nu är jag här igen och frågar...

P

Philomena

men jag måste då bara veta vad det är för skillnad på näringsinnehållet i betfor och lucern pellets ?
och om det går att "räkna om" hur mycker betfor motsvarar en liter lucern ?
utfodra nu med lucern men hästarna tycker det är mycket godare och smaskigare med betfor.
 
Du kan inte på något sätt i världen ersätta samma näringsinnehåll som lucern har, med betfor. Betfor har 57 g smrp per kg, och 11,5 MJ per kg. Lusern har 8,5 MJ och 105 smrp.

Isf skulle du kunna ge t.ex. betfor och soja istället.
 
okej! :)

men hur mycket betfor och soja blir det då? om man ska få in näringsinehållet i 1 liter lucern.
 
Ja, vad väger 1 liter lucern? Näringsvärden är angivna per kg foder. Och man räknar med g och kg när det gäller foderstater. Att man sedan mäter upp hur mkt av vikten det blir volymmässigt- det är en annan sak, man vill ju göra det lätt för sig när man fodrar, och slippa väga allt man ger. Men att göra tvärtom, det går inte för sig.
 
jaa ..vad det väger, det vet jag faktist inte, men jag kan ta och väga det imorgon e för sent nu.
Men i ett mått ( vitt som rymmer 1kg färdigblandad mat) rymmer l liter hälften. ( men har aldrig förstått mig på de mått för all mat väger väll inte lika? )
men jag tar och checkar vad lucernen väger imorgon och så skriver jag de här och hoppas på att få hjälp då.. :)
 
nu har jag vägt upp och kollat... 1 liter lucern väger ca 600g .
 
Egentligen så är jag lite emot det här, har du ingen uträknad foderstat innan? Höanalys åtminstone?

Men 600 g krafft lucern pellets ger:
MJ 5,1
SMRP 63
CA 7,8
P 1,68

Du kommer närmast med:
350 g betfor (10.5 dl) och 120 g soja (ca 2 dl).
MJ 5,5
SMRP 67
CA 3,4
P 1,04

Som du ser är mineralerna fel ute. Så jag föreslår att du ser till att det passar in i din foderstat. Eller rättare sagt, jag förutsätter att du gör det- annars får du inte följa mitt råd. ;)
 
tack så jätte mycket :)

mineralerna ska vi allt fixa, har mineral blå + att de har fri tillgång till mineralbalja samt saltsten.

men nu när jag ändå är på G måste jag bara fråga... min fölunge som jag håller på att avvänja vill varken äta lucern eller kraft breed, hon äter bara betfor och havre, går det även i hennes foderstat att lägga till soja ( har nämligen hört att föl har svårt att ta till vara på det?) eller hur ska jag annars göra, kan ju inte tvinga henne att äta det andra, ställer jag fram lucern eller kraft skiter hon i det även om jag bara har blandat i detta i det andra fodert känner hon det direkt och går ifrån...
någon som har någon ide!! ???
 
Du får prova fler foder helt enkelt. Men åter igen vill jag fråga dig om du har en höanalys? Du får gärna svara på den frågan. ;)

Har du provat krafft protein och soja, om inte- prova. Det finns andra sortiment också med proteinrika foder som du kan prova. Man brukar kunna få testprov av de flesta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 297
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 114
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 264
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp