna att jag inte kollar min jobbmail så där väldigt ofta :o . Jag är mycket hellre här inne på Buke :D
 
Sv: Nu är hästnäringens STORA portmonä öppnad...

Jag läste oxå ATL nyligen...

Bra att det satsas mkt på forskning tycker jag!

ska försöka ta mig igenom de 78 sidorna vid ett annat tillfälle...
 
Sv: Nu är hästnäringens STORA portmonä öppnad...

Jo, det gäller att sufa mycket på Buke så att man håller sig uppdaterad :D
:D

Nej, skämt å sido så brukar i alla fallvi Jordbruksverksanställda få mycket sån info via DV-eneheten inne på Jordbruksverket. Men nu är jag ju mammaledig (ett litet tag till....) och måste väl erkänna att jag inte kollar min jobbmail så där väldigt ofta :o . Jag är mycket hellre här inne på Buke :D
Det har jag full förståelse för :D

Det som " stör " mig lite...är att dessa utredningar angår oss alla inom hästnäringen och det skulle vara bra om det kom till allmänhetens känndeom när sådana här saker " ploppar upp " från regeringsnivå.

Inte förrän vi får veta att dessa delbetänkanden existerar så kan vi ju ta del av dem och förstå själva strömmningen på pengarna inom näringen....Dessutom så är ju detta delbetänkande i allra högts grad något som kommer att beröra oss som sysslar med avel.

Vidare så är det lättare att få ett samband när man å´ena stunden i pressen läser att det saknas pengar till en del saker och nästa stund så finns det pangar till andra saker...För visst är det så att pengarna finns - men det är något helt annat hur de placeras och vart det placeras...;)

Helen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp