Nu är jag så arg och ledsen!

Sanette

Trådstartare
I dag va jag på hingstbetet och hälsade på min och min kompis 1 års hingst. Gud, va jag blev ledsen och arg när jag fick se dem. Det va det magraste och klenaste jag sett på länge.:cry: :cry: Det värsta av allt va att av 23 hingstar så kunde man räkna revbenen på 20 av dem. Mannen som har betet har varken ringt mig eller min kompis och meddelat att de va magra. När jag ringde upp honom så skyllde han på att det har varit kallt och dåligt väder. Och det va därför som de va så magra. Men i den hage de gick just nu va det inte särskillt mycket gräs. Jag ska givetvis åka och hämta hem min och min kompis hingst det första jag gör i morgon. Men hur hade ni gått till väga med mannen som har betet? Ska man skicka ut djurskyddsmyndigheten eller är det till att gå för långt? Tilläggas ska att våra hästar va i mycket bra hull när det släpptes på betet och har gått där i 23 dagar. Nu när de kommer hem så ska de få gå i en gräshage här hemma med mycket gräs som är nysått förra året och som vi har strött gödning på i år. Hur mycket tror ni att jag behöver fodra extra med kraftfoder?
Mycket tacksam för svar!
 
Sv: Nu är jag så arg och ledsen!

Angående fodringen tycker jag du ska börja med att släppa dom i gräshagen du snackade om. Att börja ösa på med kraftfoder kommer säkert bara innebära att dom blir dåliga i magen. Börja med att låta dom gå i gräshagen och börja lite försiktigt med kraftfoder. Kom ihåg att eftersom dom inte haft speciellt mycket att äta så är det olämpligt att plötsligt öka deras fodermängd från magert bete till kraftigt bete plus kraftfoder. Börja lite försiktigt och öka gradvis. Det kan ju mycket väl vara så att betet räcker gott och väl, beror på hur tunna hästarna är.
 
Sv: Nu är jag så arg och ledsen!

Det är Miljö och Hälsoskyddsnämnden som far ut och kollar och som man ringer till. MEN, jag tycker faktiskt du ska slänga in en anmälan. ÄVEN om nu inte detta klassas som vanvård i deras ögon, så kan det faktiskt bli en liten hint till han som har betet att skärpa till sig. Troligtvis blir anmärkningen: något underhull eller underhull, sedan: fixa detta.

Tänk på att det är dock 22 hingstar kvar när du hämtar hem din/er. Vore jag hingstägare och hade min pålle där och INTE hade möjlighet att hällsa på som du gjort, utan förlitat mig HELT på beteshållaren, skulle jag blir superglad om 1 reagerade. Känner du till de andra som har hingstarna på bete där ? Om du gör det, så ring och upplys dom.
 
Sv: Nu är jag så arg och ledsen!

Mynta2 skrev:
Det är Miljö och Hälsoskyddsnämnden som far ut och kollar och som man ringer till. MEN, jag tycker faktiskt du ska slänga in en anmälan. ÄVEN om nu inte detta klassas som vanvård i deras ögon, så kan det faktiskt bli en liten hint till han som har betet att skärpa till sig. Troligtvis blir anmärkningen: något underhull eller underhull, sedan: fixa detta.

Tänk på att det är dock 22 hingstar kvar när du hämtar hem din/er. Vore jag hingstägare och hade min pålle där och INTE hade möjlighet att hällsa på som du gjort, utan förlitat mig HELT på beteshållaren, skulle jag blir superglad om 1 reagerade. Känner du till de andra som har hingstarna på bete där ? Om du gör det, så ring och upplys dom.

Jag har precis pratat med en tjej som har sin häst på bete där och hon i sin tur kände någon till där och skulle prata med dem.
 
Sv: Nu är jag så arg och ledsen!

Eloge till dig som reagerar omedelbart och tar hem din häst ombedelbums! :bow:
Jag hoppas ALLA hälsar på sina hästar på betet och inte förlitar sig på betes hållaren/uthyraren.....
 
Sv: Nu är jag så arg och ledsen!

Tyvärr verkar det ganska vanligt att för många hästar släpps på ett bete som inte räcker.
Folk inser nog inte hur mycket en häst äter (och inte äter, kan vara mycket som ser grönt ut men inte äts av hästar)
En liten knäpp på näsan till beteshållaren är på sin plats!:mad: :mad: :devil:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 047
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 729
Senast: WildHorse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 933
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 540
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp