Nu är jag lagom förvirrad

Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Utan att ha några vidare kunskaper om detta så undrar jag...men är inte det ungefär som när man får en sträckning?

Säg t ex att du ska springa en kort sprintsträcka men har varit slarvig i din uppvärmning och får en sträckning i hamstrings.

Det som händer då är väl att muskelfibrerna slits sönder, är det samma sak i det du skriver om?
All träning bygger ju på att man sliter sönder muskelfibrer...det är därför det är av så stor vikt att man låter just de muskelgrupper få vila innan man tränar dem igen.
Jag har uppfattat så iaf att man bryter sönder=träning, läker och samtidigt stärker musklerna=vila för att återigen bryta sönder=träning osv. Så för varje gång du bryter sönder musklerna så läker den så att den ska kunna hålla för den påfrestning som nyligen bröt sönder musklerna.

Oj, jag inser att jag är jävligt dålig på att uttrycka mig i skrift...men jaja..:p :D
 
Sv: Nu är jag lagom förvirrad

Jodå, du har helt rätt i allt detta. Utom att om du kör ett sprintpass och får en muskelbristning, så är det ju inte samma sak som en sträckning. Om tex ett ligament får en sträckning så är det ju inte säkert att det gått av (bristning) det kan ju ha blivt alltför uttänjt.
Men, då det gäller stretching, så ska du ju inte bryta sönder muskler, utan tanken är att du ska länga dem, men som sagt, om det har någon funktion egentligen vet jag inte.
Jag använder stretching enbart då någon muskel har blivit för kort av ngn anledning, om den sas krampar, och då aldrig direkt efter ett ansträngande pass. Och detta hjälper mig ganska ofta, så jag vet inte vad man ska tro om den där forskningsrapporten...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 852
Senast: Hermelin
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 659
Senast: Badger
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 074
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till. Jag är så otroligt förvirrad och kan inte se något klart just nu. För att göra en...
Svar
4
· Visningar
782
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp