Nu är vagnen fixad

rock_89

Trådstartare
idag hämtade jag den :) dock måste den målas och fixas till lite..

vad tror ni, passar den här vagnen till detta sele?
här har ni bilder

Selen
shoppen_fil.php



Vagnen
Blandadebilderjooll073.jpg

Blandadebilderjooll074.jpg

Blandadebilderjooll075.jpg

Blandadebilderjooll076.jpg
 
Sv: Nu är vagnen fixad

Till den selen behöver du ha en svängel...Är det en liten ponny du har? Vagnen ser ut att vara i shettisstorlek.
 
Sv: Nu är vagnen fixad

Vad ska du med draglinorna till om du inte tänker använda en svängel? :confused:
 
Sv: Nu är vagnen fixad

Jag fattar inte vad ni menar.. :confused: Jag har bara ridit hästar, aldrig kört..

så snälla, svägel vad är det ? :mad:
 
Sv: Nu är vagnen fixad

Det är fel. Svängeln är det du ser mellan skaklarna, längst ner på bilden. Där fäster du draglinorna. Selen passar endast om du har en svängel.
 
Sv: Nu är vagnen fixad

vad ska jag ha för sele om jag inte har en svägel då?.. kan man typ svetsa fast en svägel? vart finns det sväglar att köpa isf? snälla hjälp.. någon ide? ska ja pröva lämna tebax vagnen? :(
 
Sv: Nu är vagnen fixad

Visst kan du svetsa fast en svängel! Du kan köpa en svängel hos Drive Out.
 
Sv: Nu är vagnen fixad

Om du aldrig har kört bör du ha hjälp av någon kunnig. Sök lite på forumet efter SVÄNGEL så hittar du massa trådar om vad det är...
 
Sv: Nu är vagnen fixad

Om du aldrig har kört förut så hoppas jag verkligen att du tar hjälp av någon körkunnig som kan vara med dig och visa hur man gör i början så att du inte ger dig ut själv eller tillsammans med någon annan som inte är van! Förvissa dig också om att ponnyn är van vid att bli körd innan ni börjar. Annars är det alltid bäst att tömköra först, (och ta hjälp om man är osäker). Bara ett råd i all välmening:crazy:

Till den bröstselen du har köpt följer det med draglinor. Det är jättebra för det är dessa som hästen skall dra i. Skacklarna är till för att hjälpa till att svänga vagnen och bromsa i första hand.

Själva modellen på selen är alltså bra. Men för att kunna använda draglinorna så behöver man ha en svängel, vilken oftast består av ett järnrör, i ditt fall uppskattningsvis ca 60-65 cm långt, med en fästpunkt på mitten så att det kan pendla i takt med hästens rörelser när den drar. Svängeln sitter fast mellan skacklarna, eller i framkant på vagnens sittkorg. Draglinorna fästs i ändarna på svängeln. Det finns massor av tidigare trådar om detta, så kolla runt lite så hittar du säkert!;)

Att dra i draglinor istället för skacklarna direkt underlättar mycket för komforten för hästen, men även för dig, då det ger en jämnare och mjukare gång.
 
Sv: Nu är vagnen fixad

Uja, en körkunnig ska köra in shettisen men jag måste först fixa det som behövs..
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är vagnen fixad

Lite info sidor:
Cliffords
Driveout
Här hittar du en tråd som innehåller länkar till fler trådar! :)

En fäste för svängeln ska du (helst) svetsa fast i mitten mellan skaklarna tex där jag ritat ett rött kryss.
Du kan ev ta en ögglebult som sätter dit efter ha borrat genom järnet om det är tillräckligt starkt och hållbart för det!
JMNQEPHNOONOC0.jpg

Om bakseleremmarna inte räcker fram till skakelögglan måste du svetsa eller borra fast baksele fästen ungefär där jag gjort blåa kryss.
Men du kan ju invänta selen och sen fixa fästen om inte bakselen röcker fram. Ev kan du skarva bakselen med en läder rem så den räcker fram.

/Lisa
 
Sv: Nu är vagnen fixad

Det står ju mycket om svänglar på Cliffords också, det var där jag fick nys om det :D
 
Sv: Nu är vagnen fixad

Ja lite fix och snart är du ute på härliga körturer! ;) :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Köpte en begagnad barnvagn, och var jättenöjd med köpet. Men sen nu idag så skulle jag lägga i ett lakan, för att boa lite. Jag har haft...
Svar
5
· Visningar
1 023
Senast: Fibusen
·
Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
558
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: tott
·
Körning Körnoob här :D Det går framåt med körträning för vår shettis och jag börjar lite smått fundera på egen vagn. Men jag undrar, får man...
Svar
7
· Visningar
1 380
Senast: misan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp