Nu är jag lagom förvirrad

Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Om vi på människa tänker spända axlar/nacke/skuldra, något mycket vanligt. Musklerna är korta och spända. Vad vill man göra? Hur kommer man dit?

Ett sätt är att öka blodcirkulationen genom träning och därigenom få avspänning. För att göra musklerna längre stretchar man efter träningen...

Om man istället gör så att man hjälper kroppen att HÅLLA armen uppe. Man går med i spännings-riktningen (alltså förkortar den spända muskeln). När kroppen märker att någon annan håller armen åt den får man reaktionen "åh, vad härligt, äntligen semester, eftersom de har satt in en vikarie åt de 5 tjänster jag utfört". Kroppen släpper då på spänningen och muskeln kan börja länga sig.

Om man tar till stretching och lägger ÄN MER börda på den stackars överarbetade muskeln (istället för 5 tjänster får den helt plötsligt utföra 10) drar den ihop sig mer. Den blir i slutändan inte alls varken mer avslappnad eller längre.
Och framförallt, vi har inte förändrat muskelns BETEENDE att dra ihop sig.

Du har rätt i att för att agonist (muskel som vill böja leden i en riktning) ska kunna dra ihop sig måste antagonisten (muskel som vill böja leden i den andra riktningen) slappna av. MEN, spända muskler kan inte existera på båda sidor en led eftersom leden då blir helt orörlig (nu kommer nån och säger att det kan de visst det ;) men då är som sagt leden helt orörlig).
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Jag förstår precis vad du menar, men jag menar att stretchingen (som utförs rätt o milt INGET dragande) kan ge precis det du menar.

När du kortar en muskel genom att hålla den för att ge den avslappning du pratar om, så sträcker du ju den motsatta sidan, eller tänker jag helt galet nu?

Spänningar masserar åtminstone jag bort, inte stretchar bort.
En muskel ska vara varm och mjuk för att stretchas, och då i syfte att förhindra att den blir för kort och spänd.
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Jo alldeles säkert är det "onödigt" krångligt! Synd bara att det finns hästar som inte alls passar in i mallen :)

Själv köper jag numer bara oinridna och helst knappt hanterade hästar :D ;) för att undvika att hamna i en krånglig sits.
(lite skoj, lite allvar!)

Är man osäker på metoden så kan det hjälpa om man är säker på sin egen känsla och kompetens.


Jag har inget emot nåt av det du skriver. :idea:

MEN jag tänkte på just den "korrigeringsmetod" som Carola skrev om.

Jag blir så fascinerad av AR-forumet. Och hittar mycket läsvärt här.

Fast mycket obegripligt :crazy:

Här kan finnas trådar med 20 sidor MOT all form av korrigerande hjälptyglar. (vilket jag inte heller gillar) Å andra sidan lika många trådar FÖR skarpt bett (gärna i handen på vilken nybörjare som helst, åtminstone enligt vissa)

Vågar inte ens tänka på vad som skulle uppstå om jag föreslog ROLLKUR som "korrigering" :eek: Men vad är då detta som Carola vill prova??? :confused: :confused:

Egentligen var det bara så att jag inte fattar här.:crazy:
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Hon vill prova uppresande tygeltag + ryggning, följt av eftergift. Kan gå bra, kan gå åt helsike.

Rakriktning och halvhalter är en mindre riskfylld metod att få hästen bärig och uppmuntra den att sträcka sig framåt-neråt.

Båda metoderna är svåra och kräver en ryttare som kan sitta en häst rak, och som har fingertoppskänsla och timing. Folk glömmer ofta att det ofta är det mest grundläggande arbetet som är svårast att sätta, särskilt på en felriden häst.
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Hon vill prova uppresande tygeltag + ryggning, följt av eftergift. Kan gå bra, kan gå åt helsike.

Rakriktning och halvhalter är en mindre riskfylld metod att få hästen bärig och uppmuntra den att sträcka sig framåt-neråt.

Båda metoderna är svåra och kräver en ryttare som kan sitta en häst rak, och som har fingertoppskänsla och timing. Folk glömmer ofta att det ofta är det mest grundläggande arbetet som är svårast att sätta, särskilt på en felriden häst.

Jodå jag förstod vad hon vill göra. Förstår bara inte varför inte den väg du själv skriver duger?

Om du menar att jag är "folk" som glömmer osv så är det inte alls så utan kanske tvärtom. :D
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Det där med "folk" var mest en allmän reflektion.

OK. Ville bara veta. Jag har svårt att förstå vad som skiljer den ena "korrigeringsvägen" från den andra. OM det är riskabla. Varför är det ena ok men inte det andra (rollkur, graman mm tex De som rider rollkur har en tanke om böjning av muskler tex Hyperflexion:idea: )
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Personligen är jag rädd för rollkur och hjälptyglar mycket på grund av av med dessa metoder löper en gigantiskt risk att trubba av/förstöra just den "reflex" som gör att hästen söker framåt-neråt. De flesta hjälptyglar försvårar/omöjliggör dessutom för ryttaren att ge en snabb, stor eftergift.

Den metod CL tar upp, och den jag förespråkar, spelar däremot på att renodla och förädla den här reaktionen, och där en en vältimad eftergift i tillräcklig omfattning A och O.
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Personligen är jag rädd för rollkur och hjälptyglar mycket på grund av av med dessa metoder löper en gigantiskt risk att trubba av/förstöra just den "reflex" som gör att hästen söker framåt-neråt. De flesta hjälptyglar försvårar/omöjliggör dessutom för ryttaren att ge en snabb, stor eftergift.

Den metod CL tar upp, och den jag förespråkar, spelar däremot på att renodla och förädla den här reaktionen, och där en en vältimad eftergift i tillräcklig omfattning A och O.

Jag håller med dej ang rollkur o graman mm. Men jag tror inte desto mindre att det finns försvarare som skulle säga att man använder det i precis samma vällovliga syfte som CL nu presenterar. Så man kan se olika och frågan är kanske bara hur man motiverar att man använder metoder som faktistk kan skada hästen. :crazy:
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Jag håller med dej ang rollkur o graman mm. Men jag tror inte desto mindre att det finns försvarare som skulle säga att man använder det i precis samma vällovliga syfte som CL nu presenterar. Så man kan se olika och frågan är kanske bara hur man motiverar att man använder metoder som faktistk kan skada hästen. :crazy:

Du är så klok i det du skriver, det är så sant.

Jag kan bara tala för mig själv och jag är beredd att ge det en chans, men jag är lika beredd att genast lägga ner det ifall jag märker att det inte blev vad jag efterfrågade.

Om igen kan jag bara tala för mig själv när jag säger, jag är supersensitiv och vet om han reagerar negativt, jag skulle aldrig skada honom, tvärtom gör jag väl oftast för lite.

Jag har varit väldigt kritisk till PK:s utövare i flera år innan, men ändå nyfiken då jag ser att hans elevers hästar rör sig som :d :d :d

Och då med väldigt lite efford, väldigt mkt resultat.

Jag har sen jobbat med ett tiotal olika hästar som helt är utbildade enligt hans system och inte funnit något märkbart konstigare än på någon annan häst.

Jag har liiite kött på benen men jag vill gärna ha mer.

Jag har bokat ridlektioner nu med en av hans högst utbildade ridlärare så får vi se om hon kan coacha oss till att trycka på rätt knappar. Tills dess ska jag vara så försiktig jag förmår utan att behandla honom som luft. :D
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Hon vill prova uppresande tygeltag + ryggning, följt av eftergift. Kan gå bra, kan gå åt helsike.

Rakriktning och halvhalter är en mindre riskfylld metod att få hästen bärig och uppmuntra den att sträcka sig framåt-neråt.

Båda metoderna är svåra och kräver en ryttare som kan sitta en häst rak, och som har fingertoppskänsla och timing. Folk glömmer ofta att det ofta är det mest grundläggande arbetet som är svårast att sätta, särskilt på en felriden häst.

Fingertoppskänslan finns, timingen är på plats, sitta rakt kan jag inte, men förmedla symmmetriska rörelser klarar jag ibland.

:-)
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Du är så klok i det du skriver, det är så sant.

Jag kan bara tala för mig själv och jag är beredd att ge det en chans, men jag är lika beredd att genast lägga ner det ifall jag märker att det inte blev vad jag efterfrågade.

Om igen kan jag bara tala för mig själv när jag säger, jag är supersensitiv och vet om han reagerar negativt, jag skulle aldrig skada honom, tvärtom gör jag väl oftast för lite.

Jag har varit väldigt kritisk till PK:s utövare i flera år innan, men ändå nyfiken då jag ser att hans elevers hästar rör sig som :d :d :d

Och då med väldigt lite efford, väldigt mkt resultat.

Jag har sen jobbat med ett tiotal olika hästar som helt är utbildade enligt hans system och inte funnit något märkbart konstigare än på någon annan häst.

Jag har liiite kött på benen men jag vill gärna ha mer.

Jag har bokat ridlektioner nu med en av hans högst utbildade ridlärare så får vi se om hon kan coacha oss till att trycka på rätt knappar. Tills dess ska jag vara så försiktig jag förmår utan att behandla honom som luft. :D

Det låter betryggande i alla fall :D :idea:

Bra att du förstod mina farhågor:bow:
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Åh, vilken intressant tråd!!

Det låter som något för min hästs rygg, eller vad tror du som vet lite mer om denna metod??

I Så fall måste jag ta reda på mer!! :bump: :bump:
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Kastar mig in här, trots att jag är på en helt annan nivå själv...:smirk:
"Reinback riktigt utfört tar tag i bakbenen, kortar och lyfter upp ryggmusklerna (Magmusklerna aktiveras)samt låter hals och nacke slappna av så att hästen kan finna sitt avslappnade arbetsläge"

Då jag läste detta tänkte jag på en övning jag såg i Katrin Wallbergs häfte om AR.
Det var detta med att med spöets hjälp få bäckenet att vinkla om (tror det var i samband med halva steg). Alltså en touchering ovanför svansroten.
Förmodligen känner du redan till den övningen, men jag tänkte att det kanske kunde vara ett sätt att jobba från marken för att få hästen att inte bli en korv, och att korta överlinjen.
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Kastar mig in här, trots att jag är på en helt annan nivå själv...:smirk:
"Reinback riktigt utfört tar tag i bakbenen, kortar och lyfter upp ryggmusklerna (Magmusklerna aktiveras)samt låter hals och nacke slappna av så att hästen kan finna sitt avslappnade arbetsläge"

Då jag läste detta tänkte jag på en övning jag såg i Katrin Wallbergs häfte om AR.
Det var detta med att med spöets hjälp få bäckenet att vinkla om (tror det var i samband med halva steg). Alltså en touchering ovanför svansroten.
Förmodligen känner du redan till den övningen, men jag tänkte att det kanske kunde vara ett sätt att jobba från marken för att få hästen att inte bli en korv, och att korta överlinjen.

Jättebra tanke! :bow:

Men hästen har tyvärr fått avsmak för det så viktiga hjälpmedlet spöet så bara jag visar det vill han bli en blöt fläck. Jag måste först återinföra spöet på listan över "kompisar" igen.

Annars är tanken god och visst, det ska ju ske en dag men jag avvaktar.
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Känner verkligen med dig! Det måste vara svinjobbigt att se sin häst så förvandlad...
Hoppas det går. Brukar säga till mina elever att det aldrig är försent att ge upp. och ibland är det så. Vägen kan kännas för lång, om man tittar ändå till målet. Då kan det vara bättre att tänka; jag ska i alla fall prova detta - sen kan jag ge upp. Och oftast leder det till att man kommit så långt mot sitt mål att det plötsligt är "värt det"
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Fast hm...hur menar du att man skulle göra istället för stretching då?

När jag stretchar mig själv så tvingar jag aldrig fram något, jag går aldrig till det läget där man känner obehag...det jag vill ha ut av stretching/yoga är avslappning i musklerna.

Jag tror(min egen personliga åsikt) att alla är viga men beroende på hur spänd musklerna är så känner man sig ovig...detta baserar jag på alla de gånger som jag suttit och försökt stretcha men varit jättestel och tröttnat på det, bestämt mig för att verkligen slappna av ordentligt i just den muskeln...och viola så är man genast mycket vigare. Knepigt...

Som jag har förstått så är det ju inte utrett om stretching överhuvudtaget ger nån effekt på musklerna, men det är skönt iaf;)

C_L: Är inte Reinback samma sak som Dadde pratar om när han ska korrigera en häst som har ridits med 3:e högst och mulen vid bringan?
Är inte säker men ska kika upp det vid en inte lika sen timma :)

edit: Missade helt att det fanns en sida till så nu har jag tagit del av den fortsatta diskutionen om stretching :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

*kl*

Jävlar vad intressant denna tråden blev.

Nu har jag C_L på hemmaplan så det jag vill prata med henne om gör jag här hemma.

Dock vet hon att jag inte är jätte positiv till denna sorterns träning. Lik förbannat var jag den första som studsade över en svensk tränarutbildning för honom. Man lär sig alltid något av allt man provar och så länge man inte får magsår av det anser jag att det är värt att prova. Funkade det inte sen som man ville kan man alltid göra om det. En häst som är felriden har man ändå alltid korrigeringsridning med...värre att prova "sånt här" med en korrekt häst om man nu är sugen på att prova.

Den gamla tanten jag har hemma hade jag kunnat tänka mig testa med, men tänker inte göra det för nu börjar det äntligen gå framåt igen. Men unghästen hade jag aldrig kommit på tanken.

Som sagt grymt spännande tråd...ska läsa den några vändor till.
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Jo,det finns en forskningsrapport, som jag tror kom för ett år sedan, där man inte kunde påvisa några positiva effekter av stretching. Förutom att man blir välmående av det, men inga effekter på musklerna. Däremot finns risken att man översträcker musklerna vid stretching, särskilt om man stretchar medan man är riktigt varm (då är musklerna så "mjuka" att man kan dra ut dem för långt), så om man vill stretcha för sitt välbefinnadne ska man vänta åtminstone 20 min efter ett pass.
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Håller med där, skulle heller aldrig testa på min unghäst.

Jag har precis börjat få en fin sökning på henne(är en himmelskådare av naturen) så nu vill jag gärna behålla det:D

Jag tror att, sålänge man är lyhörd på vad hästen "säger" och hur h*n mår så kan man prova på en hel del om man själv tror på det förstås.
Skulle t ex aldrig prova rollkur för jag tror inte alls på den idén men det är ju så olika.
Som sagt, sålänge man har hästens bästa i första hand så.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 911
Senast: Hermelin
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 668
Senast: Badger
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 094
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp