Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Varför skriver man något sådant?? Avliva för en difus hälta på en annars frisk häst?
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Jag kanske är den första som skriver det men tänk om hästen faktiskt aldrig blir frisk?om den bara är skadad & det återkommer eller skadar sig på nya ställen hela tiden?
Det kanske är lika bra att avliva?

Eh? Nu får du nog utveckla? Såvida du inte är ironisk?
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

det är ingen bil vi snackar om. Avliva för hälta innan utredning är gjord? Ska man avliva alla djur så fort dem skadar sig???
 
Sv: Nu behöver jag hjälp att spåna, hälta som kommer och går *långt*

Hernn har fått ringskor nu, diskuterade en del iakttagelser och funderingar med hovis och vi bestämde oss för att sko hoonom som om han hade strålbenshälta. (Ringskor var ju bestämt sen innan att prova för att fördela trycket, men..). Jag bytte 2½ mm sulorna mot 5 mm med, för att minska risken ännu mer att sulan buktar in (har iofs aldrig hänt förrän tidigast skoperiod två, men ändå).

Och, återstår ju att se om det 'håller', och om det är 'bara' ringskorna eller om det är en kombination av annat med (mjuuukt i hagen senaste veckorna, bara riden i ridhus senaste tiden etc), men det är som natt och dag! Tillbaka är min energiska, bogfria herre med 'luftkuddar under fötterna'. Inte minsta bromsning eller knixigt steg etc. Red honom ute efter väg dagen efter skoning och som sagt som 'ny igen'. Idag var jag i ridhuset och skillnad även där jmf med passet strax innan skoningen i ridhus.

Så, bara hålla tummarna det får 'vara bra' nu =)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp