Nu är jag trött på den här skräpkroppen - men hur sjutton får man hjälp?

Om man är lite påstridig kan man ibland få en remiss dit man vill bara för att man skall sluta tjata ;)

Jag är nog väldigt dålig på att vara påstridig. Jag brukar ge upp rätt snart när jag inser jag inte får någon hjälp. Och bita ihop tills det inte går mer, göra ett nytt försök. Och ge upp.

Med höften där första svängen gav de faktiskt inte upp så lätt. De kämpade i fyra månader med att hitta felet/lösa problemet. Men när de inte hittade något, då gav de upp (förståeligt). Och jag med. Sen löste det sig ju (temporärt) med shockwave så jag gnällde inte mer om det. Men det sista jag hörde där var "Jag hör av mig när provsvaren kommit". Det gjorde aldrig läkaren, och jag förutsatte att proverna var ua (det var jävligt långsökta prover) och läkaren helt enkelt inte hade mer förslag..
 
Haft problem med ländryggen i 3 år, blivit runtskickad av vården, träffat sjukgymnaster, naprapat, massörer, läkare, nån pensionerad alternativmedicin-snubbe etc. ALLA hade olika "svar" på vad som var fel på mig. Fått höra saker som "Det är inget fel på dig, det är bara smärta.", och de har hintat om eller sagt rakt ut att jag borde söka mig till en psykolog.
Jag bytte vc, funkade inte den heller bytte jag igen. Tills jag till slut hamnade hos en privat läkare som tog mig på allvar, direkt skickade mig på magnetröntgen och vips, kommer opereras i Juni.

Även om det nästan är omöjligt att byta vc så är det ändå mitt råd. Hitta en läkare som tar dig på allvar. Du kan ju alltid byta tillbaka igen sen.

Vad var det för fel? *nyfiken*

Byta VC.. om man bara visste nån tog mig på allvar skulle jag byta imorgon. Men att blunda och peka och på måfå ta en ny VC - jag vet inte, jag måste väl prova men det känns som jag skulle behöva ta mig ur det här landstinget för nåt skulle ändras. Men det är förhoppningsvis jag som är negativ bara..
 
Vad var det för fel? *nyfiken*

Byta VC.. om man bara visste nån tog mig på allvar skulle jag byta imorgon. Men att blunda och peka och på måfå ta en ny VC - jag vet inte, jag måste väl prova men det känns som jag skulle behöva ta mig ur det här landstinget för nåt skulle ändras. Men det är förhoppningsvis jag som är negativ bara..

Nåt som kallas för segmentell rörelsesmärta, jag har en utsliten disk och en disk som ömmar "utan anledning" (det finns inga röntgenförändringar på den, den är öm ändå) så de kommer steloperera båda. Krävde att skickas till Strängnäs och det är jag glad för, annars hade den ömmande disken antagligen inte upptäckts utan bara den utslitna hade eventuellt opererats. (strängnäs gör en utredning som tydligen är ovanlig att utföra nu då den utsätter patienten för mycket smärta.)

Men du, du behöver bara gå till varje VC en gång. Förklara vad du har för besvär, och vilket bemötande du fått. Och säg rakt ut "Jag vill få remiss till magnetröntgen/röntgen.", fixar de inte det, trots dina journaler, så byt VC. Det var min taktik. 3 st innan jag hittade rätt.
 
Vad trött jag blir när man hör hur läkare vägrar hjälpa sina patienter! Jag delar med mig av min historia med, hoppas det är okej.

Jag åkte av en häst 2011, just då kände jag ingenting men blev rejält sned. Efter ett par månader kunde jag inte få hästarna i rätt galopp då mitt bäcken var snett och reflexerna i armar & ben hade slutat fungera. Började då gå hos en kiropraktor och det blev betydligt bättre- men hjälpte bara kortsiktigt. Både jag & kiropraktorn upplevde att det funkade till en viss nivå, men inte längre- den sista biten rådde inte kiropraktik på. Jag fick också gå 2 gånger i veckan vilket som sagt inte skall behövas, och det uppstod nya låsningar hela tiden som inte heller skall ske så snabbt, så mycket.
Ca ett halvår efter olyckan fick jag sluta rida helt, det gick inte längre, nacken gjorde oooooooont och ryggen gjorde så ont att jag kräktes av smärtan.
Trots detta fick jag ingen hjälp. Flertal olika läkare, bytte vårdcentral men ingen var intresserad. Själv gissar jag på whiplash även om läkarna säger att det skall märkas direkt efter olyckan, inte månader senare, och att det dessutom skall gå över på max en månad. 2012 fick jag äntligen röntga ryggen vilken enligt läkarna var UA men enligt en då ny kiropraktor visade på whiplash och två kotor i mitten av ryggen där de kringliggande ligamenten (?) inte såg helt fräscha ut. Detta skrattade läkaren bort..
Började få akupunktur vilket faktiskt har hjälpt väldigt mycket! Så det rekommenderar jag dig att testa om du inte redan gjort det. Men samtidigt är den där sista biten kvar.. Akupunktur tar mer än bara kiropraktik, men inte allt.

Det är ungefär där jag står idag. Lyckades tjata till mig en magnetröntgen på ländryggen men inte fått svar på den än, och hade tyckt det vart bättre om dom tog på hela eller iallafall nacke/bröstrygg.. Läkaren trodde inte ens på att jag hade ont, men gick med på en magnetröntgen som sista åtgärd även om svaret redan nu enligt hen är att den kommer vara ren och att jag är helt frisk. Hade jag varit helt frisk hade jag ju inte haft ont?
Tabletter har jag inte fått några. Som svar när jag bett om det har jag fått höra "jag struntar i om du har ont eller inte" samt "alvedon är inte bra för magen!" och "det finns inga smärtstillande som är starkare än ipren" ...
Jag har lyckats komma över ett par tradolan- LYCKA!!! Det tar inte allt men det gör iallafall att jag kan göra annat än att ligga i sängen hela dagen. Kunna gå ut med hunden eller handla, eller ens sitta på en stol eller stå upp utan att det gör så ont att jag gråter gör mycket för livskvaliteten.
Är så jävla trött på att inte bli tagen på allvar, inte få hjälp, inte få smärtlindring. Som om det är så roligt att ha ont att jag fejkar smärta. Är livrädd för när tradolanen är slut, vilket sker snart.
 
@Hjefr Fick nålar sist, ingen skillnad =/ Det som funkat bäst för mig (men inte tillräckligt) är shockwave. Men kan ju inte gärna flytta in hos kiropraktorn för att kunna fungera.

Det är ingen överraskning att min häst också är sned va, och byter jag snedhetshåll så byter han... :S

Men fan.. den här tråden är sjukt deprimerande. Vad är det för "fel" på sjukvården egentligen om så många har ont men inte får hjälp? =/ Jag verkar tillhöra de hyfsat lyckligt lottade i alla fall då jag har smärtis..
 
When you find out, let me know...

/Migo
28 år och med kroniska problem både här och där...
 
Jag är nog väldigt dålig på att vara påstridig. Jag brukar ge upp rätt snart när jag inser jag inte får någon hjälp.

Var lika envisas när det gäller dig själv som du är när det är något fel på hästarna så blir det nog bra! Tror att många av oss är väldigt bra på att ta hand om våra djur, men mycket sämre på att kämpa för oss själva...
 
Var lika envisas när det gäller dig själv som du är när det är något fel på hästarna så blir det nog bra! Tror att många av oss är väldigt bra på att ta hand om våra djur, men mycket sämre på att kämpa för oss själva...

Fast hästarna har man ju aldrig behövt "jaga" hjälp för. Så kan inte se att det blir riktigt jämförbart. Även om jag skämtat om att "ska jag behöva be en veterinär om hjälp med min rygg?" ;)
 
Alex, gå till vc och be få en remiss till närmsta smärtrehab, förklara problemen för dom så brukar du få en utredning av smärtehab och dom är ju av förklarliga skäl experter på sånt, kan dom inte hitta något kommer du iallafall få smärtlindring och hjälp att hantera din kropp+ att din läkare sen kommer att hjälpa till mer, dom går inte emot smärtläkarens order.
 
Skriv ett brev till kliniken och be om att de kontaktar VC för att du ska ha remiss.

Kanske ett huggskott, men kan gå.

Ptr
 
Alex, gå till vc och be få en remiss till närmsta smärtrehab, förklara problemen för dom så brukar du få en utredning av smärtehab och dom är ju av förklarliga skäl experter på sånt, kan dom inte hitta något kommer du iallafall få smärtlindring och hjälp att hantera din kropp+ att din läkare sen kommer att hjälpa till mer, dom går inte emot smärtläkarens order.

Jag har ju bett om remiss förr, det finns smärtklinik på sjukhuset, men VC har ju inte ansett det behövts. Men får försöka igen..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 896
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 106
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 108
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 088
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp