Nu är jag här igen och har min analys...

S

snus

Jag har ett svenskt halvblod som är 11 år.
Jag tränar 2ggr veckan. Tävlar ganska ofta.
Kommer nu till det roliga.
Han får i foder per dag.

2,5 kg havre
1L Betfor
1 mått mineraler Kvarnby sport
25 mL multivitaminer
10 kg ensilage

Analysen säger så här;

TS 57 %
Smältbart protein,foder 49g/kg foder
Energi, Foder 5,5 MJ/kg,foder
Kalcium;foder CA 3,8 g/kg, foder
Fosfor P 1,5 g/kg, foder
Magnesium Mg 1,0 g/kg , foder
Kalium K 13,4 g/kg foder
------------------------------------------------------
Råprotein 125 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 86 g/kg Torrsubstans
Energi 9,7 MJ/kg torrsubstans


Hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig att räkna ut en foderstart på detta, då jag saknar denna kvalitet att göra det själv. Är det ett bra ensilage för övrigt? Jag har alltid gått i vanliga fall hur hästen mår och hur dom är i hårrem och hull men skulle vara roligt att verkligen veta.
Tackar ödmjukast. :bow: :bow:
 
Vad väger hästen, vilken nivå är det på träning/tävling, vad har mineralerna för värden, hur mkt är 1 liter betfor- blött/torr, pellets/strimlad?

Det är hösilage du har, inte ensilage. Och det är ett jättebra silage! Passar utmärkt med havre till. :)
 
Hej! Han väger ca: 600 kg
Vi tävlar 1,10-1,20
Jag har ett kraftfoder mått, jag har en full sådan (torrvikt) Pelletrerat
Mineralerna har jag ingen aning om?
Men vad jag fattar måste jag ge honom mer än 10 kg för att tillgodose proteinet?
Vad kan jag hahaha
Jag undrar ifall någon kan räkna ut en foderstart åt mig??
Snälla... :bow: :bow:
 
PROTEINET täcker du gott och väl (om du skrivit rätt) med det du ger!
 
Med din nuvarande foderstat ligger du precis vad tabellerna säger att han behöver i energi(och det e ju bra om han ser fin ut på det)MEN hästen har ett behov på minst 11 kg hösilage(absolut minsta minimigiva)rekomenderad giva är 13,5 kg med ett hösilage som har 57% ts(rekomenderad giva hö är ju 1,5 kg /100 kg kroppsvikt och om man räknar på det så blir det 13,5 kg hösilage om ts är 57)
Sen får du ett stort överskott av protein som kommer från kraftfodret och det e inte bra så jag har gjort ett nytt förslag till dig:

13 kg hösilage
1,1 kg havre
0,5 kg betfor
2 mått fosforbalans(från Eclipse biofarmab)

Ger 88 mj(samma som i din nuvarande foderstat), 768 smrp, 55 ca, 28 p och 15 mg
smrp/mj kvot: 8,7(hög, men proteinöverskottet kommer från grovfodret o är inte farligt)
ca/p kvot: 1,95
ca/mg kvot: 3,6
 
Hallo Bucus. Hur får du fram att rekomenderad giva är 1,5 kg om TS är 57%...? JAg är totalt novis när det gäller räkning av foder. :o
Sen till nästa fråga Jag fick för mig att jag skulle ge honom lucern ett 1/2kg om dagen då han fallit ut så mycket efter ha stått i 4 veckor. ( han är igång nu)
Men han fick väldigt mycket gallor i bakbenen då, kan detta bero på för mycket proteinöverskott då?
Sen vill jag passa på och fråga dig. Om man skall ge salt till häst förutom saltsten kan man ge honom vanligt kökssalt då? TAcksam för ditt svar :bow: :bow:
 
Det får du fram så här:
0,84(ts värde på hö) delat på 0,57(ditt hösilages ts värde)
Det blir 1,5.
Alltså motsvarar 1 kg hö 1,5 kg hösilage med en ts på 57%.
Och eftersom rekomenderad giva hö till hästar är 1,5 kg hö/100 kg kropssvikt så behöver din häst ca 9 kg hö. Då tar du 9 gånger 1,5 = 13,5

Anledningen till att pållen tappat muskler e ju att han har stått.(De musklerna kommer han att bygga upp nu igen.) Inte för att det saknas protein i fodret. Det har du jättemycket av redan så lucern behöver du absolut inte ge.
När det gäller saltet har jag ingen aning om man kan ge vanligt bordsal.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
665
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp