Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Även jag tror på den där "klipp och klistra-varianten" som vissa här skrev om... Och om man nu ska förbjuda "kamphundar" som ju inte ens kampat med människor, varför inte förbjuda alla jakthundar också? och sedan tar man krafttag mot de ohälsosamma raserna som finns kvar och förbjuder avel på allt osunt på riktigt. Vad har vi kvar då?

Och alla brukshundar. Dom flesta går ju bra i ärm. Bara ett stenkast från att bita någon på riktigt :grin:

Alla hundar kan ju bita, men självklart med olika utgång vad gäller skador. Förbudet kommer väl sig inte av att hundarna i sig är farliga, utan att folk faktiskt inte kan sköta sig och hundarna. Bättre att inte ge vapen till dårarna typ.

Jag hoppas VERKLIGEN att Sverige inte hakar på det där. Men det känns för mig som om det bara är en tidsfråga innan det sker...

Håller med!

Många här i huset jag bor (BRF) är hundrädda och tycker att mina hundar är stora och läskiga. Så jag sköter dom exemplariskt när grannarna hör/ser. Dom ska inte få något att klaga på eftersom jag ligger i minoritet (det är bara jag och 3 till som har hundar och dom andra bor i dom 2 andra byggnaderna som tillhör BRF Lejonet). Jag betvivlar starkt med hela mitt sunda förnuft att här blir hundförbud, men jag blir lite mörkrädd av Danmarks beteenden kring detta...


(Blev vist delvis KL och lite flygande funderingar trots citaten)
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Var har dom publicerat detta påstående?? :crazy:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13415115.ab#abArticleComments

"Om man börjar införa förbud – vad blir då nästa steg? Ska vi förbjuda alla hundar? Om jag inte vill bo bland våldtäktsmän - ska vi då förbjuda dem också? undrar Hans Rosengren."

Osmidigt på så många nivåer även om jag förstår jämförelsen. Det här gör bara diskussionsnivån till oseriös i andra (kritiska) människors ögon.
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Tack för det!

Håller med. Vill man få sin "röst hörd" så bör man hålla diskussionsnivån på en respektabel nivå.
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13415115.ab#abArticleComments

"Om man börjar införa förbud – vad blir då nästa steg? Ska vi förbjuda alla hundar? Om jag inte vill bo bland våldtäktsmän - ska vi då förbjuda dem också? undrar Hans Rosengren."

Osmidigt på så många nivåer även om jag förstår jämförelsen. Det här gör bara diskussionsnivån till oseriös i andra (kritiska) människors ögon.

Det där skulle vara bättre att jämföra med barn istället. Nästan.

Vill man inte bo bland barn så borde man väl förbjuda dem. Typ. Hundar är ju ens familjemedlem! Att jämföra med våldtäktsmän får mig att tänka att han jämför hundar med brottslingar vilket är fel...
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Det där skulle vara bättre att jämföra med barn istället. Nästan.

Vill man inte bo bland barn så borde man väl förbjuda dem. Typ. Hundar är ju ens familjemedlem! Att jämföra med våldtäktsmän får mig att tänka att han jämför hundar med brottslingar vilket är fel...

Nej åter igen så ska det inte dras sådana jämförelser. Hundar är inte barn, många ser dem inte ens som i närheten likvärdiga. Sådana här kommentarer väcker anstöt och gör folk förbannade = de tror att vi är idioter och lyssnar inte. Barn är idag en rättighet i samhället. Hundar är det inte. Det är äpplen och päron, detsamma gäller våldtäktsmän.

Det är att gräva sin egna grav när man börjar jämföra människor med hundar på det viset. Folk tycker bara att vi blir oseriösa, de blir arga och totalt vägrar att lyssna till själva budskapet. Även om det kan vara en poäng i det hela så är det en ganska korkad argumentationsteknik. Det ligger på samma nivå som ROKS "män är djur" som i kontext inte var lika idiotiskt men så fort hon klämde ur sig det så blev hon den #1 mest hatade feministen. Det är för att vissa saker kan man inte säga utan att göra folk så irriterade att de vägrar lyssna. Som SKK's presstalesman måste man vara lite taktisk i alla fall.
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Jag blev också förvånad över både miniatyr-bullterrier, manchesterterrier och bedlingtonterrier på listan. Men tydligen har dessa varit använda i olika "blood-sports", om man läser om bedlingtonterrierns historia har den andvänts i hundfighter.
Manchesterterriern användes i "rat-baits", tävlingar där de skulle döda råttor.

Fast det finns en hel del andra raser, bl.a taxar som andvänts i liknande blodsporter, kamp mellan olika djur.

De har missat Jack Russeln :angel: Som också har ett sådant förflutet. :cool: Blåmärket från senaste hundbettet har just försvunnit på benet, var grannens jack russell som var ansvarig för att sätta det där.

Jag skulle gissa på att de förbjuder bedlingtonterrers pga huvudformen. Som går att klippa bort :D
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Denna mördarmaskin bodde hos oss ett tag i alla fall, tänk om hon hade ätit upp oss :eek:

Dog_24_by_achatinastock.jpg


Dog_26_by_achatinastock.jpg


Dog_27_by_achatinastock.jpg
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Och alla brukshundar. Dom flesta går ju bra i ärm. Bara ett stenkast från att bita någon på riktigt :grin:

Alla hundar kan ju bita, men självklart med olika utgång vad gäller skador. Förbudet kommer väl sig inte av att hundarna i sig är farliga, utan att folk faktiskt inte kan sköta sig och hundarna. Bättre att inte ge vapen till dårarna typ.

Och alla tjänstehundar bland både polis och väktare fungerar oftast utmärkt i vardagen och sociala sammanhang, men hade förmodligen inte gjort det utan aktiva hundägare som tänker på vad dom har i kopplet.

Så fram för hundkörkort och krav på mental tester på hundarna för en del vill man faktiskt inte ha ute i samhället oavsett förare, men det är absolut inget rasbundet i mina ögon.

/Camilla
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Kl

Var utomlands nu en vecka, mina föräldrar hade hundarna, och det första jag får höra när jag kommer hem "nu har det varit nyhetstorka och de har dragit upp det här med att förbjuda hundraser igen, och Danmark ska tydligen förbjuda ännu fler"

SUCK, var det första jag tänkte. Sedan berättade mamma att hon hade mött en äldre herre i skogen med en Jack Russel, som ropat på långt håll "stopp, stopp det här kan gå illa!!" :confused: tänkte min mamma och fortsatte gå, med båda hundarna kopplade förstås.

Då säger mannen, "är det inte sådana där kamphundar? dom ska väl förbjudas?"

Mamma förklarade för honom att hundarna är snälla, dom stod o pratade en stund och han verkade mjukna litegrann och sa sedan "det känns ju skönt att möta en vettig person som har sådana här hundar i alla fall".

Så ja, efter sådana här debatter kommer man väl råka ut för ännu fler förutfattade meningar, fast skönt är väl det, då slipper man ju folk som ska komma fram o klappa hela tiden.. ;)
Skämt åsido, än så länge så möts jag faktiskt av fler positiva reaktioner än negativa. Men visst finns tankarna i bakhuvudet, HUR skulle det bli om det blev ett förbud här?
Kommer vi vara tvungna att bära munkorg på oskyldiga hundar som bara får folk att bli ännu räddare? Kommer amstaff-ägare bli utkickade från sina lägenheter?
Och framför allt: hur mycket kommer blandrasaveln öka och hur många kriminella kommer skaffa sig en sådan vovve?

Usch, hemska tanke.
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Nej åter igen så ska det inte dras sådana jämförelser. Hundar är inte barn, många ser dem inte ens som i närheten likvärdiga. Sådana här kommentarer väcker anstöt och gör folk förbannade = de tror att vi är idioter och lyssnar inte. Barn är idag en rättighet i samhället. Hundar är det inte. Det är äpplen och päron, detsamma gäller våldtäktsmän.

Det är att gräva sin egna grav när man börjar jämföra människor med hundar på det viset. Folk tycker bara att vi blir oseriösa, de blir arga och totalt vägrar att lyssna till själva budskapet. Även om det kan vara en poäng i det hela så är det en ganska korkad argumentationsteknik. Det ligger på samma nivå som ROKS "män är djur" som i kontext inte var lika idiotiskt men så fort hon klämde ur sig det så blev hon den #1 mest hatade feministen. Det är för att vissa saker kan man inte säga utan att göra folk så irriterade att de vägrar lyssna. Som SKK's presstalesman måste man vara lite taktisk i alla fall.

Jag ser inte mina djur som mina barn, det är ett som är säkert. I det här fallet tänker jag på FAMILJEMEDLEM. Min hund är ju en familjemedlem och ska ingå i våra liv, han får följa med på det mesta. Men bara för det får han inte mat vid bordet och får sova med oss i sängen m.m.

Barn är ingen rättighet anser jag, finns så många olämpliga föräldrar, precis som olämpliga hundägare. Alla måste inte ha barn, precis som alla inte måste ha hund. Att man inte vill bo med våldtäktsmän är inte konstigt, för vem vill det egentligen? Men det finns snälla barn och hundar lika mycket som det finns idioter till ungar och hundar. Och vi får resonera i det här fallet vilkas fel det är. Det är ju de som ska ta ansvaret som brister här. Utom barn med speciella fall - där ska de få hjälp.

Det är så här jag tänker när jag jämför hundar med barn. Det finns faktiskt folk som AVSKYR barn, lika mycket som folk avskyr hundar. Jag tror att mitt uttalande inte riktigt är vad folk tolkar men det här är min tolkning. Men det kunde ju lika gärna blivit fel om han sagt det eftersom jag inte gick in mer på vad jag menade. :D
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Jag ser inte mina djur som mina barn, det är ett som är säkert. I det här fallet tänker jag på FAMILJEMEDLEM.

Barn rankas fortfarande mycket högre än hundar, det går inte riktigt att jämföra. Jag sa inte att du ser hundar som dina barn men för de människor som har barn så är det inte jämförbart; familjemedlemen hund är fortfarande en mycket lägre stående varelse som absolut inte ska vara jämlik barnen. Och är de inte jämlika så kan man inte jämföra dem i situationer om boende. Det gör bara folk irriterade och ovilliga att lyssna. Detsamma gäller människor som utför våldtäkter.

Barn är ingen rättighet anser jag, finns så många olämpliga föräldrar, precis som olämpliga hundägare. Alla måste inte ha barn, precis som alla inte måste ha hund.

Samhället håller inte med dig! Om du lever på soc och får ett barn så kräver inte soc att du säljer dem. De ger dig extra medel att leva på. Du kan tekniskt sett skaffa dig tio ungar, ingen säger ett knyst om det. När du skaffar hund så kan de antingen kräva att du säljer hunden om du har för många eller att du får spendera det lilla du har kvar på den, de ger dig ingen extra hjälp. När du får barn får du bidrag, hund ger dig inget som helst bidrag. Barn är en rättighet i samhället- hundar är en hobby som du själv får stå för.

Om ditt barn blir ouppfostrat och jobbigt eller får en diagnos så tar samhället hand om den. Om din hund beter sig oacceptabelt så avlivas den, om den blir sjuk så får du stå för allting själv eller avliva om du inte har råd. Det är en milsvid skillnad.

Det är idag en mänsklig rättighet i sverige att skaffa barn. Detsamma gäller inte riktigt hundar. Idag har vi ganska fria tyglar när det gäller att skaffa hund men det stryps mer och mer som vi ser idag. Jag ser det som en "lånad rättighet" som bara funkar om vi sköter oss. Vilket vissa inte gör idag och då blir det såhär.

Att man inte vill bo med våldtäktsmän är inte konstigt, för vem vill det egentligen? Men det finns snälla barn och hundar lika mycket som det finns idioter till ungar och hundar. Och vi får resonera i det här fallet vilkas fel det är. Det är ju de som ska ta ansvaret som brister här. Utom barn med speciella fall - där ska de få hjälp.

Det är så här jag tänker när jag jämför hundar med barn. Det finns faktiskt folk som AVSKYR barn, lika mycket som folk avskyr hundar. Jag tror att mitt uttalande inte riktigt är vad folk tolkar men det här är min tolkning. Men det kunde ju lika gärna blivit fel om han sagt det eftersom jag inte gick in mer på vad jag menade. :D

Jag tycker själv om hundar mer än barn faktiskt. Om jag ska vara ärlig :o Men jag inser också att det inte går att jämföra barn med hundar rent värdemässigt. I samhället så är barn ett enormt värde och har mer levnadsrätt än hundar. Så är det tyvärr, det syns ju på alla sätt i samhället. Barn får bidrag, sjukvård, hjälp och stöd. Som förälder har du rätt till en massa förmåner, gratis bussresor för små barn, extra bidrag, ledigheter om barnet blir sjukt etc. som visar att det är meningen att man ska ha barn. Många ser det som en skyldighet att skaffa barn till och med, läskigt nog..
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Jag kan inte svara på tal här, du skriver så bra saker om hur det ÄR. Men jag kan ju inte låta bli och säga vad jag tycker :)

Om jag skulle välja mellan mitt barn och hund så är det ju barnet självklart, jag har inte sagt något annat. Men hunden är ju ändå en del i familjen, lika mycket som en hund tycker jag, familjemedlem som familjemedlem ser jag det som. Jag som inte ens har barn än ser ju ändå hunden som en familjemedlem och anpassar mitt liv för att det ska passa honom. Precis så som man får göra när man föder ett barn.

Sen kan jag inte låta bli - med lite skämtsam ton - skriva att olika sätt man använder på hundar (uppfostring) fungerar på barn också :angel: Därmed inte sagt att allt som används på hundar ska användas på barn...
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Och alla tjänstehundar bland både polis och väktare fungerar oftast utmärkt i vardagen och sociala sammanhang, men hade förmodligen inte gjort det utan aktiva hundägare som tänker på vad dom har i kopplet.

Så fram för hundkörkort och krav på mental tester på hundarna för en del vill man faktiskt inte ha ute i samhället oavsett förare, men det är absolut inget rasbundet i mina ögon.

/Camilla

totally agree :bow:
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Men jösses, snart får man inte ha någon ras alls i Danmark.
Lite överdrivet faktiskt
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Jag kan inte svara på tal här, du skriver så bra saker om hur det ÄR. Men jag kan ju inte låta bli och säga vad jag tycker :)

Om jag skulle välja mellan mitt barn och hund så är det ju barnet självklart, jag har inte sagt något annat. Men hunden är ju ändå en del i familjen, lika mycket som en hund tycker jag, familjemedlem som familjemedlem ser jag det som. Jag som inte ens har barn än ser ju ändå hunden som en familjemedlem och anpassar mitt liv för att det ska passa honom. Precis så som man får göra när man föder ett barn.

Sen kan jag inte låta bli - med lite skämtsam ton - skriva att olika sätt man använder på hundar (uppfostring) fungerar på barn också :angel: Därmed inte sagt att allt som används på hundar ska användas på barn...

Fast det jag talar om är hur bilden av SKK blir och vilken nivå diskussionen blir att ligga på om man öppet jämför hundar med barn eller våltäktsmän. Det är ju en helt annan femma om du och jag anser annorlunda men jag har träffat väldigt många som skulle ha uppfattat dig som oseriös när du tyckte att det kunde jämföras med att inte vilja bo bland barn. Eftersom det per automatik blir att jämställa barn med hundar. Det är uppenbart om man skulle lägga upp det på föräldrarforumet att det hade blivit ramaskri, i vissa fal av rena principskäl. Och debatt (och retorik) handlar om att framföra sitt argument på bästa vis. Jag anser inte att det var ett klokt sätt att föra ett argument mot förbud av hundar vare sig man drar jämförelser med våldtäktsmän eller barn. Det, i mina ögon, kan ha motsatt effekt och motarbeta det vi faktiskt vill uppnå. :)
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Håller med om att det var ett olämpligt uttalande! Annars tycker jag SKK har haft en vettig linje, att det inte fungerar att förbjuda raser, både för svårigheten att bedöma vilka raser som är farliga,(och hur ska man bedöma korsningar) och för att det stora problemet är olämpliga ägare.

Själv är jag misstänksam mot "amstaff-typ" hundar för att jag inte litar på deras ägare. :devil: Vare sig det gäller tatuerade muskelknuttar som behöver en penisförlängare efter allt stereoidknaprande, eller tunna tjejer som släpar efter sina glada hundar som drivankare.

Just som jag skriver det här ringde en av min mans nära vänner. I middags blev han vittne till hur en "pitbull" i flexikoppel attackerade och illa skadade en Dansk-svansk gårdshund (?)...
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Lite kul att de förbjuder i princip alla mastiffraser utom den inhemska, Broholmern :D
De ska tydligen vara rätt ojämna i mentalitet också, så en mentalt instabil mastiff av Dansk härkomst får man ha men inte en stabil ras länge använts som sällskapsras (typ engelsk bulldog) :angel:
 
Sv: Nu börjar det bli löjligt, bedlingtonterrierna anfaller!!! (förbjudna raser)

Fast det jag talar om är hur bilden av SKK blir och vilken nivå diskussionen blir att ligga på om man öppet jämför hundar med barn eller våltäktsmän. Det är ju en helt annan femma om du och jag anser annorlunda men jag har träffat väldigt många som skulle ha uppfattat dig som oseriös när du tyckte att det kunde jämföras med att inte vilja bo bland barn. Eftersom det per automatik blir att jämställa barn med hundar. Det är uppenbart om man skulle lägga upp det på föräldrarforumet att det hade blivit ramaskri, i vissa fal av rena principskäl. Och debatt (och retorik) handlar om att framföra sitt argument på bästa vis. Jag anser inte att det var ett klokt sätt att föra ett argument mot förbud av hundar vare sig man drar jämförelser med våldtäktsmän eller barn. Det, i mina ögon, kan ha motsatt effekt och motarbeta det vi faktiskt vill uppnå. :)

Nej jag förstod att du tänkte ur det politiska men jag kunde ju ändå inte låta bli att säga vad min åsikt är. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 923
Övr. Hund Eftersom det tydligen finns en förvirring så gör jag den här tråden. Troligtvis glömmer jag en hel del, vänligen fyll på, men här är...
2
Svar
26
· Visningar
3 608
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Här kommer en lista från ett försäkringsbolag. De som har avdrag, är de friskaste raserna, de som har tillägg, är de mindre friska...
2
Svar
26
· Visningar
5 084
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp