Nu behöver jag lite goda råd om föräldralös kattunge.Obs långt..

lis

Trådstartare
Detta är långt men hoppas att någon orkar läsa. Jag vill gärna ha lite goda råd av er kattälskare. Själv har jag haft många katter i mitt liv och just nu har jag 2st kastrerade utekatter som följde med husköpet ,men jag har aldrig tagit hand om små kattungar. Så här är det: Kattmamma som är stallkatt där jag har min häst passade på att försvinna när hon åt p-piller och kom hem efter x antal veckor med tjock mage som resultat. Mamma katt fick 6ungar. 1 dödfödd. Dagen efter var ytterligare 4st döda och endast en levde. Den var pigg och kry och fick äta och allt var frid och fröjd tills den var 12dar gammal. Då fick mamma för sig att stöta bort ungen. Försökte med alla medel få henne att bry sig om ungen men utan resultat. Hon vägrade gå i närheten av ungen. Man kunde få henne att dia om man lyfte henne till ungen och passade henne under tiden den diade. Så fort man gick därifrån stack hon iväg som ett spjut och bebisen skrek så man trodde den satt i kläm. Så när ungen var 16dar och man hörde hur den skrek när man gick ur bilen på stallplanen så förstod man ju att den inte hade fått mat på vääldigt länge och då såg jag endast ett alternativ och det var att ta hem den och ge mjölkersättning. Efter en del trugande fick jag den att ta flaskan och äta och jösses vad den åt! Den var verkligen hungrig. Men jag fick inte den att bajsa. Kissar gör den utan några som helst problem och jag masserar den ca 20minuter efter varje måltid. Efter 3 dagar så fick jag den äntligen att bajsa. sen bajsade den 1ggr dagen efter,och 1gång dagen efter det men nu har den inte bajsat på 3dar igen. ska jag bli orolig? Har köpt hem paraffinolja men har inte gett nåt än. Ungen äter som bara den och leker med mej efter maten och är uppe och vinglar omkring på lite ostadiga ben,kissar jätte bra men bajsar gör den inte. Den försöker inte ens att bajsa när man torkar den där bak. Nu är den alltså 3veckor. När börjar kattungar klara av att göra sina behov utan hjälp? När ska den avmaskas? När ska den vaccineras? Vill gärna ha bra tips på att introducera fast föda. Något mer jag ska tänka på? Hur långt efter att mamman slutat dia kan man kastrera henne? Jag tänkte bekosta en kastrering på den extremt urusla kattmamman. Vill ju inte gärna att det ska hända samma sak igen. Nu får hon p-piller igen,kan hon kastreras fastän hon äter p-piller?
 
Sv: Nu behöver jag lite goda råd om föräldralös kattunge.Obs långt..

Först avklarar vi det lättaste. Mamman kan kastreras nu, omgående. Det är inga problem.

Så till kattungen. Om kattungen är pigg och glad, äter bra, kissar och inte har hård och/eller uppblåst mage behöver du inte oroa dig för bajsande.

Avmaska bör du göra redan nu. Eftersom mamman är utekatt kan vi räkna med att kattungen smittats av spolmask via modersmjölken så avmaska med Banminth. Följ SVAs rekommendationer.

Fast föda kan du börja introducera så sakteliga redan nu. Jag brukar börja med att ge nötfärs tillsammans med mjölkersättning. Jag gör en ganska blöt sörja och det brukar uppskattas. Detta brukar jag ge tills kattungarna äter ordentligt, då börjar jag med annat. Tänker du ge torrfoder kan du köpa ett kattungefoder av högre kvalité och bara ha ståendes framme. Sedan kan du köpa i princip vilken blötmat som helst på affären och ge, fortsätt gärna blanda med mjölkersättning eftersom kattungen känner igen lukten av den och den gör matinvänjningen skonsammare.

När de börjat äta fast föda brukar de börja klara av bajsandet och kissandet själva, men fortsätt att stimulera lite tills du märker att allt funkar bra.

Eftersom denna kattunge inte får några antikroppar via modersmjölk bör du försöka vaccinera tidigt dvs. vid 8-9 veckors ålder. Egentligen skulle det nog vara bra att vaccinera redan från 6 veckors ålder, men alla veterinärer är inte med på att göra det eftersom de flesta vaccin inte är godkända på så unga katter.
 
Sv: Nu behöver jag lite goda råd om föräldralös kattunge.Obs långt..

Tack för ditt svar:). Ungen har bajsat idag. Så nu är jag inte så orolig längre. Jag låter den göra sina behov i kattlåda redan nu, är det okej? Jag sätter den i lådan och stimulerar den där i tron om att den lättare ska bli rumsren när den fixar att sköta sina behov själv. Jag köpte avmaskning när jag var på apoteket så jag ska avmaska redan idag. Har försökt med både lite uppblött kattunge torrfoder och vanligt blötfoder för kattungar utblandat med mjölkersättning på fat,men det vägrar den äta. Så det får bli flaskan ett tag till. Men förhoppningsvis så ska det bli katt av den med en vacker dag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
512
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 261
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp