nu behöver jag hjälp

R

ronjatoft

mitt varmblod är 8 år och hon som hade honom innan mig slängde bara på honom grejerna när dom skulle köra travet men han har kört travet i 4 år men nu är det klart med det nu är han ridhäst istället och det gillar han han gillar dressyr och allt annat men nu ska ni få hör min lille pojke sparks när man borstar under magen jovisst han är kittlig jag antar att det är samma sak med det när man sadlar och slänger över täcke jag tar det lungt verkligen men han sparkar och håller på kanske lite horsemanship borde hjälpa någonting .. ? sen när jag rider går det bra i skritten men sen så fort traven ska komma så sparkar han och håller på men jag rider ute på ett stort gärde , men som sagt skänklarna kanske han inte gillar.. ? han är duktig och positiv , men annars om jag rider på bana så är han snäll osv, men ingen riktig padock precis det är deras gamla hage som ska bli deras padock nu snart, i sommar .. men nu är frågan hur ska jag göra för att allting ska bli bra just det glömde säga hså fort galoppen kommer igång skenar han får inte att få stopp på honom kanske nytt bett behövs jag har egg bett trodde det skulle fungera men tror ni för bett jag skulle kunna tänka mig ha på honom.. sen är allt kollat att han inte har ont någonstans, hmm hjälp mig någon vill verkligen ha lite tips skulle vara väldigt tacksam !



han har absolut inte ont han är dominant utav sig !
 
Sv: nu behöver jag hjälp

Nu vet jag inte hur länge du har haft hästen vilken och nivå ni är på men jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och idér.

Jag har ridit ett varmblod som har gått på banan och jag kommer ihåg hur hon betede sig i galoppen i början. Jag var den första som hon galopperade med och hon stack sen efter att jag hade samlat in henne så var hon jätte hispig eftersom hon hade gjort ett stort fel i hennes värld. (dvs galoppera)
Efter det så fokuserade jag mest på att hon skulle kunna gå samlat i traven och galopperade enbart i långa uppförsbackar.

Bettfrågan känner inte jag att jag kan svara på då jag inte riktigt vet hur din häst fungerar. Men jag har alltid ridit på ett vanligt tre-delat och dragit ihop munnen på henne när hon har varit lite för het.

Har aldrig varit i kontakt med en kittlig häst så men om han bara sparkas när ni är ute och rider så kanske han vill släppa på trycket eller hur jag ska förklara :) Min fröken kunde flyga i luften när man skulle börja trava och hon hade mycket energi i kroppen.
Eller så kan du bara rida enbart med hjälp av röst och sitsen ett tag om han har svårt för skänklarna. Jag rider mest på det sättet då jag tycker det fungerar bäst på min fröken.
 
Sv: nu behöver jag hjälp

jätte stort tack men som sagt jag har egg bett men det är lite stort, men jag har ridit med 3 delat och så fort han kommer fram i trav drar han verkligen iväg jätte jobbigt att sitta och dra i tyglarna jag försöker vara mjuk men inte enchans att det går.. hmmm är det bra med bommar osv, jag får honom i sammlad trav när han är arbetsvilig jag rider på gärde varge dag ungefär, har ingen padock, men som sagt han skenar iväg i galoppen då sitter jag och flyhger osv, jätte jobbigt svårt att förklara kan spela in någon dag kan gör det i mrogon så ksickar jag över det till dig ? :)
 
Sv: nu behöver jag hjälp

Nu utgår jag från min fröken igen. När hon drog på så hjälpte det inte ett dugg att sitta och dra henne i munnen utan man fick verkligen sätta ner rumpan i sadeln. Men hon fick bara trava när jag kände att hon var lugn i sinnet för gav jag komandot trav när hon ville trava så drog hon och hjärnkontoret funkade inte alls.
Tänk lite på det om hästen vill trava så låt han lugna ner sig innnan du bestämmer att nu ska vi trava. Sen måste du även tänka på att det är en travare som har gått på trav. För i hans värld så gör man så för det har han fått lärt sig. Så det du måste göra är att lära om honom och det tar tid men i slutändan är det värt det. För du kommer få så mycket tillbaka och på vägen dit har du utvecklas som ryttare.

Men eftersom du rider på ett gärde så kanske du ska försöka styra in han på en mindre volt. För så gör jag med min halvblodskille när han försöker dra iväg i galoppen när vi rider ute på åkern.(har inte heller tillgång till paddock eller ridhus) Sen kanske din häst har lite svårt att hålla formen i galoppen för att han inte har byggt dom rätta musklerna än och då är det lättare för honom att spinga fort.

Jag personligen känner inte att jag har tillräckligt med kunskap att titta på en film och ge komentarer då jag mest är en skogsmulle men jag håller på och skolar om mig till en dressyrnörd :P
 
Sv: nu behöver jag hjälp

låter jättte bra *lillatjejen* tack för du berättar det är en ära !

men som sagt , hur bygger man upp musklerna för det ? så dom håller galoppen i dressyr och så ? elelr så som du menar ? :) skriv gärna i pm för jag förstår inte den här hemsidan :( :) skulle vara snällt om du svara i min pm istället än här ? :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
828
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp