Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Alexandra_W

Trådstartare
Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula blisterskador BF av gammalt datum. Vetbes UA förutom tänderna (tandstatus under all kritik, åtgärdades direkt där och då). Har mycket fina, luftiga gångarter och brukar få väldigt mkt beröm för ffa sin trav och sina fina bakben, så även då.

Fick inget nedslag på vetbes för det, men spänd och öm i ryggen (Sadel med för smal bom). Gav sig med ett par veckors sadelfrihet, och nya sadlar. Inte haft minsta reaktion i ryggen efter det, och musklat fint.

Underhållsriden/motionsriden vid köp. Säljaren uttryckte det 'han är mycket riden men lite skolad'. Så vintern handlade om lite omskolning (mest handlat om att våga lite på bettet och att det inte gör ont längre, tandstatusen var vidrig vid köp). Gått från klarhet till klarhet och en riktigt rar herre. Tränat dressyr eller hoppning (inhoppning och sen hoppat på moderat nivå´, unghästhoppning typ) varannan vecka. Träffat equiatíkern var sjätte vecka. Sned och låst lite här och där vid köp, rättad och sen dess bra. Har musklat sig väldigt bra och jämnt och det har hänt massor.

I slutet av maj rutinkollade jag honom på klinik, mest för jag inte känner hästen och kunnat konstatera att han INTE är en 'pipig' häst, och ryttarbyten osv kan ju utlösa reaktioner. En hälsokoll helt enkelt.

Ohalt initialt och vid long. Enda man kunde anmärka på om man ville vara petig var att han var stelare i höger varv på lina. Böjprov reagerade han 1 resp 1½ grad vid böjning lågt båda bak. Enligt vet troligtvis pga att han har lite långa kotor bak, och dessutom är lite överambitiös och stoppar in sina bakben väl långt och bär mer än han riktigt orkar, och när musklerna inte riktigt orkar får kotorna ta smällen. Vet tyckte sko med förlängd traktarm bak, och rid på som vanligt. Fick skor med förlängd traktarm några dagar senare.

Var på FT-kurs (3 dagar) i mitten på juni, tvärfräsch och fin. Kollades av equiatriker direkt efter kursen, som bara hade idel beröm. Fick sen några dagars skrittvila, och reds sen ett par mjukgörande pass och var jättefin, mjuk, elastisk och fräsch.

Sen nästföljande pass var han springig, vräkte sig på hand och sprang istället för att jobba, och kändes som om handbromsen låg i. Dagen efter halt i trav uppsuttet, värmde ur rätt fort dock men inte helt borta. Sämre ur box än från hage, dvs rörelse tycktes vara av godo. Hältan VF, kort och ville inte riktigt 'trampa ner' på VF, syntes i kotan. Ingen värme, sår, svullnad etc.

Konsulterade vet som trodde på sträckning och rek skrittvila en vecka. I slutet av veckan började han trava in och ut ur hagen igen, och var då synbart helt ren.

Efter en vecka uppsutten skritt och lite trav, ren både på mjukt och hårt underlag. KANSKE ev en aningens tveksamhet i isättningen av VF på asfalt, eller bara matte som nojade :angel:

Helt ren nästa pass, uppsuttet skritt och trav och en kort galopp han bjöd på själv. Samma sak nästföljande pass och nästa. Sen hoppträning på unghästnivå, 60 - 80 cm, enstaka på 90 cm. Fräsch, pigg och glad (brallade så tränaren vid ett tillfälle glatt uttryckte 'där var det nära en whiskey' när matte var på trekvart..)

Vilade dagen efter träningen, sen reds lösgörande pass efterföljande dagar, Pigg, ren och elastisk.

Och sen var det dags igen. Bromsig, håller emot, springer istället för jobb (normalt jobbar han bara man andas om det), hänger sig på handen, flack och markbunden. Slog över i galopp en gång och den var ren, men traven kort, bromsig och flack.

Vilade två dagar i hage och ny konsultation med vet som satte honom på butta. Från mitten av kuren började han trava i hagen, pigg, fräsch och luftig. Vilar i hage och promenerar i snöre under kuren.

Hästen har en längre tid (sen innan hälsokollen i maj) ställt fram diagonala frambenet när han vilar bak, vilar HB - VF och VB - HF, dock växelvis och jämnt. Equiatrikern trodde på 'gammal vana/ovana' typ, och kunde inte hitta någon anlednin, och bekymrades inte speciellt. Gjorde detta även under buttakur.

Hovslagaren skor om mitt i kuren, hittar inget som kan förklara. Enda som hittas är en röta i strålen VF, dock inte djup, samt helt oöm. Enligt hovis knappast hältutlösande om det inte 'suttit' nåt där. Hästen är skodd med hela sulor BF.

När buttakuren är avslutad så några dagar efter kort, stum och flack det lilla han travar i hagen. Slutar trava självmant i hagen mer än korta snuttar. Brukar normalt inte röja, men trava in/ut och så.

Får äntligen ut equiatrikern. Hästen är sned fram (rak bak, förvånande nog). Fin muskulärt, aningen spänd där han är sned bara (högersidan). Rättas, får massage och akupunktur. Equiatrikern tycker att kanske kan snedheten gett hältan, det finns inga tecken nu efter en sträckning, men det kan ju funnits en liten en från början på VF. Menar att om det var/är snedheten är hältutlösande så ska hästen blir besvärsfri på 3-4 dagar. Skrittas i snöre denna tid. Detta var en vecka sen.

I fredags satt jag upp, och kändes redan i skritt att handbromsen var i. Traven bekräftar den onda aningen, tydligt och ganska ordentligt (2 grader typ) halt ena fram , känns dock lite som det är kajko bak med, typ diagonalhälta. Avbryter direkt så ingen aning om värmer ur eller ej. Vilar i hage och skrittar för hand tills idag då det var klinikbesök.

Och tja, inte för jag vet vad han lider av, galopperande djungelsjuka kanske?

Böjd UA runt om.
Ren initalt i skritt och trav på löpargången. Lindrigt - måttligt fylld kotleder + kotsenskidor BF, lindrigt fylld BB. (Så har han varit sen betessläpp, och var även vid kollen i maj, de försvann dock vid buttakuren, vilket vet fann väldigt fascinerade förresten). I övrigt inte ett nåt, ingen ömhet för palp någonstans, fick vansinnigt med beröm för sin muskling (och så var det ngt mummel om belgian blue rumpa *s*).

Long på mjukt underlag - ohalt.
Fin, luftig trav med väl vinklade och fina bakben. Mkt mkt beröm för traven. Stelare i höger varv, fortfarande ren, men ställer utåt, svårare med galoppen där med, ren, luftig galopp men korsade ett par gånger i fattningen innan det blev rätt.

Longering på hårt underlag i skritt och trav - ohalt.
Stelare i höger varv, men här såg vet det jag menade med 'bromsig', han blir kort fram (lite kort skrev vet, jag tycker det är mer än lite, men men), låst i bogarna och 'håller emot'.

Så, upp med matte på ryggen för ridprov. I klinikens utrustning tyvärr (jag hade som sagt KASS känsla, så jag tog inte med sadel och träns), vilket innebar tvådelat bett som hästen INTE tycker om. Gjorde det lite svårt att komma till jobb, han slog med huvudet en del. Dock kunde ju jag känna att det iaf inte var det bromsiga han varit till och från innan, och han var absolut inte halt. Detsamma såg vet.

Så där stod jag som ett fån och tyckte 'jaha, vad ÄR det då, och vad gör vi nu?, och vet tyckte 'Ja, jag har ingen aning'.

Spånade lite kring om han kunde vara underlagskänslig och ogilla det tyvärr stenhårda underlag som både gräs och grusväg innebär just nu, det färklarar dock inte varför han mellan varven går som en liten klocka på dylikt underlag, och absolut inte varför han blir regelrätt halt 'hux flux'. Så kändes som kanske en bidragande del, men ganska långsökt.

Vet kunde ju inte varken göra mkt eller ha så mkt ideer, utan tyckte att (efter att jag frågat om det fanns ngt man kunde göra rent generellt) jag kunde prova sko med ringsko BF om jag ville, och se om det gav skillnad. Var dock verkligen ett 'om du vill', står inte ens i journalen/som rek. I övrigt tyckte hon att jag ju kunde prova att rida på mjukt udnerlag (ie ridhuset) och se om det var skillnad där, om han blev sådär bromsig igen. Och om som vanligt i ridhuset gömma sig där tills hösten kommer och mjukare underlag. Och om han blev halt igen, boka tid och rida honom trots hältan fram till klinikbesöket, helt enkelt för att få in honom MED hältan så man har ngt att gå på, eftersom dagens besök inte gav mkt svar.

B/E-prov diskuterades, men då han inte haft de akuta symptomen, inte är hängig eller liknande, och inte har några ledbesvär, så tyckte vet att 'vill du, så tar vi' men att hon inte trodde det skulle vara någon större vits. Och tänkte i samma bana som mig, att om vi så fick en positiv titer, så finns det inte behandlingsindikation så länge han är som han är nu.

Så här sitter jag nu, och har helt slut på ideer faktiskt, förutom att jag ska ringa hovis imorgon och be honom spika på ringskor. Då har jag iaf gjort 'allt' jag kunnat. För hovslagare, equiatriker och veterinär har kikat på honom, och ingen kan komma upp med någon bra ide om vad det är som felas. För NÅT är det ju - det bevisar ju dels symptomen, men framförallt skillnaden när han fick butta, men VAD som kommer och går så? Det är kuggfrågan.

Tänderna kollade i maj och idag - ua. Sadlarna är kollade i juni, passform perfekt, dock aningens hoptryckt stoppning på högersidan, så han puttar mig uppenbarligen lite ditåt utan att jag märker det. Fick en ny dressyrsadel då med, den gamla passade fortfarande finfint, men han var aningens mindre bogfri i den än i hoppsadeln, inte så det syntes, men jag kände det. Så fick en ny dressyrsadel som han var lika bogfri i som hoppsadeln. Så sadleriet gick ju från bra till optimalt.

Så - nu behöver jag allmänt spånande och teorier?

Även jag trodde från början helt på sträckning, och att hoppträningen kom för tidigt efter och blev förmycket (jag förbannade mig själv rätt bra för den), och sen när det inte gav sig men blev bra på butta att det hade blivit ledkänningar av det, och när det blev sämre när buttan sattes ut att vi nu hade fått ledinflammation/er av det. Och var i princip inställd på att komma hem med en häst sprutad lågt BF.

Men icke, och nu har jag ingen aning alls. Förutom galopperande djungelfeber..
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

men usch vad frustrerande!
Kom att tänka på några saker medan jag läste texten. Men det konstaterades hela tiden bara någon rad längre ner att det inte kunde vara det ;) så jag har tyvärr inga fler idéer jag heller.
Måste dock säga att du har en jäkla stenkoll på dina detaljer! :laugh:
Hoppas att någon annan kan komma på någonting!
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Hovböld? Kan ju ibland vara helt omöjliga att hitta och ge symptom som halt ena dagen och ohalt andra dagen.... Hade en sådan på en unghäst förra året. Under minst någon månads tid var symtomen halt-ohalt av och till. Knappt märkbar hälta i början. Blev sedan blockhalt, hade ingen förstärkt puls, Letade böld flera ggr. Beställde tid på klinik. Hästen var fortfarande 4 grader halt kvällen före avfärd, var mindre halt på morgonen men fortfarande tydlig hälta. Åkte till kliniken och hästen var OHALT då hältutredningen började.:confused: Jag kände mig verkligen dum....Fattade inget. Ca 6 veckor efter hittades vid verkningen ett hål efter en böld......Detta är inte den enda mystiska hältan jag varit med om som slutligen visat sig vara en böld.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Och när ska du få ha en helt fräch häst? Tycker synd om dig med alla motgångar. Håller dock alla tummar o tår för att allt ska bli bra i slutändan
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Jo, jag hoppades på en böld, och försökte till och med muta hovslagaren att hitta en ;)

Men fanns inte minsta ställe herrn reagerade på visitertång, inga tecken på böld överlag. Nu kan de ju ligga djupt, förra fullblodet hade en djupt liggande böld som spökade i två månader och vi fattade nada, tills den bröt igenom i tån. Riktigt äcklig sak, fick gipsa och dona. Där hade vi kollat efter böld med, men fanns 'bara' sulömhet BF och sviktande sula. Sen fick hon sulor, som tog bort symptomen helt, men sen kom de tillbaka, av med sulorna och koll, nä inget. Blev bättre igen sen pang kokhet och tvärhalt, åkte akut till hovis, och hon kliver ur släpet ohalt, och när sulorna tas av hade bölden spruckit i tån.

Men den här herrn har tyvärr inte haft minsta värme i hovarna eller något, och om det är en böld borde den inte vara underlagsberoende på det sättet.

Men jag tackar absolut inte nej till en böld, men i så fall har den nu bråkat i över en månad, utan att ge minsta lilla värme, puls eller annat tecken som står att finna (med t ex visitertång etc), och skulle den gett de symptomenoch hux flux så kraftig hälta som lika snabbt försvinner så borde den ha gett iaf viss värme tycker man.

Men utesluta kan man aldrig, och hovböld står högst på önskelistan och har gjort länge, och det får gärna dyka upp en sån. Men det känns tyvärr inte troligt =/
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Och när ska du få ha en helt fräch häst? Tycker synd om dig med alla motgångar. Håller dock alla tummar o tår för att allt ska bli bra i slutändan

Fast jag gnäller inte så mkt nu faktiskt, är väl kraftigt skadad med tanke på tidigare historik, men 7 månader med en fräsch häst, där jag regelbundet kunnat träna, åka på kurs, och riiiiiida *ser lite manisk ut* Det är ju himmelriket och sällan skådad lyx.

Så förutom att jag var gravt nojig de skulle hitta ngt läskigt allvarligt, med min tur kändes det ju inte otänkbart, så jag skulle riskera att förlora honom (då lägger jag ner, på riktigt, det orkar jag inte, då är det nog) så var jag ganska 'cool' faktiskt. Jag kan ta en konvalescens om jag fått 7 månader i paradiset liksom. Och ja jag är skadad..

Men än *viskar så inte Murphy ska höra* känns det inte som om oturshelvetet är tillbaka. Dock är det lite ironi att jag missar FT-kursen som jag såg fram emot SÅ..som börjar imorgon..för..ja för vadå, galopperande djungelsjuka? Som vet tyckte när vi kom att prata om det att..'jaa, egentligen skulle du ju kunna åka, finns ju inte ett dugg idag som talar emot att åka, så förstår det känns lite ironi'. Han har ju inte tappat varesig muskler eller kondition av vilan, men vi behöver ju inte ta livet av honom genom att chockstarta med en 4 dagars FT-kurs med 2 pass/dag :devil:
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

men usch vad frustrerande!
Kom att tänka på några saker medan jag läste texten. Men det konstaterades hela tiden bara någon rad längre ner att det inte kunde vara det ;) så jag har tyvärr inga fler idéer jag heller.
Måste dock säga att du har en jäkla stenkoll på dina detaljer! :laugh:
Hoppas att någon annan kan komma på någonting!

Jo, börjar bli milt sagt frustrerande. Även jag har ju haft teori efter teori 'under resans gång' men bara fått bocka av sak efter sak på listan, och nu har jag slut på ideer på riktigt. För ovanlighetens skull, annars brukar jag kunna ha några långsökta ena iaf, men nu är det helt tomt. Har ju betat av en efter en, och 'instans efter instans'.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Vet inte om jag skrev slarvigt i mitt inlägg men min häst hade inte heller den minsta värme, puls eller visitertångsreaktion. Hade mystiska av och till-hältor i säkert 1,5 månad före blockhälta. Var sedan blockhalt ena dagen och ohalt andra. Detta trots att bölden EJ sprack utan visade sig till slut ha resorberats /läkt ut själv.
Det skulle inte heller vara så konstigt om hästen är haltare på ett hårt underlag av en process i hoven.

Min häst Var 4 gradigt halt på kvällen och ohalt förmiddag nästa dag vid klinikbesök. Så nog kan de ge mystiska symptom. Speciellt om de ligger djupt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Nejdå, jag förstod dig. Men blockhalt - ohalt - blockhalt skulle jag mer förstå i hovböldssammanhang, eller just halt - inte halt - halt, än tvärhalt som värmer ur, bromsig, helt ua tvärfräsch etc i ett sammelsurium. Men bölder är luriga grejer.

Underlagsmässigt är det svårt att sia, tror det beror på lokalisationen var det sitter. Fbldamen jag hade var halt på mjukt men inte hårt, grymt förvirrande.

Hovis får ju kolla efter böld igen när han ändå ska slå på ringskor. Men hållit på i 6 veckor nu, så borde 'bestämt sig' (för att endera läka ut, eller brista) kan man tycka. Men som sagt, fbldamen höll på och roade sig i 2 månader med in, men då med mer överensstämmande symptom iofs.

Och som sagt, det får GÄRNA vara böld, och säger inte att det inte är det. Men det känns tyvärr inte troligt, varken för mig, hovis eller vet. Men rätt säker på att vi alla mer än gärna har fel, JAG har det iaf väldigt gärna.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

hmm ja det är svårt, kankse kmr förslå nått osm är omöjligt men kmr inte ihåg allt som du skrev. Men tkr det låter som någon rörelsestörning mer i musklerna om han verkar bli halt efter att han vilat. är ryggen röntgad ?? kan det vara ks ?
Annars de jag tänkte på var lösbenbit nånstans då kan de väl bli halta när den rör sej eller kmr åt något och sen kan de gå helt normalt när den ligger "på plats" vet en ridskolehäst som var så, så han fick vila när den rörde på sig.
Det är ju inte kul när det rä fel på dom men man inte vet vad :crazy:
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Känner så igen mig i din historia. Hade en häst som hade återkommande hältor hela tiden, han kunde funka i två veckor för att sen vara halt i tre. Vi röntgade honom och det visade sig vara strålbenshälta. Kanske missade något i din historia men att röntga honom kanske skulle vara en bra idé?
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Hovböld/blödning som spökar och kommer och går lite? Ni verkar ha kollat det mesta, men hovarna? Det är ändå det första jag kollar på ett fullblod eftersom det så ofta sitter där.
Inte säkert att hovis hittar något nu, den kan sitta så att det inte känns med visitertången just nu, den kan gå runt i hoven och till slut komma upp i kronranden så småningom. Hältan kan komma och gå. Det har hänt otaliga gånger på de två med hovböldsbenägenhet som jag har direkt erfarenhet av (släkt dessutom, jag tror det finns en viss ärftlighet där) Samt hos andra i stallet ur samma släkt som haft liknande problem med hovbölder.

Min som hade risiga hovar länge däremot hade bara en enda hovböld i sitt liv, trots stor känslighet (och det var av en intrampad söm), två andra inga hovproblem alls. Men just genom de indivdierna med denna benägenhet har jag lärt mycket om hovbölder och alla stadier och alla uttryck de kan ta. Långt ifrån alltid är det den klassiska med alla symtom man lär sig.

Det kan ju också vara andra problem i hoven självfallet.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Svarar flera.

Ingenting är röntgat. Visst kan man röntga igenom både ben och rygg, men just nu går det ju inte hitta minsta tecken på besvär. Han är väldigt välmusklad över ryggen, inte palpöm, muskelöm eller spända muskler, och rör sig helt obesvärad, inte låst i ryggen etc. Om man rtg och hittar t ex intilliggande och/eller överridande tornutskott så står man fortfarande där, och vet inte om man tittar på ngt helt irrelevant, eller på något som spelar in. Samma sak är det ju med ben/hovar. Det är en 14 år gammal fd galoppör som löpt flitigt sen två års ålder, det är många mil i de benen och jag har svårt att tro att man inte skulle hitta NÅGOT på röntgen. Men han reagerar inte på böjprov alls, och när hältan/bromsigheten inte är där, finns inte minsta lilla pyttesymptom ens. Så samma sak där, man kan säkert stå och titta på en liten pålagring nånstans i nån led, men likväl ingen aning om man tittar på ngt helt irrelevant, eller på något som spelar in.

Är ju därför vet vill att om/när han blir halt igen, att boka tid men fram till klinikbesöket fortsätta rida, så han kommer IN med hältan. För då får man så mkt mer svar och indikationer på var det kan vara vits att börja leta t ex.

Samma sak är ju eg med bedövningar, jag tyckte lite löst att om man bedövade och såg om bromsigheten på hårt underlag försvann, men som vet sa 'var ska vi börja bedöva?, jag sticker helst inte nålar i leder i onödan, och inte på måfå'.

Däremot, ger sig inte den här galopperande djungelsjukan, då får man ju helt enkelt börja famla i blindo, och bedöva på prov, och sen röntga det/om man lyckas släcka med.

Strålbenskänningar har slagit mig med, men det borde inte komma och gå med så stor variation då, dock gör de ju inte alltid som de borde. Men är det det så blir han hjälpt av ringskorna, så samma där med rtg i nuläget. STrålbensbesvär som ger såhär 'mkt trassel' borde slagit på hovled och/eller kotled. Men återigen, borde och verklighet är inte alltid likadana..

Vore lättare om det inte fanns så stor gråzon med rtg, utan felfritt = problemfritt, fynd = problem. Men finns ju hästar helt utan problem alls, som man som bifynd upptäcker ganska rejäla rtgförändringar. Ffa kissing spines är ju sådant, där man i studier (på just fbl, de är ju predisponerade) sett att en stor del av besvärsfria, problemfria hästar haft förändringar. Och de med lindriga förändringar kan vara jättebesvärade, medan en med kraftiga förändringar kan vara besvärsfria.


Hovarna var ju det första jag kollade, han är skodd två ggr inom den här perioden. Ingenting. Det innebär ju dock inte nödvändigtvis att det inte finns något, utan kan ju vara ngt som inte syns. Men såpass lång tid så NÅGOT borde ju ha hänt tycker man. Ny skoning nästa vecka, då han får ringskor.

Sen kan det ju vara en kombination av flera små faktorer. Han är underlagskänslig och ogillar det hårda underlaget, spänner sig och bromsar, det ger små små sättningar, och kanske får små inflammationer/nåt sånt i mjukdelarna i hoven, och det sammantaget. Men stämmer inte riktigt det heller. Men det frustrerande är just avsaknaden på ledtrådar. Han har ingen hovböldshistorik eller liknande, haft ganska problemfria hovar, och väldigt bra fossingar för rasen. Men, man vet ju aldrig.

Hältan följer inte något mönster vad gäller vila/rörelse. Han har ju varit fräsch efter vila och halt eller bromsig efter en periods arbete, och kommit direkt från vila halt. Nu sist var det ju just det. 2 veckors vila, varav en av dem på butta. Halt (inte bara bromsig alltså, utan halt, det har han bara varit tre ggr dock, regelrätt halt) direkt från vilan. Vilat tre dagar till - och ohalt. Så det tycks bero på något annat än vila/inte vila.

Ang lösa benbitar så då skulle man ha värme/gallighet iaf i de perioder de stör. Ingenting är ju omöjligt, men det finns inget som pekar på det. Och det är ju problemet i ett nötskal - det pekar ingenstans, mer än möjligen då hovar och underlag.

Men just nu sätter jag min förhoppning till ringskorna. Är det underlaget borde de ge skillnad, samma sak om han besväras av strålben exvis, men så måttligt att det inte gett sekundärproblem i hov- och kotled t ex. Min K hade ju strålbensförändringar, hovbroskförändringar och sekundärproblem i hov- och kotleder. Och hade sen flera år 'tappat sin fina trav'. Och hon fick ju en helt annan svikt fram med ringskor, såpass att jag led av lätt sjösjuka i början. Så är det ngt litet från hovarna, BORDE ringskor hjälpa, samma ang underlag. Så det är mitt halmstrå just nu.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Förslag: Nästa gång han blir halt kan väl hemmaveterinären (så du slipper vänta på kliniktid med risk för att han är ohalt igen då du får tid ) lägga en låg nervblockad för att bedöva bort hoven.... Om ohalt sedan vet du ju i alla fall om det är någon process i hoven... kan ju vara annat än böld i och för sig men då går det ju att koncentrera sig på detta område i alla fall.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Bra ide!

Hemmavet bedövar inte i stallmiljö dessvärre.

Dock så skulle jag tro att jag får en kliniktid ganska fort, brukar inte vara problem i sådana här lägen, bara jag ringer vet direkt och inte växeln. I värsta fall får jag väl komma in fast det inte finns tid, så vet iaf får SE hältan och som du säger t ex prova lägga en låg blockad. Och sen får man åka hem och komma tillbaka på 'riktig tid' för att göra en rejälare utredning.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Ja, tänka sig, efter 8 månader (som han överlevt i mina hagar, kors i taket) och den torraste sommaren i mannaminne, så har hästen diffusa symptom. Nu igen.. :devil:

Kotsenbensfraktur som ger diffusa symptom men inte alls provoceras vid böjprov, är det är möjligt, trots att hästen fick tonvis med beröm för sin trav och var väldigt luftig och fin på kliniken, förutom lite bromsig (lika mkt båda fram) på stenhårt underlag?

Han har ju idel nollor i protokollet, ingen hälta böjprov, ingen hälta long på mjukt resp stenhårt (benämnt mkt hårt, asfaltshårt) underlag, och ingen hälta på ridprov på båda underlagen. Däremot kan på lina (inte under ryttare) ses att hästen är 'något kort och bromsig fram'. Men trots att inte ens ganska rejäl böjprovokation gav ett dugg (inte öm att böja, inte stel, och inte ens en liten markering första steget, vi SÖKTE ju verkligen) så skulle det kunna vara en avsprängningsfraktur?
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Har erfarenhet av precis samma diffusa symtom och "vandrande"hälta,,,
Hästen hade hovbensfraktur:(
(En smal spricka..)
Mitt råd är att röntga hovarna!!
hoppas dock allt löser sig till det bästa:)
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Reagerar inte ett dugg på hoptryckning av trakterna eller annat.

Men, om inte teroin med underlaget visar sig stämma/vi får bukt med det kommer han att röntgas.

Frakturteorier etc ströks dock med största sannolikhet (HELT säker kan man ju aldrig vara) då dylikt borde gått totalt i kras av FT-kursen.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Jag kanske är den första som skriver det men tänk om hästen faktiskt aldrig blir frisk?om den bara är skadad & det återkommer eller skadar sig på nya ställen hela tiden?
Det kanske är lika bra att avliva?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 145
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 297
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp