Nu behöver jag råd!

Iddefixen

Trådstartare
Har hittat en jättefin transport. Det är en Brenderup -88.
Ser kanonfin ut på bilderna.
Har en kompis som har en från samma år - den har hållt bra och är jättefin.

Vilka är era erfarenheter av äldre släp av detta märke?
 
Har bara varit spekulant på ett Brenderup (från -90, boogie), men skrinlade alla planer på det märket efter att ha sett detta exemplar (och därefter kolla på andra jämnåriga Brenderup-släp).

Illa tillpassad bakläm med glapp, oerhört svaga väggar, tunn, tunn nålfiltmatta på rampen (att byta till den traditionella gummimattan kostar nästan 5000 kr när jag kollade). Trots att transporten inte var sliten, var nederdelarna på väggarna i väldigt dåligt skick och skulle behövt bytas. Just fenomenet med dåliga väggar tycker jag mig ha sett på alla Brenderupsläp i den åldern.

Från att ha varit VÄLDIGT intresserad av Brenderup blev jag totalt ointresserad när jag grävt lite mer. Jättetrist, då jag tycker de är ljusa och trevliga i övrigt.
 
Instämmer! Den jag tittade på hade skev ramp. Mattan släpte i kanterna så att skiten hamnade inunder. Svårt att stänga luckan då den var skev.
 
Har själv en Brenderup mod-83, en av de allra första med öppningsbara fönster. Den var i så skapligt skick att jag inte ville göra mig av med den när vi köpte ny så den är utlånad tillsammans med häst till min brorsdotter.

Det skiljer nog mycket från exemplar till exemplar. Min trailer har stått ute i ur och skur och har bara blivit målad utvändigt med brun lasyr då den blekts ganska rejält.
Förra året (19 år gammal) var det dags byta golv och nu håller den nog ett antal år till.

Att köpa hästsläp per foto är inget jag rekommenderar, just på grund av att det kan skilja så enormt mycket mellan olika exemplar.
 
Har bara kört en kompis sådann ett par gånger, det kan nog var någon årsmodell 85-89 (vet inte riktigt, det var ett par år sedan), den kändes stabil men oerhört tung.

Vad är det för pris på den?
 
Pris: 18000:-
De hade bytt bromsar, el, matta. mellanvägg. fönster och nått mer.

Vår "kompis" har ju en sådan från samma år. Jag har lånat den några gånger och tyckte att den var helt ok - men lite att klaga på finns ju.
 
"Kompisen" har väl ingen boggie? (eller såg jag så fel?, får kolla in nästa lördag..) men det kanske inte detta heller var, har jag bara fått för mig att du var ute efter en boggie?
 
Måste säga att jag känt mig tveksam till kvalitén om de fått byta SÅ mycket på transporten. Även om det som är bytt är bra, hade jag inte litat på att stommen faktiskt var av bättre kvalité än resten....
 
Detta är ingen boggie. Egentligen vill jag ha en boggie, men när jag lånade H:s enaxlade blev jag positivt överraskad över hur stabil den var.
 
OK, den jag menade som jag kört det var en boggie, och det var tungt men som sagt stabilt..
 
Jag har lånat en transport med det märket några ggr..
Jätte stabilt att köra med..
men det är lite tungt som sagt..

Men annars e det nog ett kanon bra märke tror jag..
Lycka till! :d
 
Varning för baklämmen på Brenderup!
Jag tycker inte om det stora avstånd som blir mellan marken och lämmen när den är nedfälld och man lastar/lastar ur. Min häst vrickade sig när hon trampade fel vid lastning. Tex Värmlandsvagnens baklämm går enda ned till marken. Har du kollat golvet? :confused:
 
Hej
Vi har en brenderup, Har funkat perfekt. Stor rymlig och gott om plats framför hästarna. Det är den transport som jag tycker är stabilast att dra efter bilen, har nog att göra med att den är lite längre än de flesta transporter. Nackdelar är att det är svindyrt att byta golv, det finns inga tvärbalkar under, så man är tvungen att köpa orginalgolv som kostar ca 8000kr. Andra saker är att väggarna är nitat ihop, får nita om den ibland. Våran transport har stått ute i ur och skur och är också från 88. fortfarande frisk i väggar och ser hygglig ut. Jag tycker vår transport är bra.
 
Trampa snett kan nog en häst göra ändå. Distanserna som sitter på Brenderup tycker jag är bra, ingen risk att klämma några fingrar mot marken när man öppnar luckan. Det blir som en låg "step up" för hästen och konstigt nog tycker jag hästar som varit lite krångliga vid lastning lättare går på när de får ta ett steg upp. Det är ju även den reklam som de gör för dessa hästtransporter som inte har bakläm utan dörrar och riktig "step up".

Har distanser på min nya Boj Classic också, klossar av hårdgummi, och skulle inte vilja vara utan.

Golvet (åtminstone i de gamla släpen) är kraftigare än i andra släp. Antagligen därför som vårt golv hållit så länge. Men vi behövde inte specialbeställa golvet utan det fixade en duktig trailerreparatör. Själva golvet gick på 4.000, sen tillkom gummimatta för den gamla var både dålig och gick sönder vid bortmonteringen.
 
Tycker den är kanon!

Hejsan
jag har ett Brenderup Boogie från -91 med öppningsbara fönster, och den är fräsch och stabil.
Går hur bra som helst på vägarna.
Har kört ett boysläp där luckan baktill skramlar något oerhört.
Har provat att åka med min häst en bit, och jag tycker inte att det finns så mycket att klaga på på ett Brenderup släp.
Att byta golv på en transport är fullkomligt normalt, på samtliga transporter.
Eftersom det är väldigt svårt att hålla det tätt. och att fukt kan hamna under.
Mattan på rampen är stabil, med träklossar på, som ger lite extra stöd, om det är halt och slibbigt.
En stabil mellanvägg, Jag vill bara att min häst ska ha det lugnt och skönt i transporten, och slippa höra så mycket oljud. Och jag tycker att Brenderup inte släpper in så mycket ljud, samt att bakluckan har en annan slags fästning som gör den inte skramlar så mycket som de transporter som har fästanordning upptill.
Men som sagt.. jag har och är väldigt nöjd med mitt släp, men det finns säkerligen 50% som inte är det, och 50% som är nöjda...
Beroende på vem du pratar med :D Känner du att du tycker att det är ett bra släp, så kör på det..
Du och din häst ska trivas med det...
Måste tillägga en sak.
Att det är ett glapp tycker jag bara är bra.
Det blir inte en sån rejäl sluttning in i kärrran.
 
Ja vi tittade förra året på en sådan av modell -90 med sadelkammare, just i denna var golvet lite mjukt på ett ställe och det trodde inte vi skulle vara ett problem.
Vi hade nästan bestämt oss från att köpa, när jag ringde och kollade med en återförsäljare av detta släp. Här var ju risken stor att få en partisk bedömning, men vi ville ha ett pris på bytet av golvet.

Jag kan berätta något som fick mig att sätta ner aktern hårt på stolen, 7000 kr plus moms för att byta golv. Men så tänkte vi att det måste ju gå att fixa själv, inte fullt så enkelt. Man måste demontera hela släpet då golvet ligger under väggarna, så då förstod vi varför kostnaden blev så ofantlig för ett golvbyte.

Nåväl vi avstod i varje fall från att köpa detta släp, fick sen en checklista på vad man bör kolla på varje modell. Golvet var ju som sagt en del av denna lista för detta släp, rampen var en annan så det är ej heller inget ovanligt. Bromsar brukade tydligen spöka llite då och nu på vissa modeller, vilka minns jag inte.

Men titta inte bara på utsidan, även om den ser fin utåt så är det ändå insidan och resten som räknas. :D

Lycka till.
 
Hej Boj!
Den här checklistan - har du möjligtvis lust att dela med dig av den? :D
Är själv på g med att leta släp och kan NADA.
 
Vi bytte golv själva och man behöver inte montera ner vägarna (endast den till sadelkammaren och baklämmen).
Golvet skjuts in bakifrån och fästs i ramen.
Specialbeställde golvet (tjockare plyfa än andra transporter) för 4000 Kr.
Som sagt tung men stabil.
Nu blev det ingen affär för er men det lät lite avskräckande för andra spekulanter...(min är INTE till salu) :D
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 390
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Anon89
·
Tjatter Jag behöver köpa en ny tv, runt 32 tum. Den ska ha inbyggd cromecast och ha LED och helst ett känt märke inte typ Andersson. Runt...
Svar
12
· Visningar
534
Senast: FrDrake
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp